خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

شب آیت‌الله خامنه‌ای میهمان من بودند.

  • یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۷۴

یکشنبه 18 تیر 1374 // 10 صفر 1416// 9 جولای 1995

 

در گزارش‌ها، بارندگی و سیل‌های بی‌سابقه در چین مهم است که میلیاردها دلار خسارت و حدود صد میلیون آواره بر جا گذاشته و میلیون‌ها ساختمان ویران شده است و هنوز ادامه دارد. دور و بر آذربایجان غربی ما هم تگرگ و سیل، در تابستان خرابی به بار آورده است.

آقای [گودرز] افتخارجهرمی، [سرپرست دفترخدمات‌حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری] آمد. خبر داد پیشنهادی از طرف یکی از ثروتمندان- از بارون‌های انگلستان - رسیده که آن‌ها اوراق قرضه‌ای از آلمان دارند که در زمان قبل از جنگ خریده‌اند و اکنون بیش از 27 میلیارد دلار ارزش دارد. حاضرند در اختیار ایران بگذارند که وصول کند؛ 60 درصد به خودشان بدهد و 40 درصد باقی را هم کالا و چیزهای دیگر، به صورت مدت‌دار بدهد. گویا به خاطر مالیات هنگفت، نمی‌توانند مسأله را در انگلستان علنی کنند. گفتم با هماهنگی وزارت اطلاعات و سفارتمان در آلمان، برای کشف واقعیت و اهداف آن‌ها پیگیری کنند.

ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. درباره ارزش فرش‌های صادراتی مذاکره شد که ناتمام ماند. صادرکنندگان فرش، مدعی‌اند قیمت واقعی فرش، کمتر از مبلغی است که فعلاً برای صادرات قیمت‌گذاری می‌شود.

عصر مهدی آمد. گزارش کامل‌تری از نتایج بازدید از روسیه در زمینه صنایع نفت و گاز داد. پیشنهاد دارد که برای خرید سکوهای دریایی و تجهیزات چاه‌های نفت، می‌توانیم ارزان‌تر از غرب، از روسیه استفاده کنیم.

در جلسه هیئت دولت، درباره آیین‌نامه‌های بیمه‌های همگانی و درمانی بحث شد. به آقای میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، تذکر دادم، کتابی که اخیراً چاپ شده و در آن به خلفای اهل سُنت اهانت شده است، جمع‌آوری شود. وزارت اطلاعات، از سیستم جدید چاپ و صدور گذرنامه و تسهیلات کامپیوتری در مرزها برای کنترل، گزارش داد که خیلی کارها را آسان کرده است.

شب آیت‌الله خامنه‌ای میهمان من بودند. درباره مذاکرات و قرارهایمان با ترکمنستان و مصاحبه‌های من و نامه‌هایمان به امام راحل مذاکره کردیم. [آقای علی‌عزت‌بگوویچ]، رئیس‌جمهور بوسنی و هرزگوین، تلفنی از خطر سقوط سربرنیتسا گفت و استمداد سیاسی کرد.