تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نسا – آیه ۱۱۱ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَمَن یَکْسبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا یَکْسبُهُ عَلَی نَفْسهِ وَکَانَ اللّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا
و هر کس گناهی مرتکب شود آن را فقط به زیان خود مرتکب می شود و خدا بسیار دانا و حکیم است.
1 آثار زیانبار گناه، دامنگیر خود انسان
و من یکسب اثماً فانما یکسبه علی نفسه
2 توجه آدمی به بازگشت آثار زیانبار گناه به خود، زمینه گرایش به توبه و استغفار
ثم یستغفر اللّه یجد اللّه ... و من یکسب اثماً فانما یکسبه علی نفسه
خداوند پس از ارائه راه آمرزش، این حقیقت را بیان کرده که آثار گناه و خیانت، دامنگیر خود گناهکار خواهد شد، تا او را از خیانت و گناه باز دارد و در صورت ارتکاب، به توبه و استغفار روی آورد.
3 آثار زیانبار خیانت به دیگران، دامنگیر خود خیانتکار خواهد شد.
إنّ اللّه لایحب من کان خواناً ... و من یکسب اثماً فانما یکسبه علی نفسه
به مقتضای آیات گذشته، مصداق مورد نظر از «اثماً»، همان خیانتکاری است.
4 خداوند بازگرداننده آثار زیانبار گناه به گنهکاران
فانما یکسبه علی نفسه و کان اللّه علیماً حکیماً
جمله «کان اللّه علیما حکیما» می رساند که تحمیل آثار سوء آدمی به دست خداوند است.
5 خداوند، آثار سوء گناه آدمی را بر اساس علم خویش و بدور از هرگونه خطا به وی باز می گرداند.
و من یکسب اثماً فانما یکسبه علی نفسه و کان اللّه علیماً حکیماً
توصیف خداوند به «علیما» برای رساندن این معناست که در بازگرداندن آثار سوء گناه، هیچ خطایی رخ نخواهد داد.
6 بازگرداندن آثار زیانبار گناه به گنهکاران، کاری حکیمانه
فانما یکسبه علی نفسه و کان اللّه علیماً حکیماً
7 عمل حکیمانه، مشروط به علم است.
و کان اللّه علیماً حکیماً
8 خداوند، دانایی کاردان است.
و کان اللّه علیماً حکیماً
بنابر اینکه «حکیما»، صفت «علیما» باشد.
9 خداوند، علیم (بسیار دانا) و حکیم (کاردان) است.
و کان اللّه علیماً حکیماً
استغفار:
زمینه استغفار 2
اسماء و صفات:
حکیم 9 ; علیم 9
توبه:
زمینه توبه 2
خدا:
افعال خدا 4، 5 ; حکمت خدا 8 ; علم خدا 5، 8
خیانت:
آثار خیانت 3 ; زیان خیانت 3
ذکر:
آثار ذکر 2
زیان:
عوامل زیان 1
علم:
اهمیّت علم 7
عمل:
شرایط عمل پسندیده 7 ; عمل حکیمانه 6، 7
گناه:
آثار گناه 1، 4، 5، 6 ; زیان گناه 1، 2، 4، 5، 6
گناهکاران:
زیان گناهکاران 4