پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به دولتهای جهان به‌مناسبت کیفر متجاوزان عراقی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی به دولتهای جهان به‌مناسبت کیفر متجاوزان عراقی

  • شنبه ۱ تیر ۱۳۶۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
مخاطب: دولتهای جهان
مناسبت: کیفر متجاوزان عراقی
تاریخ: یک تیر 1364

پیام به دولتهای جهان به‌مناسبت کیفر متجاوزان عراقی
با تشکر از حضور سفرا و کارداران محترم در مجلس شورای اسلامی ایران و تبریک روز عید سعید فطر به عنوان نماینده امام و سخنگوی شورای عالی دفاع و رئیس مجلس شورای اسلامی توسط شما به دولتهای متبوعتان پیام زیر را تقدیم می‌دارم و انتظار داریم نظر رهبران و دولتهای متبوع شما را به طور رسمی از طریق شما دریافت کنیم:
1 - شرکت گسترده و بی‌نظیر مردم ایران در راهپیمایی روز جمعه 24/3/1364، روز جهانی قدس، علیرغم تهدیدها و ارعابهای جدی دشمن و موشکباران و بمباران اجتماعات مردم چندین شهر در صبح همان روز و تبلیغات گمراه کننده رادیوهای بیگانه و ستون پنجم دشمن، دلیل محکم حمایت اکثریت نزدیک به تمام ملت ایران از مواضع رهبری انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران و ادامه دفاع در جنگ تحمیلی است.
2 - 56 ماه جنگ تحمیلی و مشکلات فراوان ناشی از آن و دادن ده‌ها هزار شهید و معلول و اسیر و مفقودالاثر و تحمل خسارات فراوان مادی و آوارگی چند میلیون انسان و تبلیغات گمراه کننده امپریالیسم خبری نه تنها از نیروی مقاومت و وفاداری مردم در راه انقلاب و ادامه نبرد دفاعی نکاسته، بلکه آنان را برای نیل به اهداف انقلاب و ادامه دفاع مصمم‌تر و جدی‌تر ساخته است.
 
3 - ما از جنگ و خونریزی متنفریم و برای اجرای مقررات پذیرفته شده بین‌المللی و تأمین شرایط تحقق عدالت و کیفر متجاوز و تأدیه حقوق حقه مظلوم به‌منظور تحقق صلح پایدار آماده همکاری هستیم.
4 - برای ختم جنگ تحمیلی و تأمین صلح پایدار در منطقه و رفع خطر از امنیت جهانی راهی جز تأمین عدالت و کیفر ظالم و متجاوز و پرداخت حقوق مظلوم به چشم نمی‌خورد.
5 - ما معتقدیم دولتها می‌دانند که حکام بعثی عراق آغازگر جنگ بوده‌اند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی که نیروهای مسلح ایران از هم گسیخته و آمادگی دفاع از کشور را نداشته‌اند، چند استان کشور ایران توسط عراق اشغال و چندین شهر و بیش از هزار روستا و هزاران واحد صنعتی و اقتصادی و اداری و نظامی و ... تخریب شده و پیمان الجزایر به طور یک طرفه از سوی عراق لغو و نقض شده و در جریان جنگ حکام عراق بارها مقررات پذیرفته شده جنگ را نقض کرده و اسلحه سمی به کار برده، محیط زیست را آلوده، به کشتیهای تجارتی حمله کرده و امنیت خطوط هوایی را تهدید نموده و مردم مراکز غیر نظامی را مورد تعرض قرار داده‌اند و هزاران نفر افراد غیرنظامی را به عنوان اسیر به عراق منتقل و در بند کرده است. در مورد اسرای ما با اعمال شکنجه و عدم پرداخت شرایط مقرر در میثاقهای بین‌المللی رفتار کرده و به استناد نقشه‌ها و اظهارات موجود، قصد تصرف و تجزیه کشور ایران و ایجاد کشوری به نام «عربستان» در خوزستان از اهداف این تجاوز بوده است.
6 - علیرغم ادعای عقب‌نشینی به مرزهای بین‌المللی، هنوز مناطقی از کشور ما مانند نفت شهر و ارتفاعات مهم سوق‌الجیشی غرب و جنوب ایران در اشغال نظامیان عراق است.
7 - با اینکه نیروهای مسلح ایران از سالها قبل و بعد از پس گرفتن خرمشهر قدرت ورود به شهرها و مراکز مهم اقتصادی عراق را داشته‌اند ولی ما به امید توجه افکار عمومی جهان و تسلیم شدن حکام بعث عراق در مقابل حق و برای احتراز از صدمه دیدن مردم غیرنظامی از ورود به عمق خاک عراق خودداری و به حرکتهای محدود نظامی در کنار مرزها اکتفا کرده و در مقابل جنایات جنگی عراق فقط در حد نشان دادن قدرت مقابله به مثل به منظور جلوگیری از تخلف‌ها و جنایات بعث عراق عمل کرده‌ایم.
8 - راه صلح پایدار و آرامش و تأمین امنیت این است که دولتهای صلح‌دوست و جوامع بین‌المللی حقایق مورد اشاره را بپذیرند و اعلان نمایند و خواستار تحقق عدالت و اجرای مقررات بین‌المللی باشند و اعتراف کنند و از این راه اعتماد ملت مظلوم ما را جلب نمایند، همان گونه که بسیاری از آنها در اتاقهای دربسته چنین اظهار می‌دارند.
 
9 - در صورت تحقق چنین شرایطی امکان تشکیل یک محکمه بین‌المللی برای تعیین کیفر متجاوز و متخلف و احقاق حقوق مظلوم به چشم خواهد خورد و راه ختم جنگ را هموار خواهد ساخت. البته این دادگاه برای کیفر حکام بعث عراق تشکیل می‌شود نه برای پیدا کردن متجاوز و به عقیده ما کمترین کیفر برای این همه جنایت، حذف حزب بعث عراق است. زیرا حذف رژیم عراق باعث آرامش در منطقه می‌شود.
10 - در صورت ادامه اظهارات گمراه کننده رسانه‌های جمعی استکباری و سکوت غیرمسؤولانه دولتها و جوامع بین‌المللی بی‌طرف، راهی جز ادامه دفاع برای تأمین شرایط و حقوق عادلانه خود در پیش پای ملت مظلوم ما نخواهد بود، بدیهی است حامیان و تشویق کنندگان متجاوز در درجه اول و ساکتان و بی‌تفاوت‌ها در درجه بعد، مبرا از مسؤولیت در محضر الهی و پیشگاه تاریخ و قضاوت نسلهای آینده بشریت نخواهند بود.
11 - تصور اینکه پذیرش حق و عدالت و کیفر دادن به رژیم متجاوز عراق باعث گسترش جنگ یا آشوب به‌کشورهای مجاور می‌شود درست نیست، بلکه ما اطمینان می‌دهیم چنین وضعی موجب آرامش و اطمینان و روابط دوستی بین کشورهای منطقه خواهد شد. ایران حتی در حال جنگ از اقداماتی که کشورهای دیگر را به مخاطره بی اندازد خودداری کرده و حتی با کشور کوچکی مثل کویت که با همکاری‌های فراوان با عراق عملا در جنگ شرکت کرده با اغماض و گذشت برخورد نموده است.
12 - فکر تحمیل یک آتش‌بس بدون توجه به ریشه‌های نزاع که عملا در آینده مثل سرطانی موذی منطقه و دوملت ایران و عراق را آزار خواهد داد، چاره‌ساز و راه تأمین صلح نیست و بی شک در اینجا نیز وضعی شبیه مرزهای فلسطین اشغالی یا بدتر پیش خواهد آمد و کانونی برای سوءاستفاده و باجگیری قدرتهای بزرگ خواهد شد.
13 - یک بار دیگر به حماسه روز جمعه گذشته ایران بیندیشید و مطمئن باشید این مردم که با همین روحیه نظام قدرتمند خانواده پهلوی را بدون در دست داشتن اسلحه و امکانات ساقط کردند، قدرت دارند که حقشان را به‌زور بگیرند و شما می‌توانید با اتخاذ مواضع صحیح انسانی و بین‌المللی مانع اعمال زور و خونریزی بشوید و مطمئن باشید گذشتن از کیفر جنایتکارانی که در جنایت تا سر حد بمباران اردوگاه آوارگان کشور خویش و موشک‌باران مردمی که با زبان روزه در راهپیمایی در حمایت از مردم فلسطین شرکت کرده بودند با خیراندیشی و صلح‌دوستی خیلی فاصله دارد.
14 - ما از حمله به غیرنظامیان و مناطق مسکونی و کاربرد اسلحه شیمیایی و حمله به خطوط  
هوایی به شدت متنفریم و در صورت اقدام دشمن ناچار در حد بازداشتن طرف اقدام به مقابله به مثل می‌کنیم و از دولتها و مجامع بین‌المللی انتظار داریم با وارد کردن فشار لازم مانع این گونه شرارتهای صدام شوند و با سکوت و احیانآ تمجیدهای نابجا، متخلف را تشویق ننمایند.

اکبر هاشمی رفسنجانی
1/4/64