خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

به محسن گفتم که آماده شود تا رئیس دفتر من در ریاست جمهوری شود.

  • تهران
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۷۵

شنبه 1 اردیبهشت 1375 1 ذی‌حجه 1416 20 آوریل 1996

 در لبنان زمزمه آتش‌بس بلند شده، ولی جنگ ادامه دارد. اول وقت، آقای مرعشی، [رئیس دفتر رئیس‌جمهور]، تلفنی اطلاع داد که در شهرستان‌ها، اکثریت برندگان مرحله دوم انتخابات از [حزب] کارگزاران [سازندگی] هستند. آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور]، اطلاع داد، درمجموع هیچ طرف در مجلس اکثریت ندارند. در تهران، اکثریت را [جامعه] روحانیت مبارز دارد.

دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. برای ارز و وام دانشگاه آزاد استمداد کرد و پیشنهاد تأسیس واحد اقتصادی، برای تأمین نیازهای مالی را داد. آقای [ابوالفضل] حاج حیدری، بارفروش میدان [میوه و تره‌بار] و از دوستان قبل از انقلاب آمد و از شهرداری تهران و هیئت‌امنای میدان و اتحادیه‌ها شکایت کرد. می‌خواست که به انجمن اسلامی میدان [میوه و تره‌بار]، توجه بیشتری شود.

[آقای محمدرضا عارف]، رئیس دانشگاه تهران و معاونان آمدند. گزارش کار دادند و برای نوسازی دانشگاه تهران استمداد کردند و برای ریاست دانشکده [الهیات و] معارف اسلامی کسب نظر نمودند. گروه یاران حزب جمهوری اسلامی آمدند. پانزده نفرند که در زمان اختلافات دو جناح حزب، گروه سومی بودند؛ آقایان [محمدهاشم] رهبری، [سیدمحمد] میرمحمدی و [محمد] هنردوست و... برای تأسیس حزب مشورت کردند. کلیاتی گفتم و قرار شد جواب نهایی را بعد از مشاوره با رهبری بدهم.

ظهر محسن، [رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور] آمد و گزارش انتخابات را داد. گفتم آماده شود که بعد از رفتن حسین [مرعشی، نماینده کرمان] به مجلس، مسئولیت دفتر [رئیس‌جمهور] را به عهده بگیرد. حسین آمد. راجع به کیفیت همکاری کارگزاران در مجلس مشورت کرد.

عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة مسائل لبنان و همکاری ترکیه و اسراییل و استقرار مراکز تشخیص و کنترل انفجارات هسته‌ای در کشور، بحث و تصمیم‌گیری شد. شب دکتر [حسن] روحانی آمد. از عمل سپاه در حذف اسم او و [محمدجواد] لاریجانی از لیست ناراحت بود و برای نحوه کار در مجلس آینده صحبت شد.