تفسیر آیات قرآن کریم – سوره هود – آیه ۱۱۱ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
وَإِنَّ کُـلاًّ لَّمَّا لَیُوَفِّیَنَّهُمْ رَبُّکَ أَعْمَالَهُمْ إِنَّهُ بمَا یَعْمَلُونَ خَبیرٌ
و البتّه که پروردگارت [سزای]اعمال همگان را آن گاه [که قیامت برپا شود]به تمام و کمال به آنان خواهد پرداخت; زیرا او به آنچه می کنند آگاه است.
1ـ خداوند در قیامت ، میان مؤمنان به کتابهای آسمانی و انکار کنندگان آن قضاوت خواهد کرد.
و لولا کلمة سبقت ... و إنّ کلاًّ لما لیوفینّهم ربک أعمـلهم
مراد از «کلاًّ» ـ به قرینه «فاختلف فیه» در آیه قبل ـ مؤمنان به کتابهای آسمانی و انکار کنندگان آن است و به قرینه «لولا ... لقضی بینهم» معلوم می شود که خداوند در صحنه قیامت، پیش از پاداش دهی و به کیفررسانی، میان انسانها داوری خواهد کرد.
2ـ مؤمنان به کتابهای آسمانی ، در قیامت به پاداش کامل کردار خویش دست خواهند یافت.
و إنّ کلاًّ لما لیوفینّهم ربک أعمـلهم
مراد از «أعمالهم» کیفر و پاداش اعمال می باشد. بنابراین «إنّ کلاًّ ...»; یعنی ، همانا پروردگارت پاداش و کیفر اعمال همگان را به طور کامل پرداخت خواهد کرد.
3ـ انکار کنندگان کتابهای آسمانی ، به کیفر و مجازات اخروی گرفتار خواهند شد.
و إنّ کلاًّ لما لیوفینّهم ربک أعمـلهم
قابل ذکر است که مفسران درباره کلمه «لما» و معنا و جایگاه آن در آیه شریفه، سخنان بسیاری دارند. علاقه مندان را به کتابهای مفصل تفسیری و ادبی ارجاع می دهیم. آنچه به نظر تکلفی ندارد این است که «لمّا» شرطیه است و فعل آن محذوف می باشد کلام با تقدیر آن چنین می شود: إنّ کلاًّ لما أتتهم الساعة لیوفینّهم.
4ـ پاداشها و کیفرهای خداوند ، با اعمال و رفتار آدمیان مطابقت داشته و کاستی ندارد.
لیوفینّهم ربک أعمـلهم
«توفیة» (مصدر یوفی) به معنای به طور کامل و تمام پرداختن است.
5ـ خداوند ، کفر و ایمان و اعمال نیک و بد انسانها را به صورت پاداش و کیفر متبلور خواهد ساخت.
و إنّ کلاًّ لما لیوفینّهم ربک أعمـلهم
گفتن «اعمال» و اراده کردن پاداش و کیفر آنها ، گویای این نکته است که: پاداش و کیفر ، بازتاب اعمال و تبلور یافته آن است; به گونه ای که گویا پاداش و کیفر اعمال ، همان اعمال است.
6ـ کیفررسانی و پاداش دهی خداوند ، پرتوی از ربوبیت اوست.
لیوفینّهم ربک أعمـلهم
7ـ خداوند ، به تمامی اعمال انسانها و حقیقت آن اعمال آگاه است.
إنه بما یعملون خبیر
«خبرت الأمر»; یعنی ، حقیقت آن را شناختم (لسان العرب). بنابراین «إنه بما یعملون خبیر»; یعنی ، همانا خداوند به حقیقت و کُنه اعمال شما آگاه است.
8ـ رساندن انسانها به سزایی کامل و مطابق با اعمال و رفتار آنان ، تنها درخور کسی است که به تمام اعمال و جزئیات رفتار ایشان آگاه باشد.
لیوفینّهم ربک أعمـلهم إنه بما یعملون خبیر
بیان آگاهی خداوند به تمامی اعمال و جزئیات آن ، پس از مطرح ساختن ادای کامل پاداش و کیفر اعمال ، گویای برداشت فوق است.
اسما و صفات:
خبیر 7
انسان:
علم به عمل انسان ها 8
ایمان:
پاداش ایمان 5
پاداش:
تناسب پاداش با عمل 4، 8
خدا:
پاداشهای خدا 6; خدا و عمل انسانها 7; علم غیب خدا 7; قضاوت اخروی خدا 1; کیفرهای خدا 6; نشانه های ربوبیت خدا 6
عمل:
پاداش عمل پسندیده 5; تجسم عمل 5; شرایط حسابرسی عمل 8; کیفر عمل ناپسند 5
قضاوت:
قضاوت بین مؤمنان و کافران 1
کتب آسمانی:
کیفر اخروی مکذبان کتب آسمانی 3; مؤمنان به کتب آسمانی 1، 2; مکذبان کتب آسمانی1
کفر:
کیفر کفر 5
کیفر:
تناسب کیفر با عمل 4، 8
مؤمنان:
پاداش اخروی مؤمنان 2
نظام جزایی: 4، 8