تفسیر آیات قرآن کریم – سوره اسراء – آیه ۱۱۱ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبیرًا
و بگو: ستایش مخصوص خدایی است که نه فرزندی برگزیده و نه در حاکمیت شریکی دارد و نه از روی زبونی [نیاز به] یاوری دارد، و او را چنان که باید بزرگ بدار.
1- پیامبر(ص)، موظف به ستایش خدا و منحصر دانستن همه ستایشها به ذات یکتای او
و قل الحمد لله
الف و لام «الحمد» برای استغراق (شمول و فراگیری) و لام «لله» برای اختصاص است.
2- تعلیم شیوه ستایش به انسانها از سوی خداوند
و قل الحمد لله الذی لم یتخذ ولدًا
3- معبود هستی، واجد همه ارزشها و کمالات و فاقد هر نقص و نیاز
و قل الحمد لله
اختصاص داشتن همه ستایشها به خدا، مستلزم این است که همه ارزشهای ستایش برانگیز در او جمع بوده و در نهایت نقص و نیاز در او راه نداشته باشد.
4- بازگشت همه ستایشها برای هر موجود، به حمد و ستایش خدای یکتا و بی همتاست.
و قل الحمد لله
مخصوص بودن همه ستایشها به ذات یکتای خداوند، در عین وجود ارزشهایی ستایش برانگیز در مظاهر هستی، اشاره به این معنا دارد که: چون مخلوق همه وجودش را از خالق گرفته، پس ارزشهای او از آنِ خداست و در حقیقت تنها خدا شایسته ستایش است و بس.
5- خداوند، هیچ گونه فرزندی برای خود نگرفته و از هرگونه شریک و حمایتگر، مبرّا و بی نیاز است.
لم یتخذ ولدًا و لم یکن له شریک ... و لم یکن له ولیّ
6- اختصاص همه ستایشها به خداوند، در پرتو بی نیازی او از داشتن فرزند، شریک و حمایتگر است.
الحمد لله الذی لم یتخذ ... و لم یکن له ولیّ
اگر خداوند نیاز به فرزند، شریک و حمایتگر می داشت هر کدام از اینها دلیل نقص و کاستی بود. در آن صورت همه ارزشهای ستایش برانگیز منحصر به خداوند نمی شد; پس انحصار ستایشها به خدا، در صورتی است که او را بی نیاز مطلق بشناسیم.
7- اعتقاد به وجود فرزند، شریک و حمایتگر برای خدا، اعتقادی شرک آلود و موجب تنقیص او
لم یتخذ ولدًا... و لم یکن له ولیّ
8- خداوند، تنها فرمانروای هستی و مبرّا از داشتن هرگونه شریک در جهانداری
و لم یکن له شریک فی الملک
9- موجود نیازمند ولایت (سرپرستی و دوستی)، از سر ذلّت موجودی درمانده و دارای کاستی است.
و لم یکن له ولیّ من الذلّ
«ولایت» یا به معنای دوستی است و یا به معنای سرپرستی است که در هر دو صورت، در صورتی که از سر ذلّت باشد نشانگر وجود نقص و کاستی در شیء مورد حمایت و دوستی است.
10- خداوند، دارای عزّت و کبریایی مطلق است.
و لم یکن له ولیّ من الذلّ و کبّره تکبیرًا
11- لزوم بزرگداشت مقام خداوند و مبرّا دانستن او از همه کاستیها
و کبّره تکبیرًا
12- عظمت و والایی مقام خداوند، عظمتی بی مانند و غیرقابل قیاس با غیر او
و کبّره تکبیرًا
13- مقام خداوند، برتر از داشتن فرزند، شریک و حمایتگر
لم یتخذ ولدًا... و کبّره تکبیرًا
آفرینش:
حاکم آفرینش 8
اسماوصفات:
صفات جلال 5، 8
حمد:
تعلیم روش حمد 2; حمد خدا 1، 4، 6
خدا:
آثار بی نیازی خدا 6; اختصاصات خدا 1، 6، 8، 12; اهمیت تکبیر خدا 11; اهمیت تنزیه خدا 11; بی نظیری خدا 12; تعالیم خدا 2; تکبیر خدا 12; تنزیه خدا 5، 8، 13; خدا و حامی 5، 6، 13; خدا و شریک 5، 6، 8، 13; خدا و فرزند 5، 6، 13; عزّت خدا 10; عظمت خدا 12; کبریایی خدا 10
شرک:
ردّ شرک 8; موارد شرک 7
عقیده:
عقیده به حامی برای خدا 7; عقیده به شریک خدا 7; عقیده به فرزندداری خدا 7
محمد(ص):
تکلیف محمد(ص) 1
معبود راستین:
تنزیه معبود راستین 3; کمالات معبود راستین 3; معبود راستین و نقص 3; معبود راستین و نیاز 3
معبودیّت:
ملاک معبودیّت 3
موجودات:
حمد موجودات 4
نیازها:
آثار نیاز به ولایت 9
ولایت:
ذلّت نیازمند به ولایت 9