خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۷۴

چهارشنبه 14 تیر 1374 // 6 صفر 1416 5 جولای 1995

 

آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. درباره مواردی که آقایان ناطق [نوری] و [محمد] یزدی شکایت داشتند، از نحوه پیگیری و استفاده از شنود و زندان و عدم توجه به حیثیت اشخاص، توضیحاتی داد و تقاضا داشت که شیوة تعقیب اتهامات را مشخص کنم. از دفتر رهبری گله داشت که برای گرفتن سمت برای شخصی، فشار می‌آورند. در مورد انتخابات [مجلس‌پنجم] مطالبی داشت و اجازه خواست قسط وامش را با تأخیر بدهد.

آقایان [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]، [مسعود روغنی] زنجانی، [رییس سازمان برنامه و بودجه] و معاونان آمدند. درباره بودجه و نیازهای بیمه درمانی عمومی بحث شد. قرار شد از اول مهر، به صورت اختیاری و از اول سال آینده، اجباری اجرا شود و هر کس بیمه نشود، با تعرفه‌های جدید مواجه خواهد بود. قرارشد کسری اعتبار را تأمین کنیم.

آقای میرزاده، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. درباره کمک‌ها به استان آذربایجان‌شرقی، به مناسبت سفر و بازسازی و امور دیگر گزارش آورد. آقای [مرتضی] قربانی، فرمانده لشکر 14 کربلای اصفهان آمد. برای اجرای طرح اتوبان کمربندی غرب اصفهان که قرار است سپاه اجرا کند، استمداد کرد و برنامه خانه‌سازی برای پرسنل را گفت.

عصر در جلسه هیئت دولت، درباره نقدینگی و راه‌های جذب آن صحبت شد و ناتمام ماند. برای پُرکردن دندانم که دیروز خالی شد، به دندان‌پزشکی رفتم. شب مهدی آمد. گزارش سفر به روسیه را داد؛ برای بازدید از تأسیسات نفت و گاز رفته بود. از راکدبودن کارخانجات روسیه و فعال‌بودن بخش گاز و نفت‌شان گفت.

بگومگو در مورد مصاحبه با تلویزیون سی ان ان، در مطبوعات زیاد است. بعضی آن را کمرنگ و فاقد ظهورات انقلابی و بعضی آن را بسیار متین و حساب‌شده و مناسب شرایط برای مجاب‌کردن آمریکا در محافل جهانی می‌دانند. هر دو طرف هم ادله قابل‌توجهی دارند. بنا دارم در خطبه جمعه آینده، جنبه‌های آرمانی را تقویت کنم.