تفسیر قرآن
  • صفحه اصلی
  • تفسیر قرآن
  • تفسیر آیات قرآن کریم – سوره یوسف – آیه ۱۱۱ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

تفسیر آیات قرآن کریم – سوره یوسف – آیه ۱۱۱ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • نزول آیه (مکی)
  • پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِی الأَلْبَاب مَا کَانَ حَدیثًا یُفْتَرَی وَلَـکِن تَصْدیقَ الَّذی بَیْنَ یَدَیْهِ وَتَفْصِیلَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُدًی وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ

به راستی در داستان آنان ، درس عبرتی برای خردمندان هست. [قرآن ]سخنی نیست که به دروغ بافته شود ، بلکه تأیید کننده است آنچه (کتابهای آسمانی) را که پیش از آن بوده و بیانگر هر چیزی است و برای گروهی که ایمان می آورند راهنما و رحمت است.

 

1ـ داستان پیامبران و امتهای ایشان حاوی پند و مایه عبرت است.

لقد کان فی قصصهم عبرة

«قصص» به معنای داستان است. ضمیر در «قصصهم» به «رسل» و نیز امتهای ایشان ـ که از «من نشاء» و «القوم المجرمین» در آیه قبل استفاده می شود ـ برمی گردد.

 

2ـ تنها خردمندان از سرگذشتهای پندآموز پیامبران بهره می گیرند و عبرت می آموزند.

لقد کان فی قصصهم عبرة لأولی الألبـب

روشن است که داستان پیامبران برای همگان می تواند عبرت باشد. بنابراین اختصاص دادن آن به خردمندان ، برای رساندن این حقیقت است که ایشان از داستان پیامبران درس می گیرند و دیگران محرومند.

 

3ـ سرگذشت یوسف(ع) و برادرانش سرگذشتی آموزنده و مایه عبرت است.

لقد کان فی قصصهم عبرة

می توان گفت ضمیر در «قصصهم» به یوسف(ع) و برادران او و تمام کسانی که در داستان یوسف(ع) نظیر زلیخا نقش داشته اند باز می گردد. بر این اساس دلالت جمله «لقد کان...» بر برداشت فوق صریح تر و روشن تر است.

 

4ـ عبرت آموز بودن داستان ، از شرایط حسن آن داستان است.

نحن نقص علیک أحسن القصص ... لقد کان فی قصصهم عبرة

خداوند در مقدمه داستان یوسف(ع) بیان داشت که آن داستان نیکوترین داستان است و در پایان هدف از آن را عبرت و پند دانست. بنابراین حسن یک داستان از نظر قرآن به این است که مایه عبرت باشد.

 

5ـ قرآن، گفتاری دروغ و بافته شده نبوده ; بلکه سخنی راست و درست است.

ما کان حدیثًا یفتری

مراد از ضمیر «کان» قرآن است. وصفهای بیان شده در آیه (و لـکن تصدیق ...) بیانگر این معناست.

 

6ـ قرآن ، بسی فراتر از آن است که بافته شده و ساخته بشر باشد.

ما کان حدیثًا یفتری

 

7ـ تنها گفتار راست و درست ـ که از دروغ پیراسته باشد ـ می تواند آموزنده بوده و مایه عبرت گردد.

لقد کان فی قصصهم عبرة ... ما کان حدیثًا یفتری

جمله «ما کان ...» به منزله تعلیل برای «لقد کان ...» است ; یعنی ، چون قرآن راست و درست است ، از داستانش می توان عبرت گرفت.

 

8ـ قرآن تصدیق کننده و تأیید کننده کتابهای آسمانی پیشین است.

و لـکن تصدیق الذی بین یدیه

«تصدیق» مصدر است و به معنای اسم فاعل تصدیق کننده می باشد. این کلمه به وسیله «لـکن» بر «حدیثاً» عطف شده است.

 

9ـ کتابهای آسمانی هماهنگ و هم خوان با یکدیگرند.

و لـکن تصدیق الذی بین یدیه

 

10ـ قرآن ، دلیل راستی و درستی کتابهای آسمانی پیشین است.

و لـکن تصدیق الذی بین یدیه

تصدیق کتابهای آسمانی پیشین از سوی قرآن می تواند به این معنا باشد که: نزول قرآن موجب شد ، اخبار و پیشگوییهای آن کتابها مبنی بر آمدن قرآن تحقق یابد. از این رو نزول قرآن خود دلیلی برای اثبات راستی و درستی آن کتابهاست.

 

 

11ـ قرآن هر آنچه را مردم برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت بدان نیازمندند ، به روشنی بیان کرده است.

و لـکن ... تفصیل کل شیء

توصیف قرآن به «هدًی» و «رحمة» پس از «و لـکن ... تفصیل کل شیء» می رساند که مراد از «هر چیز» مسائل هدایتی و هر آنچه رحمت آفرین و مایه سعادت بشر می باشد ، در آن بیان شده است.

 

12ـ قرآن ، کتابی هدایت گر است.

لـکن ... هدًی

 

13ـ هدایتهای قرآن ، پیراسته از هر گمراهی و منزّه از کمترین پیامدی ناهنجار

و لـکن ... هدًی

«هدًی» مصدر است و در این جا به معنای اسم فاعل (هدایت کننده) می باشد. به کارگیری مصدر به جای اسم فاعل اشاره به این حقیقت دارد که: موصوفش (قرآن) محض هدایت است ; یعنی ، رهنمودهای آن مستلزم هیچ گمراهی و آمیخته به هیچ ضلالتی نیست.

 

14ـ قرآن ، برای مردم رحمت آفرین است.

و لـکن ... هدًی و رحمة

 

15ـ تنها مؤمنان به قرآن ، از هدایتها و رحمت آفرینیهای آن بهره مند می شوند.

و لـکن ... هدًی و رحمة لقوم یؤمنون

دلیل این برداشت نظیر سخنی است که در توضیح برداشت شماره 2 از همین آیه آورده شد.

امتها:

عبرت از سرنوشت امتها 1

انبیا:

عبرت از قصه انبیا 1، 2

انسان:

نیازهای معنوی انسان 11

اولوالالباب:

عبرت پذیری اولوالالباب 2; ویژگیهای اولوالالباب 2

تاریخ:

عبرت از تاریخ 1، 2

راستگویی:

آثار راستگویی 7

سعادت:

عوامل سعادت اخروی 11; عوامل سعادت دنیوی 11

صداقت:

آثار صداقت 7

عبرت:

زمینه عبرت 7; عوامل عبرت 1، 2، 3

قرآن:

تعالیم قرآن 11; تنزیه قرآن 5، 13; رحمت بودن قرآن 14;صداقت قرآن 5؛ فضیلت قرآن 6؛ قرآن و کتب آسمانی 8، 10; مشمولان رحمت قرآن 15; نقش قرآن 8، 10; وحیانیت قرآن 6; ویژگیهای قرآن 5، 6، 12، 14; ویژگیهای هدایت قرآن 13; هدایتگری قرآن 12، 15

قصه:

شرایط حُسن قصه 4; عبرت آموزی قصه 4

کتب آسمانی:

تصدیق کتب آسمانی 8; دلایل صداقت کتب آسمانی 10; هماهنگی کتب آسمانی 9

مؤمنان:

فضایل مؤمنان 15; ویژگیهای مؤمنان 15; هدایت پذیری مؤمنان 15

یوسف(ع):

عبرت از قصه یوسف(ع) 3

 

صوت

تصاویر ضمیمه