خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۷ / کتاب پایان دفاع آغاز بازسازی

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۷ / کتاب پایان دفاع آغاز بازسازی

ملاقات فرماندهان لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص)با هاشمی

  • شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۶۷
آغاز رسمی آتش بس بین ایران و عراق

 

شنبه 29 مرداد    |   7 محرم 1409                           20 آگوست 1988

ساعت شش و نیم  صبح براساس زمان‌بندی دبیرکل سازمان ملل، به طور رسمی آتش‌بس درجنگ ایران و عراق بر قرار شد. فکر نمی‌کنم مشکلی پیش آید؛ جز مسئله دو کشتی عراقی که اعلان شده از تنگه هرمز عبور می‌کنند و ما هم اعلان کرده‌ایم می‌خواهیم کنترل کنیم.

ساعت نه و نیم صبح به مجلس رسیدیم. [آقای علیرضا تابش]  استاندار کردستان آمد. پیشنهاد داشت که اقدام به پاکسازی نظامی علیه ضد انقلاب در کردستان نشود، بلکه تلاش کنیم مسئله آنها را از طرق سیاسی حل کنیم. احتمالاً سپاه با دستور ستاد کل اقدام به پاکسازی کرده است. پیشنهاد توجه بیشتر سیاسی - فرهنگی به کردستان داشت، برای جلب اعتماد آنها در این مقطعی که دارند از قدرت ضد انقلاب و حمایت عراق مأیوس می‌شوند.

با رادیو درباره آتش‌بس و شرایط بعد از جنگ مصاحبه‌ای کردم که به طور مستقیم پخش می‌شد. آقایان [مهدی] کروبی و [حسن] صانعی آمدند. بر لزوم برخورد کردن با شعارهای افراطی و برای عادی کردن زندگی مردم اقدام کردن تأکید داشتند. آقای کروبی برای توجه بیشتر به مسکن و نیازهای مادی و فرهنگی خانواده‌های شهدا استمداد کرد و آقای صانعی برای تقویت بنیاد پانزده خرداد و در همین جهت توجه بیشتر به سد [پانزده خرداد] قم.

آقای [سید کاظم] اکرمی [وزیر آموزش و پرورش] آمد. دویست ساعت [مچی] از امارات [اهدایی از طرف کارمندان آموزش و پرورش مدارس جمهوری اسلامی در امارات متحده عربی]  برای خلبانان [هوانیروز و نیروی هوایی] آورد. مردم داده بودند. عصر آقای [محمد] فروزنده آمد و گزارش کارهای  مهندسی رزمی خوزستان ، کانال‌های آب برای

 

خطوط دفاعی و زراعی را داد. آقای مرتضائی گزارش کار لیزر را داد. از وزارت خارجه برای مشورت در تحسین روابط با کشورهای جنوب خلیج فارس آمدند. آقای [مسعود] صادقی [آزاد] نماینده کلیبر [= منطقه‌ای در استان آذربایجان شرقی] آمد. گزارش استعدادها و نیازهای منطقه خودش را داد و استمداد کرد.

فرماندهان لشکر 27 حضرت رسول (ص) آمدند. درباره آینده سپاه و لشکر و بسیجی‌ها استفسار و استمداد کردند. مهدی از اهواز تلفنی گفت نیروهای سپاه که برای نیروهای ناظر آتش‌بس گمارده شده‌اند، آموزش، اطلاعات و زباندانی کافی ندارند. شب احمدآقا و آقای موسوی اردبیلی و من در مجلس جلسه داشتیم. احمدآقا درباره وزیر بازرگانی که به رفاه مردم بیشتر معتقد باشد،  تأکید داشت. در این باره بحث و تصمیم‌گیری شد.

 

ویدئوها