خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۷۵

سه‌شنبه 2 مرداد 1375 | 6 ربیع‌الاول 1417 23 جولای 1996

 

[آقای مودنگه]، وزیر امور خارجه زیمبابوه آمد. از سوی آقای [رابرت] موگابه،   رئیس‌جمهور، از من برای سفر به آنجا دعوت کرد و گفت، بهتر است در برنامه کنفرانس سران برای انرژی خورشیدی هم شرکت کنم و به شوخی گفت، در برنامه جشن تجدید فراش آقای موگابه که بعد از فوت همسرش در پیش است هم شریک باشیم. سن او را پرسیدم؛ گفت: هفتادودو ساله است. گفتم: حقیقتاً جشن دارد! سفر من را مثل سفر   رئیس‌جمهور چین، در جهت مبارزه با سیاست غرب که می‌خواهند آفریقا منزوی باشد، معرفی کرد و من هم تأیید کردم و خواستم که با تشکیل کمیسیون مشترک، موارد همکاری زیادی تنظیم کنند.

آقای [عباسعلی] وکیلی(1)، [رئیس ستاد رسیدگی به امور آزادگان]، برای امور آزادگان آمد. توقعات زیادی داشت و سخت اظهار اطاعت و وفاداری نمود. از آقای [علی‌اکبر] ابو ترابی شاکی است. آقای [ابوالفضل] توکلی بینا، [مشاور   رئیس‌جمهور در امور اصناف] آمد و در مورد امور میدان تره‌بار و مسئله مالیات اصناف استمداد کرد. دکتر [حسن] حبیبی آمد. در مورد مسائل ارز و وام‌ها و امور سیاسی مذاکره کردیم. عصر برای مراسم فارغ‌التحصیلی، به مرکز ناجا [= نیروی انتظامی جمهوری اسلامی] رفتیم. دو ساعت آنجا بودیم. برایشان سخنرانی کردم/(2) و جوایز را اهدا نمودم.

به خانه آمدم. فاطی از کانادا تلفن کرد و گفت، دکتر او را مرخص کرده است. خانم دکتر منصوریان و دکتر ابوسعیدی هم صحبت کردند. توصیه به مراعات دستورات پزشک کردند. این روزها برای معده‌ام دارو می‌خورم که باعث اندکی سرگیجه شده است. در موقع سان دیدن در مراسم ناجا، در اثر سرگیجه، گاهی از مسیر منحرف می‌شدم. سعی داشتم همراهان متوجه نشوند.

 

 

 

1- عباسعلی وکیلی، جانباز 70 درصد دفاع مقدس و رئیس سابق ستاد رسیدگی به امور آزادگان، پس از یک دوره بیماری شامگاه روز دوشنبه، 30 مهر ماه 97 دعوت حق را لبیک گفت و به قافله شهدا پیوست. وی در 12 مهرماه سال 1359 در موسیان مجروح و به افتخار جانبازی نائل آمد. پیکر این جانباز شهید ساعت 8:30 صبح روز؛ چهارشنبه دوم آبان ماه 1397 با حضور خانواده‌های شهدا و ایثارگران تشییع و در زادگاهش به خاک سپرده  شد.

عباسعلی وکیلی ، بنابر حکم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ 20 خردادماه 1369 به‌عنوان رئیس ستاد رسیدگی به امور آزادگان کشور منصوب شد و تا پیش از تجمیع نهادهای ایثارگری از جمله ستاد رسیدگی به امور آزادگان در بنیاد شهید و امور ایثارگران، مدیریت این نهاد را بر عهده داشت. وی در طول دوران هشت سال دفاع مقدس نیز در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل حضوری فعال داشت که در نهایت به‌ افتخار جانبازی 70 درصد نائل شد.

او از 14 روز پس از شروع جنگ تحمیلی گفت که برای نجات دهلران به‌عنوان فرمانده مشغول به فعالیت بود که توسط دشمن محاصره‌ شده و مجروح می‌شود و در آن اتفاق پا و اعضای بدنش مورد اصابت ترکش قرار می‌گیرد، تا حدی که تصور می‌کردند شهید شده است. پس‌از این اتفاق، به مدت یک سال و نیم در بیمارستان اصفهان تحت درمان قرار می‌گیرد و مجدداً به‌عنوان مسئول امداد و درمان به مناطق جنگی اعزام می‌شود که در منطقه جنوب و حلبچه شیمیایی شده ولی با همان شرایط تا پایان جنگ در مناطق جنگی باقی می‌ماند و به دلیل آسیب‌های وارده پس از جنگ به وی جانبازی 70 درصد تعلق می‌گیرد. او دارای سه فرزند دختر به نام‌های فاطمه، زهرا و نفیسه است.

2- در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروز در سایه امنیت حاصل از تلاش‌های نیروی انتظامی، امکان اجرای طرح‌های عظیم در دورافتاده‌ترین نقاط کشور و تحقق هدایت اجتماعی فراهم شده و این در تاریخ ایران بی‌سابقه است. سیاست رژیم گذشته، بردن سرمایه‌های عمرانی به نقاط محروم و دوردست نبود و آنها می‌خواستند با خالی‌کردن مرزها از نیروها و ایجاد نامنی، مقاصد شیطانی خود را پیاده کنند و امروز ما برآنیم که به حکم عدالت اسلامی، حق مردم را در کنار مرزها بدهیم و برای آنها صنعت و کشاورزی ببریم و دانشگاه تأسیس کنیم.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.