خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360/کتاب «عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360/کتاب «عبور از بحران»

  • چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۶۰

چهارشنبه 30 اردیبهشت 15 رجب - 20 می

 جلسه علنی داشتیم و لایحه جنجالی حذف فرمان همایونی که بی جهت لیبرالها به حذف‏رئیس جمهور معنی کرده‏اند، کلیاتش تصویب شد. و در جزئیاتش ماندیم.

 ظهر، نماینده  سپاه آبادان آمده و وضع آنجا را خوب توصیف می‏کرد و از کمبود آمبولانس‏گله داشت. نتوانستیم حاج محسن رفیق دوست، مسئول تدارکات سپاه را پیدا کنیم. چند روزپیش قول تأمین آمبولانس داده ولی عمل نکرده. زود وعده می‏دهد و مثبت است.

 اول شب با تلویزیون هلند مصاحبه داشتم. بیشتر سئوالاتش در اطراف آزادی ودیکتاتوری و اختلافات داخلی ایران دور می‏زد. هنرمندان ایرانی که همراهش بودند، از وضع‏مسکن و گرانی شکایت داشتند. باید فکری کرد؛ گرانی، مردم و انقلاب را دچار مشکل می‏کند،همه منتظر لایحه مسکن هستند. خدا کند چیز خوبی بشود.

 عصر از سازمان پژوهشهای علمی آمده بودند و خبر از جعل سند توسط رئیس جمهور باامضای یک الحاقیه به قانون شورای انقلاب، بدون طرح در شورا می‏دادند که سازمان را به‏دفتر ریاست جمهوری وابسته کرده و از تلاش آنها برای حاکم کردن خط لیبرالها در سازمان گله‏داشتند. از غارت اسناد و پرونده‏های کارکنان دولت، توسط گروه پاکسازی دفتر ریاست‏جمهوری خبر می‏دادند. برادرش را به همین جرم گرفته‏اند و خیلی چیزها دارد کشف می‏شود.

 شب در منزل آقای هادی غفاری، جلسه نمایندگان مجلس تهران را داشتیم؛ با حضور شهردار تهران، درباره محدود کردن توسعه تهران و ایجاد گورستان و انتقال صاحبان اراضی‏سیاهدشتک که شورای انقلاب به آنها داده، بحث شد.