خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب و پیروزی سفرآیت الله هاشمی رفسنجانی به بوشهر در زمان سرپرستی وزارت کشور

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی – انقلاب و پیروزی سفرآیت الله هاشمی رفسنجانی به بوشهر در زمان سرپرستی وزارت کشور

  • سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۵۷

از ابتدای مسئولیتم به عنوان سرپرست وزارت کشور، تلاش می‌کردم به مسائل استانها و شهرستانهای دور، بخصوص مناطق محروم، توجه خاصی صورت گیرد. ارائه و اجرای طرحهائی نظیر "طرح اشتغال بیکاران" و "پیگیری اجرای طرح تخصیص درآمد حاصل از فروش یک روز نفت به استانها"، در همین ارتباط بود.
همچنین علی‌رغم مشغله فراوانی که در تهران داشتم، می‌کوشیدم با سفر به این مناطق و حضور موثر در این استانها، از نیازها و خواست‌های آنها، مطلع و با مشکلاتشان از نزدیک، آشناتر شوم.

از جمله سفرهایی که با همین هدف انجام شد، سفر به استان بوشهر در تاریخ  19 دی  1358، بود. در این سفر علاوه بر آنکه در جلسه مسئولان محلی شرکت کردم، از چند واحد صنعتی و صیادی نیز بازدید داشتم. همچنین در اجتماع عظیمی از مردم سخت‌کوش بوشهر که در مسجد جامع آن شهر برپا شده بود، حضور پیدا کردم و ضمن گفت‌وگو با آنها و مطلع شدن بیشتر از مسائل و مشکلات منطقه، برای آنان سخنانی ایراد کردم.

در این سخنرانی به تشریح ویژگیهای انقلاب اسلامی پرداختم و گفتم: "اصولا در سالهای اخیر برداشت کسانی که در انقلابها شرکت می‌کردند این بود که انقلاب فقط آن است که بعضی از کشورهای کمونیستی با تز تحول تاریخی خاص، ماتریالیسم تاریخی، مطرح می‌کنند؛ اما انقلاب ما این فرضیه را بر هم زد. ما با معیارهایی که شرقیها یا غربیها، کودتاچیان یا انقلابیون دنیا انقلاب کرده‌اند، انقلاب نکرده‌ایم بلکه انقلاب شما مردم ایران یک پدیده جدیدی است و این روش جدید، افتخارش در دنیا به ملت ایران و پیش از همه متعلق به امام است".

در این سخنرانی همچنین به روزه سیاسی واعتراض گونه درجه داران ارتش در منطقه بوشهر اشاره کردم و با رد تلویحی این شیوه‌ها، از مردم خواستم نیازها و نظراتشان را با روشهای اصولی و منطقی مطرح کنند و در پاسخ به اعتراضات مربوط به وضعیت ارتش نیز یادآور شدم: "در ارتش برای اینکه سطوح به هم نزدیک شده و تفاوتها و تبعیضها کم بشود، قدمهای اساسی برداشته شده و رفته رفته ارتش به شکل قابل قبول و در دراز مدت به شکل ارتش اسلامی درخواهد آمد."

در ادامه به حرکتهای ضد انقلاب در منطقه پرداختم و اضافه کردم: "من مخصوصآ به جناح چپ که همه جا هستند و دارند علیه انقلاب مبارزه می‌کنند، نصیحت می‌کنم و می‌گویم که روی هم رفته آزمایش خوبی در انقلاب ما نداده‌اند و بعد از پیروزی انقلاب موضع سالمی انتخاب نکرده‌اند. آنها باید بدانند که اگر این انقلاب شکست بخورد، بیشتر از مردم مسلمان، خود آنها تحت فشار قرار می‌گیرند، زیرا هر رژیمی که روی کار بیاید، مجبور است مسلمانان را مراعات کند. ولی آن رژیم، خصوصآ اگر خودش چپ نباشد، هیچ دلیل ندارد نیروی چپ و آن کارشکنیها را تحمل بکند و حرفهایی پیش خواهد آمد که بعد از حکومت دکتر مصدق پیش آمد. بنابراین چه دلیلی دارد الان که شرایط مناسب شده و آزاد هستید و می‌توانید فعالیت کنید، دست به تخریب می‌زنید و کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنید و با شایعه پراکنی و کارهای نامعقول، مبارزه می‌کنید. افکارتان را در نوشته‌هایتان عرضه کنید، اگر قابل قبول باشد، مردم می‌پذیرند و در غیر این صورت آن را رد خواهند کرد".

در این سفر برای من مشخص شد: "استقلال سازمانهای آب و برق استان بوشهر و جدائی و عدم وابستگی این دو سازمان به استان  فارس، تامین بودجه شهرداری برای عمران شهری، رسیدگی به وضع شیلات، جلوگیری از استثمار صیادان محلی توسط واسطه‌ها و پرداخت بدهی این صیادان، مسائل مربوط به روستاها، فراهم نمودن امکانات کشاورزی و صنایع، مسأله قاچاق، بهداشت محیط و تأمین امکانات درمانی و داروئی بیشتر، احداث بیمارستان، تأسیس دانشگاه و مراکز آموزش عالی، تقویت و حمایت دولت از صنعت کشتی سازی، تصفیه سازمانهای دولتی و ارگانهای مردمی از عناصر وابسته به ساواک و افراد ضدانقلاب و نیز اقامه نماز جمعه در استان"، از جمله خواستها و نیازهای مردم منطقه است که برای برآورده کردن آنها قرار شد برخی از موارد توسط مسئولان محلی در منطقه و برخی دیگر توسط ما در مرکز، پیگیری و اقدام شود.