تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نحل – آیه ۳۴ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
فَأَصَابَهُمْ سَیِّئَاتُ مَا عَمِلُواْ وَحَاقَ بهِم مَّا کَانُواْ بهِ یَسْتَهْزؤُونَ
در نتیجه [سزای] کردار بدشان به آنان رسید و آنچه را که استهزا می کردند (عذاب الهی) ایشان را فرا گرفت.
1- اعمال سوء کافران اقوام پیشین، گریبانشان را گرفت و آنان را گرفتار عذاب کرد.
فأصابهم سیئات ما عملوا
«سیئات» (جمع سیئة) به معنای کارهای قبیح است و اصابه سیئه مجاز عقلی و به تقدیر مضاف است. بنابراین مراد از اصابت سیئه به آنان، کیفر شدنشان به گناه آن اعمال است.
2- اعمال انسان، دارای بازتاب است.
فأصابهم سیئات ما عملوا
3- منکران حقانیت کتابهای آسمانی، گرفتار عذاب شدند.
کذلک فعل الذین من قبلهم و ما ظلمهم الله و لـکن کانوا أنفسهم یظلمون . فأصابهم سیئات ما عملوا
4- گرفتار شدن به عذاب، در پی انکار حقانیت کتابهای آسمانی، دستاورد خود منکران است.
کذلک فعل الذین من قبلهم و ما ظلمهم الله و لـکن کانوا أنفسهم یظلمون . فأصابهم سیئات ما عملوا
5- گرفتار شدن به کیفر عمل خویش، نمود و مظهر ظلم به نفس است.
و لـکن کانوا أنفسهم یظلمون . فأصابهم سیئات ما عملوا
6- کافران منکر حقانیت کتابهای آسمانی و استهزا کننده پیامبران، دارای اعمال زشت متعددی بودند.
فأصابهم سیئات ما عملوا و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
7- عذاب موعود مورد استهزا قرار گرفته، کافران استهزا کننده را در احاطه خود خواهد گرفت.
کذلک فعل الذین من قبلهم ... و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
«حاق» در لغت به معنای «أحاط» است و مراد از «ما» در «ما کانوا به» عذاب است.
8- کافران، وعده عذاب را به استهزا می گرفتند.
و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
مرجع ضمیر «به»، «ما» است که مراد از آن عذاب می باشد.
9- به تمسخر گرفتن وعده عذاب از سوی کافران، مستمر بوده است.
و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
10- کافران منکر حقانیت قرآن، به عذاب استیصال تهدید شدند.
هل ینظرون إلاّ أن تأتیهم الملـئکة أو یأتی أمر ربّک کذلک فعل الذین من قبلهم ... فأصابهم سیئات ما عملوا و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
11- عمل انسانها، دارای نقش تعیین کننده در سرنوشت آنان
فأصابهم سیئات ما عملوا و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
از آن جایی که آیه، گرفتار شدن به عذاب را معلول عمل سوء و نیز استهزای انبیا معرفی کرده است، به دست می آید که عملکرد خود انسانها در رقم زدن سرنوشت آنها مؤثر بوده است.
12- ارتکاب اعمال زشت و به استهزا گرفتن وعده عذاب الهی، ظلم به نفس است.
و ما ظلمهم الله و لـکن کانوا أنفسهم یظلمون . فأصابهم سیئات ما عملوا و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
13- هشدار خداوند استهزاگران کافر مکه
هل ینظرون إلاّ أن تأتیهم الملـئکة ... کذلک فعل الذین من قبلهم ... فأصابهم سیئات ما عملوا و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
14- برخی از گناهان، عذابی فراگیر و سخت تر از برخی دیگر دارند.
فأصابهم سیئات ما عملوا و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
از اینکه برای «سیئه» واژه «أصاب» و برای استهزا «حاق» به کار رفته است، برداشت فوق استفاده می شود.
15- به استهزا گرفتن وعده عذاب خداوند، از زشت ترین اعمال کافران
فأصابهم سیئات ما عملوا و حاق بهم ما کانوا به یستهزءون
بی شک استهزای وعده عذاب خداوند، از جمله کارهای بد (سیئات) کافران بود; اما ذکر خاص آن پس از عام (سیئات) نشان دهنده اهمیت ویژه آن است.
استهزاگران
انذار استهزاگران 13
اقوام پیشین
آثار عمل ناپسند اقوام پیشین 1; موجبات عذاب اقوام پیشین 1
انبیا
عمل ناپسند استهزاگران انبیا 6
انذار
انذار از عذاب استیصال 10
خدا
آثار استهزای عذابهای خدا 12; استهزای عذابهای خدا 15; استهزای وعیدهای خدا 7، 8، 9، 15; انذارهای خدا 13
خود
ظلم به خود 12; نشانه های ظلم به خود 5
سرنوشت
عوامل مؤثر در سرنوشت 11
عذاب
اهل عذاب 3; مراتب عذاب 14
عمل
آثار عمل 2، 11; آثار عمل ناپسند 12; کیفر عمل 5
قرآن
انذار مکذبان قرآن 10
کافران
احاطه عذاب بر کافران 7; استهزاهای کافران 7، 8، 15; انذار کافران 10; تداوم استهزاهای کافران 9; عمل ناپسند کافران 15
کافران مکه
انذار کافران مکه13
کتب آسمانی
عمل ناپسند مکذبان کتب آسمانی 6; کیفر مکذبان کتب آسمانی 3; منشأ عذاب مکذبان کتب آسمانی 4; نقش مکذبان کتب آسمانی 4
کیفر
تناسب کیفر با گناه 14
گناه
مراتب گناه 14