حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • خاطراتی از سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به جمهوری آذربایجان

خاطراتی از سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به جمهوری آذربایجان

علی اکرام علی ا ف.: عشق مردم آذربایجان به هاشمی رفسنجانی!

  • باکو
  • دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵

با استقلال جمهوریهای حوزه بالتیک و بدنبال آن اعلام استقلال سایر جمهوریها،‌  اتحاد جماهیر شوروی پس از 70 سال حکومت کمونیستی ، ماهیت خود را از دست داد و15 جمهوری اعلام موجودیت می کردند. در این رویداد مهم ،جمهوری آذربایجان نیز اعلام استقلال  نمود و تجربه تازه ای در ایجاد کشوری مستقل صورت گرفت.

بچند سال قبل از فروپاشی شوروی، تماسها و ارتباطات سیاسی با این منطقه گسترده تر شده بود و سفر حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت ایران به آذربایجان نقطه عطف و خاطره ای فراموش نشدنی برای مردم بخصوص اسلام گرایان بوده است.

با اطلاع از حضور رئیس جمهور وقت ایران در مسکو ، تعدادی از مؤمنین آذربایجان راهی مسکو می شوند ولی بدلیل عدم امکان تماس وخبر دار شدن از موضوع عزیمت ایشان به آذربایجان، سریعاً به آذربایجان بازمی گردند ودر عرض یک شبانه روز با تلاش اسلام گرایان همه مؤمنین و بسیاری از مردم از جریان حضور قریب الوقوع آقای هاشمی در آذربایجان آگاه می شوند و این آگاهی سریع مردمی، موجب تعجب و حیرت عوامل امنیتی و حکومتی آذربایجان می شود.

حاج علی اکرام خاطرة آمدن حجه الاسلام هاشمی را چنین توصیف می کند:

« ما وقتی از آمدن آقای هاشمی رفسنجانی به شوروی مطمئن شدیم، با 8 نفر از حاجیان راهی مسکو گردیدیم ولی موفق به دیدار با او نشدیم. با کمک معجزه آسای یک نفر از مسلمانان مسکو ،بلیط تهیه کرده و به باکو آمدیم. مردم را از طریق تلفن آگاه نمودیم و در روز موعود که قرار بود ایشان به آذربایجان بیایند، به استقبال او رفتیم. جمعیت عظیمی جمع شده بودند و عشق عجیبی در مردم نسبت به دیدار ایشان بوجود آمده بود.

حکومت قصد داشت تا با رقاصی دختران آذربایجانی از وی استقبال شود که یکی از مؤمنین آذربایجان که حاج نادر نام دارد، با گفتن اینکه آقای هاشمی نماینده اسلام است و با این تهدید که در صورت پراکنده نشدن، تمامی آنها را به خاک و خون خواهد کشید،  برنامه حکومت لغو گردید. با وجود تغییر مسیر اعلام شده حرکت آقای هاشمی، مردم در مسیر تغییر یافته سریعاً حضور یافته و به گرمی از ایشان استقبال کردند.مردم مانند ایرانیان با شعارهای  الله اکبر و لااله الاالله و…  از ایشان استقبال کردند بطوریکه خود ایشان نیز انتظار این حرکات مردمی را نداشت و در مصاحبه مطبوعاتی نیز فرمودند: آنها (آذربایجانیها) مثل ایرانیان بودند و من احساس می کنم که در ایران هستم»

 

خاطرات علی اکرام علی یف.تهران.انتشارات مرکزاسنادانقلاب اسلامی

تصاویر ضمیمه