خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۷۴

یکشنبه 11 تیر 1374 // 3 صفر 1416 // 2 جولای 1995

 

تا ساعت ده و نیم صبح مطالعه کردم. گروهی از هنرمندان آمدند. چند تابلوی مینیاتوری استاد محمود فرشچیان را نمایش دادند و خودش برایم توضیح داد. صدها اثر مهم دارد. در آمریکا مقیم است و مشغول طراحی ضریح امام رضا (ع) است. می‌گوید، چون از امام رضا (ع) برای دست معیوبش شفا گرفته، خادم افتخاری شده است. در جلسه‌ای که برای دادن نشان دولتی به او برپا شده بود، آقای [ابوالقاسم] خوشرو، [معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی]، گزارش نمایشگاه [دوسالانه نگارگری ایرانی اسلامی] را داد و آقای اعلایی، دلیل انتخاب ایشان برای نشان را گزارش داد و من اعطای نشان کردم و برای جمع درباره هنر صحبت نمودم. او هم صحبت کوتاهی کرد. مجموعه‌ای از تابلوهایش را که در کتابی جمع کرده بود، هدیه کرد و گفت سکه‌ها را به آستان امام رضا (ع) می‌دهد.

 جلسه ستاد تنظیم بازار داشتیم. آقای [عبدالعلی علی] عسگری، [مشاور رئیس‌جمهور در امر توزیع]، گزارش پیشرفت برنامه ساخت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه را داد و من اظهار عدم رضایت از کندی کار کردم. مصوباتی داشتیم. عصر در جلسه هیئت دولت، درباره اجرای بیمه‌های درمانی عمومی صحبت شد و ناتمام ماند.

سپس مصاحبه‌ای با تلویزیون سی ان ان آمریکا داشتم. خانم [کریستین] امان پور که ایرانی است، مصاحبه‌گر بود؛ با یک دستیار خانم دیگر ایرانی، به نام [پریسا] خسروی. مصاحبه مستقیم پخش شد. از دیروز تبلیغ کرده‌اند و سراسر دنیا منتظر مصاحبه بودند. سؤالات بی شیطنت، ولی ماهرانه بود. بعد از مصاحبه 28 دقیقه‌ای، از اطراف به دفترم به خاطر ضعف مترجم شکایت می‌شد. مهدی از مسکو تلفن کرد و گفت، در جمعی از خارجی‌ها، مستمع مصاحبه بوده است و برای آن‌ها خیلی جالب بود. از برنامه سفرش راضی است. اجازه گرفت که دو سه روزی هم برای دیدن روسیه بیشتر بماند. گفتم تقاضای ملاقات با یلتسین هم بنماید.

شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. درباره حقوق جدید و انرژی هسته‌ای و روسیه و اطلاعات و جامعه روحانیت مبارز و ... مذاکره کردیم.