تفسیر آیات قرآن کریم – سوره نحل – آیه ۳۱ – کتاب تفسیر راهنما – تالیف آیت الله هاشمی رفسنجانی
جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَآؤُونَ کَذَلِکَ یَجْزی اللّهُ الْمُتَّقِینَ
بهشت های عدن که وارد آنها می شوند; از پایین آنها نهرها روان است; هر چه بخواهند برای آنان در آن جا[آماده]است. خدا تقواپیشگان را این گونه پاداش می دهد.
1- جایگاه تقواپیشگان در آخرت، بهشت جاودانه است.
و لنعم دار المتّقین. جنّـت عدن
«عدن» در لغت به معنای استقرار و ثبات است و این معنا دلالت بر جاودانگی می کند.
2- بهشت متقین، دارای نهرهای روان
جنّـت عدن یدخلونها تجری من تحتها الأنهـر
3- بهشت، باغها و بوستانهای متعددی دارد.
جنّـت عدن
«جنة» به معنای باغ دارای درختانی که به هم تنیدگی درختانش زمین را می پوشاند است. جمع آوردن آن دلالت بر نکته فوق دارد.
4- تمامی خواسته های تقواپیشگان در بهشت، برآورده می شود.
دار المتّقین . جنّـت عدن یدخلونها ... لهم فیها ما یشاءون
5- بهشت، واجد تمامی موهبتها و خوبیهای قابل تصور برای انسان
جنّـت عدن ... لهم فیها ما یشاءون
6- جایگاه خوب، جایی است که تمامی خواسته های انسان در آن برآورده شود.
و لنعم دار المتّقین . جنّـت عدن ... لهم فیها ما یشاءون
7- ورود به بهشت جاودان و رسیدن به تمامی خواسته ها در آن، پاداش خداوند به تقواپیشگان است.
دار المتّقین . جنّـت عدن ... لهم فیها ما یشاءون
8- تقوا، زمینه ساز ورود به بهشت و رسیدن به مواهب بی کران الهی
دار المتّقین . جنّـت عدن ... لهم فیها ما یشاءون
9- نیل به سعادت اخروی، جای گرفتن در بهشت و برآورده شدن تمامی خواسته ها در آن، پاداش خداوند به تقواپیشگان
و لنعم دار المتّقین . جنّـت عدن ... لهم فیها ما یشاءون کذلک یجزی الله المتّقین
اماکن
شرایط مکان خوب 6
انسان
اجابت خواسته های انسان 6
بهشت
تعدد باغهای بهشت 3; جاودانان در بهشت 1، 7; صفات بهشت 5; موجبات بهشت 8؛ نعمتهای بهشت 5; نهرهای بهشت 2
بهشتیان
اجابت خواسته های بهشتیان 4
تقوا
آثار تقوا 8; اهمیت تقوا 8، 9
خدا
پاداشهای خدا 7، 9; نعمتهای خدا 8
متقین
اجابت خواسته های متقین 4، 7، 9; پاداش اخروی متقین 7، 9; سعادت اخروی متقین 9; متقین در بهشت 1، 4، 7، 9
نعمت
زمینه نعمت 8