اخبار
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • هاشمی رفسنجانی در رسانه ها+ یک شنبه 30 دی 1397

هاشمی رفسنجانی در رسانه ها+ یک شنبه 30 دی 1397

از مراسم دومین سال ارتحال آیت الله در جای جای کشور تا بازرگان در خاطرات هاشمی رفسنجانی و آمار سازی برای بکار بردن عبارت « لانه جاسوسی» توسط هاشمی رفسنجانی در حیاتشان و واکنش های متفاوت به مصاحبه خوئینی ها

  • یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷
از مصاحبه خوئینی ها ده روز می گذرد ، اما حواشی مثبت و منفی آن ادامه دارد. حتی پسر خوئینی ها هم دست به قلم برد و گلایه کرد که چرا مصاحبه را منتشر کردید؟!!! خلاصه اینکه هاشمی نیست ، اما هست ، آن گونه که در جای جای تاریخ معاصر ایران هست و این بودن تا همیشه ادامه خواهد داشت...

باشگاه خبرنگاران جوان : بخشی از خاطرات هاشمی‌رفسنجانی از مهدی بازرگان

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۵۷

اعتقاد دولت موقت به حرکت گام‌ به ‌گام در مسائل کشور، متناسب با روحیه انقلابی مردمی که به‌تازگی و بعد از چندین دهه مبارزه از قید و بند امام هم منتظر تغییرات سریع و تحولات بنیادی بودند، اما اقدامات دولت موقت، چندان پاسخگوی این انتظارات نبود و حتی در بعضی از موارد، مسیر حرکت دولت، چنین خواسته‌ای را نشان نمی‌داد؛ تا جایی که ضعف آنها، امام را به انتقاد آشکار از نحوه عملکرد دولت موقت [در تاریخ 15 اسفند 1357]، مجبور ساخت. امام در سخنانی ـ که در مدرسه فیضیه قم مطرح شد ـ از وضعیت طاغوتی وزارتخانه‌ها انتقاد کردند و فرمودند: «ملت عدالت می‌خواهد، اتاق بزرگ نمی‌خواهد. ملت وزارتخانه می‌خواهد، وزارتخانه اسلامی» و با خطاب به اعضای دولت گفتند : «ضعیفید آقا، تا ضعیفید، زیر بار اقویا هستید»، ایشان همچنین با توجه به بحث‌های مربوط به رفراندوم تعیین نظام، بار دیگر از سخنرانی‌های بعضی از افراد ازجمله آقای نخست وزیر، که به جای جمهوری اسلامی، جمهوری دموکراتیک اسلامی را پیشنهاد کرده بودند، انتقاد و تاکید کردند: «ما می‌خواهیم مستقل باشیم. ما [مذهبمان] اسلام است، ما قوانینمان، قوانین غنی اسلام است... .» البته امام، علی‌رغم این انتقادات و برخی از سخنان مشابه ـ که در روزهای بعد گفتند ـ در همه حال دست از حمایت دولت موقت برنداشتند. منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 58-1357 ، انقلاب و پیروزی، زیر نظر عباس بشیری.

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۵۸

سیاست دولت موقت در مقابله با آشوبها و درگیریهای قومی، حل و فصل مسأله از طریق گفت‌وگو و مذاکره بود؛ اما اکثر نظامی‌ها و از جمله سرلشکر [محمدولی]قره‌نی که ریاست ستاد ارتش را برعهده داشت، با توجه به تجربیاتی که از قبل داشتند، چنین سیاستی را بدون پشتوانه‌ای از قاطعیت و نشان دادن اقتدار، برای حفظ یکپارچگی کشور کارآمد نمی‌دیدند و به آن معتقد نبودند؛ ما هنگامی که در کردستان بودیم، این مخالفت را وقتی برخلاف نظر هیات با پرواز هواپیماهای جنگی در آسمان شهر سنندج مواجه شدیم، به عینه دیدیم. در اثر ابراز همین مخالفتها همراه با فشارهایی که احزاب و گروههای عمدتا چپگرا به دولت موقت وارد می‌کردند، مهندس بازرگان، سرلشکر قره‌نی را [در تاریخ 6 فروردین 1358]، از کار برکنار کرد و به جای وی سرلشکر ناصر فربد را برگزید. این برکناری برخلاف ادعائی که می‌شد نه‌تنها آرامشی در حوادث مناطق کردنشین و سایر مناطق به وجود نیاورد، بلکه بهانه‌ای به دست گروهک کج‌اندیش فرقان داد که قره‌نی را متهم به کشتن مردم کُرد کنند و در محکمه‌ای ساختگی او را به اعدام محکوم سازند و درست چند روز بعد از برگزاری رژه بزرگ ارتش [در تاریخ 29 فروردین 1358]، با هجوم به منزلش، او را [در تاریخ 3 اردیبهشت 1358]، به شهادت برسانند. امام، شورای انقلاب و دولت موقت و خصوصا جمع زیادی از نیروهای انقلابی ارتش از این حادثه بسیار متاثر شدند. حزب جمهوری [اسلامی] نیز با محکوم کردن این ترور که با «امید واهی ایجاد وحشت در میان مردم» صورت گرفته بود، از امت مسلمان خواست که در «مقابل این اعمال جنایتکارانه کاملا هوشیار و بیدار باشند». ترور ناجوانمردانه سرلشکر قره‌نی، که گروهک فرقان با پخش اعلامیه، مسئولیت آن را برعهده گرفته بود، نخستین زنگ خطر ادامه احتمالی این گونه حوادث در آینده را به صدا درآورد؛ هرچند در هیاهوی رویدادهای سیاسی این روزها، گوش شنوایی برای آن وجود نداشت. منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 58-1357 ، انقلاب و پیروزی، زیر نظر عباس بشیری.

دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۵۸

تیغ تیز اعتراضات دانشجویان بعد از تصرف سفارت آمریکا، متوجه دولت موقت و مهندس بازرگان شد؛ آنها حتی مدعی شدند که در داخل سفارت به اسناد و مدارکی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد، دولت برخلاف مسیر امام و انقلاب حرکت می‌کند. در این میان لغو قرارداد قدیمی همکاری ایران با آمریکا [که در تاریخ 14 اسفند 1337 منعقد شده بود]، هم نتوانست از شدت این حملات بکاهد. با طرح این مخالفتها و اعتراضات در هیات دولت، آنها چاره کار را در استعفا دیدند. فکر آنها این بود که بدون اینکه مسأله را با امام در میان بگذارند، به طور دسته‌جمعی استعفای خود را اعلام کنند و امام و شورای انقلاب را در مقابل یک کار انجام شده قرار دهند. آقای بازرگان، تا پیش از این تاریخ و به دلایل مختلف، دو سه بار قصد استعفا کرده بود، اما هر بار، امام با آن مخالفت کرده بودند؛ این بار نیز امام چندان راضی به پذیرش این استعفا نبودند. اما وقتی این استعفا [در تاریخ 14 آبان 1358]، مکتوب شد و این احتمال قوت گرفت که هدف استعفا تحت فشار قرار دادن امام و شورای انقلاب است، امام با این درخواست موافقت کردند و در جلسه‌ای که [در تاریخ 15 آبان 1358]، با حضور آقای بهشتی، آقای موسوی اردبیلی و آقای باهنر برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود، فرمودند: «من عقیده‌ام این است که استعفا را بپذیرم» و همین طور نیز عمل کردند. به طوری که استعفای مهندس بازرگان را که در آن وی بدون اشاره به مسأله اشغال سفارت آمریکا و مسأله گروگانگیری، بر «مخالفت‌ها و اختلاف نظرها» تاکید کرده و آورده بود: «نظر به اینکه دخالت‌ها، مزاحمت‌ها، مخالفت‌ها و اختلاف نظرها، انجام وظایف محوله و ادامه مسئولیت را برای همکاران و اینجانب مدتی است غیر ممکن ساخته و در شرایط تاریخی حساس حاضر، نجات مملکت و به ثمر رساندن انقلاب بدون وحدت کلمه و وحدت مدیریت موثر نمی‌باشد»، پذیرفتند و شورای انقلاب را در فرمانی مامور اداره امور کشور کردند. آقای بازرگان، اصرار داشت که ما بپذیریم استعفای ایشان و دولت موقت، ربطی به مسأله تصرف سفارت آمریکا و مخالفت شدید دانشجویان با آنها ندارد و این موضوعی است که پیش از این واقعه، تصمیم آن گرفته شده بود، اما واضح بود که پذیرش این حرف ـ علی‌رغم اینکه تغییری در ماهیت قضیه نمی‌داد ـ منطقی به نظر نمی‌رسید و حداقل این بود که این اتفاق، بهانه‌ای برای جدیت ایشان در امر استعفا شد. منبع: کتاب هاشمی رفسنجانی، کارنامه و خاطرات 58-1357 ، انقلاب و پیروزی، زیر نظر عباس بشیری.

شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۶۰

ساعت 6 بعدازظهر آقای مهندس [مهدی] بازرگان آمد. درباره اختلافات جاری ومشکلات موجود و جنگ و صلح و خیلی چیزهای دیگر، یک ساعت مذاکره کردیم. به ایشان‏گفتم تا ما قدرت تصمیم‏گیری و انتصاب داشتیم، سعی کردیم، آقایان را در صحنه داشته باشیم، حتی بعد از استعفای ایشان و تجدید شورای انقلاب. ولی بعد از تشکیل مجلس، ما دیگر تصمیم‏گیر نبودیم و نیروهای تندتر خط امام، حاضر نبودند که محافظه‏کاری کنند و لیبرالها را در پستهای کلیدی بپذیرند و فعلاً تنها دوره دولت انقلابی خط امامی‏هاست. نهادهای انقلابی و مجلس و شورای قضائی و حزب‏الله حکومت لیبرالها را تحمل نمی‏کنند. بهتر است آقایان اگر حسن نیت دارند، دست از تضعیف بردارند و همکاری کنند. ایشان گفتند که نهضت‏آزادی در صدد اسقاط دولت و تشکیل دولت نیست، ولی من گفتم ‏آقای بنی‏صدر در صدد است و شما از ایشان حمایت می‏کنید و ایشان جوابی نداشتند که بدهند.

سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۶۰

آقای محمد منتظری از فتنه مجاهدین خلق یاد کرد و آیات محارب را بر آنها تطبیق‏ کرد و تقاضای شدت عمل نمود و در مورد محاکمه امیرانتظام بحث و اخطار کرد که مبادا مسامحه شود. سندی را خواند که [عباس] امیرانتظام روزهای اول پیروزی به دستور آقای‏ بازرگان، نخست وزیر، راه را برای فرار خارجیان و اخراج ثروتها و اسناد باز گذارده و متهم به خیانت عظماشان کرد. گفت: [مهدی] بازرگان، [هاشم] صباغیان و دکتر [ابراهیم] یزدی هم باید محاکمه شوند. از خیانت فریور معاون تسلیحاتی وزارت دفاع گفت، حیدری پاکسازی شده را به عنوان مسئول به خطر افتادن پنجاه و شش میلیون دلار که در خرید اسلحه کلاه سرش رفته افشا کرد. از اینکه بعضی فرماندهان ارتش، می‏خواهند پاکسازی شده‏ها را برگردانند، انتقاد کرد.
مهندس بازرگان، خواست دفاع کند؛ اجازه دادم ولی برخورد تند آقای معین‏فر با آقای‏ قاسمی و فحاشی معین‏فر جلسه را متشنج کرد و اکثر نمایندگان به عنوان اعتراض جلسه را ترک کردند و من برای خواباندن فتنه، تنفس دادم و درگیریهای زیادی در حال تنفس روی‏ داد. آقای حسینی نماینده نائین بیهوش شد. بعد از آرامش، جلسه برقرار شد و خوب پیش رفت؛ بحمدالله.

شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۰

آقای مهندس بازرگان آمد و از انحصارطلبی جریان حاکم (حرف غلط همیشگی مخالفان) صحبت داشت و از من می‏پرسید، از ما چه می‏خواهید؟ و من گفتم کارشکنی نکنید، کافی‏ است. سه جلسه طولانی با ایشان صحبت کرده‏ام؛ چیز مهمی بدست نیامده.

دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۶۰

چهار دقیقه، دیر به مجلس رسیدم. برای اولین بار، تأخیر داشتم. پیش از دستور آقای [محمد علی] حیدری نهاوندی، مختصری جواب اطلاعیه بنی‏صدر را داد و یکی از نمایندگان‏ در مخالفت، صحبت کرد و آقای [علی اکبر] معین‏فر، نامه آقایان مهندس [مهدی] بازرگان، دکتر [یدالله ] سحابی و دکتر [کاظم] سامی را خواند که اعتراضاً به مجلس، نخواهند آمد و من جواب‏ آنها را خوب دادم؛ اگر جواب نمی‏دادم مجلس متشنج می‏شد.

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۶۰

جلسه علنی داشتیم، مهندس [مهدی] بازرگان، اولین سخنران قبل از دستور بود. در قسمتی از اظهاراتش ضمن اظهار تأثر از شهید شدن پاسداران و شخصیتها به‏دست تروریستها، از اعدامها و سخت‌گیریهای دادگاههای انقلاب هم انتقاد داشت و آمریکایی بودن تروریست‏ها را مردود دانست. اظهارات ایشان، مورد اعتراض شدید جمعی از نمایندگان قرار گرفت. مجلس را متشنج و ترک کردند و به ایشان اعتراض نمودند. کسی از ایشان دفاع نکرد. دوستانش هم ‏وحشت کرده ‏بودند. مجلس را به عنوان تنفس، تعطیل کردم.

ظهر جمعیتی از بازاریان که جریان مجلس را از رادیو شنیده بودند، به عنوان اعتراض به ‏اظهارات آقای بازرگان، مقابل مجلس‏ آمدند و شعارهای تندی علیه ایشان، لیبرالها، بنی‏صدر، امریکا و منافقان ‏می‏دادند و همان جا نماز خواندند.

سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۱

ساعت هفت و نیم به جلسه علنی رفتم. لایحه دولتی کردن تجارت خارجی تصویب شد. بعد از تنفس، اداره جلسه را به عهده آقای [محمد موسوی] خوئینی‌ها گذاشتم. لایحه معادن مطرح شد. در جلسه شرکت نداشتم و در دفترم کارهای عقب مانده را انجام دادم. از جبهه‌ها اطلاع گرفتم. محاصره خرمشهر را تنگ‌تر کرده‌ایم و کمی از مرز به طرف عراق رفته‌ایم. ظهر مهندس [مهدی] بازرگان و دکتر [ابراهیم] یزدی آمدند و از فشار حزب‌الله بر آنها گله داشتند و چاره‌جویی می‌کردند. گفتم مردم شما را همکار بنی‌صدر و منافقین می‌دانند و طبعاً عکس‌العمل نشان می‌دهند. شما اگر به راستی جمهوری اسلامی را قبول دارید و آنها را قبول ندارید، موضع‌گیری کنید والا کاری نمی‌توانیم بکنیم. به آنها گفتم که رفتارتان جوری است که اگر بنی‌صدر ـ به فرض محال ـ برگشت، بتوانید با او کار کنید؛ اشتباه می‌کنید.

شنبه ۱۴ آبان ۱۳۶۲

نامه مفصلی در جواب نهضت آزادی نوشتم و در آن اشتباهات و کارهای بد و مواضع غلط آنها را یادآور شدم. نصیحت کردم که دست از توطئه و تفرقه‌افکنی بردارند. احمد آقا آمد. با ایشان برای مضامین نامه مشورت کردم؛ چیزهایی اضافه شد. بعد از جلسه، نامه‏ای که به مهندس بازرگان در جواب نامه ایشان و تذکر اشتباهات نهضت آزادی نوشته بودم، با رئیس جمهور و نخست وزیر و احمد آقا به مشورت گذاشتم. اصل نامه تأیید شد و اصلاحات به عمل آمد. برای خواب به مجلس رفتم.

سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۴

بعد از جلسه، جلسه خصوصی دیگری با آقای خامنه‏ای در مورد جنگ و کارهای دیگر داشتیم. تلگرافی از مهندس [مهدی] بازرگان رسید که در آن، در مورد اظهاراتم در نماز جمعه اعتراض کرده است. من مطالبی را از کتاب [جیمی] کارتر در نماز جمعه نقل کردم که گفته بود، او موافقت آقای بازرگان را برای ورود شاه به آمریکا گرفته بود.

 

چند رسانه استانی و ملی: برگزاری همایش بزرگداشت هاشمی رفسنجانی در ساری و رشت

همایش بزرگداشت دومین سال ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی مانند تهران و چندین استان و شهر کشور ، در استان های مازندران ، گیلان و مشخصا در شهرهای ساری و رشت برگزار شد.

در هر دو مراسم که به همت حزب کارگزاران سازندگی و با حضور مردم و مسئولین برگزار شد، سخنرانان به تشریح نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقاطع مختلف انقلاب پرداختند.

در مراسم ساری که با عنوان « گرامیداشت نیم قرن مجاهدت و دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی » برگزار شد، ، حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ،  با بیان اینکه کشور و دنیای کنونی به امثالی مانند آیت الله هاشمی نیازمند است گفت: امروز در عرصه سیاسی، منطقی و عقلی جای آقای هاشمی خالی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون درحال رشد و شکوفایی هستیم، جبران خلا افرادی مانند آیت الله هاشمی را سخت دانست و بااظهار اینکه وی جزو نوادر و استثنائات جامعه بود گفت: وی در هر رشته ای رشته های علمی و اجرایی تبحر داشت و سرآمد بود.

مرعشی با بیان اینکه خداوند استعداد خارق العاده ای به آقای هاشمی داده بود،  افزود: بینش سیاسی در کنار استعداد ذاتی از وی شخصیتی ماندگار ساخته است.

 

خبرگزاری برنا: پیام تسلیت استاندار تهران به مناسبت دومین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

انوشیروان محسنی بندپی در پیامی دومین سالگرد درگذشت  آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین   و صادق امام (ره) و مقام معظم رهبری درفراز و نشیب های انقلاب را تسلیت گفت.  متن این پیام به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم

19 دی ماه مصادف با درگذشت اندیشمندی اسلام شناس، انقلابی و خستگی ناپذیر و مورد اعتماد خاصه حضرت امام (ره)، آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین انقلاب و صادق امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری است.

 ایشان عمر پر برکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی  انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد وهمواره  درفراز و نشیب های انقلاب  یار و یاور معمار انقلاب  و مقام معظم رهبری بود.

اینجانب دومین  سالروز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به مردم رشید  استان تهران  و خاندان  شریف ایشان  تسلیت عرض می نمایم.

انوشیروان محسنی بندپی

استاندار تهران

 

سایت بازتاب : مسیح مهاجری: آیت‌الله هاشمی دلسوزترین فرد برای رهبری بود

حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری پنجشنبه  در مراسم دومین سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی و مراسم یادبود ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی در مسجد جامع شهرستان سیمرغ افزود: برگزاری چنین مراسمی بسیار حائز اهمیت است چرا که می توانیم زحماتی را که بزرگانی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله شاهرودی برای کشور، نظام، انقلاب و اسلام متحمل شدند، به اطلاع مردم و نسل های آینده برسانیم.

وی تاکید کرد: برپایی این گونه مراسم باعث می شود تا دستانی را که به دنبال تفرقه افکنی میان مردم و مخدوش کردن چهره های خدمت گذاران به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، برملا کنیم و اطلاعات درست را در اختیار مردم و نسل جدید قرار دهیم.

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی با بیان این که باید این بزرگان همیشه مطرح باشند، گفت: با مطرح ماندن بزرگانی همچون آیت الله هاشمی و آیت الله شاهرودی می توانیم خدمات و افکار آنان را به نسل های آینده منتقل کنیم و از این طریق یاد این بزرگان همیشه در ذهن ها زنده باقی بماند.

مهاجری با اعلام اینکه عده ای سعی دارند تا آیت الله هاشمی را مقابل رهبری معرفی کنند، افزود: باید ویژگی های آیت الله هاشمی در مناسبت های مختلف مانند برپایی چنینی مراسمی اطلاع رسانی شود تا تلاش این عده که مسائل منفی درباره آیت الله هاشمی به ذهنشان تزریق شده و می خواهند آیت الله هاشمی را در مقابل رهبری قرار دهند، ناکام بماند.

وی ویژگی های شخصیتی و سیاسی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را تبیین کرد و اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از فوت امام راحل (ره) تمام هم و غم خود را برای تقویت رهبری انقلاب گذاشتند و هرگز کوچک ترین اقدامی برای تضعیف رهبری انجام ندادند.

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی را چند بعدی معرفی کرد و توضیح داد: ایشان حتی در زندان کتاب تفسیر قرآن کریم را نوشت که مجموع آن ۴۵ جلد شده است.

وی از آیت الله هاشمی با عنوان فقیه مجتهد، مفسر قرآن کریم، صاحب نظر در علم کلان و دلسوز برای نظام و حامی رهبری یاد کرد و افزود: ایشان همواره برای رضای خدا کار کرد و مصداق مجاهد فی سبیل الله بود.

مهاجری به سابقه زندان مرحوم هاشمی رفسنجانی در دوران طاغوت اشاره کرد و گفت: زمانی که همه نتوانستند مقابل رژیم شاهنشاهی ایستادگی کنند، ایشان به خاطر مبارزات انقلابی به رهبری امام خمینی (ره) دستگیر و زندانی شد و شکنجه های زیادی را متحمل شد.

وی صبر و بردباری در برابر مشکلات را از دیگر ویژگی های شخصیتی آیت الله هاشمی رفسنجانی معرفی کرد و افزود: ایشان هیچگاه در برابر مشکلات از کوره در نمی رفت.

مهاجری ادامه داد: درست است در کشور ما مشکلاتی وجود دارد، اما همان گونه که رهبر انقلاب گفته است آمریکا شکست خواهد خورد و ماهم باید قدردان نعمت هایی باشیم که نتیجه زحمات بزرگ مردانی مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی و هاشمی شاهرودی است.

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی گفت: منتقدین آیت الله هاشمی اگر می خواهند ایشان را نقد کنند، باید درست نقد کنند و تخریب نباشد و از دورغ افکنی ها خود دست بردارند و در مقابل موافقین آیت الله هم صبر و تحمل خود را بالا ببرند، همان گونه که خود ایشان صبور و بردبار بود.

مهاجری تهمت زدن و دروغ بستن به آیت الله هاشمی را با آنچه که عده ای در باره شهید بهشتی انجام دادند، مقایسه کرد و توضیح داد: عده ای بعد از شهادت آیت الله بهشتی به دنبال تخریب ایشان بودند تا جایی که امام راحل (ره) در باره ایشان فرمودند بهشتی مظلوم است.

 

خبرگزاری مهر: استفاده از سخنان آیت الله هاشمی در سال 75 برای ترسیم سیاست خارجی کشور در زمستان 1397

تیتیر فوق از خبرگزاری مهر نیست، بلکه آنان برای تاکید بر بدعهدی اروپا برای مسایل برجام ، با تیتر « » به سخنان آیت الله هاشمی استناد کردند که در ذیل می آید: 

خبرگزاری مهر، گروه سیاست؛ اکبر هاشمی رفسنجانی در ۴ آبان سال ۷۵ در خطبه های  دوم نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شده بود نکات مهمی پیرامون تحولات منطقه و سنگ اندازی های آمریکا و اروپا در خاورمیانه مطرح کرده بود.

آنچه پیش رو دارید گزیده‌ای از سخنان رئیس دولت سازندگی است:

*آمریکا دوست اعراب نیست

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس دولت سازندگی در خطبه دوم نماز جمعه تهران به تحولات منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: نقطه ای که این روزها کشف شد و از نظر بنده دستاورد مهمی برای دنیای اسلام و دنیای عرب است این بود که،آمریکا دوست مسلمانان و اعراب نیست و این خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای عربی به عنوان دوست و حامی، سرسپرده آمریکا هستند،اظهارداشت: کار به جایی رسیده، آمریکا به اروپا اجازه نمی دهد که در مسائل منطقه شرکت کند چرا؟ اگر حق می گوید اروپا هم باشد؛ هر که می خواهد باشد. بیاید و میانجی باشند و مسائل را حل کند.  

*آمریکا در خاورمیانه گرگ است، نه چوپان

خطیب نماز جمعه تهران گفته بود: اینکه اسرائیل و کاخ سفید می گویند آمریکا،دنیای عرب و مسلمانان را هوشیار کرده است این نشان می دهد این میانجی گرگ است، کسی که خود را به عنوان چوپان در منطقه معرفی می کند نقش گرگ و نه نقش چوپان را بازی می کند بنابراین،این موضوع برای اعراب در حال روشن شدن است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مگر اروپایی ها، طرفدار اعراب هستند؟!،گفت: ما می دانیم آنها هنوز کفه سیاست شان به سمت صهیونیست ها و اسرائیلی ها می چربد،ما این را خوب می دانیم. این موضوع نشان داد آمریکا حق ندارد به عنوان میانجی تنها کار کند چون بی طرف نیست ضمن آنکه نشان داد، اعراب نباید به آمریکا اعتماد کنند.

وی ضمن انتقاد شدید از سیاست های آمریکا در قبال منطقه و مردم فلسطین، تصریح کرد: آمریکا حق ندارد به عنوان منجی تنها کار کند از سوی دیگر اسرائیل هم هدف صلح واقعی را ندارد وگرنه از میانجیگری فرانسه چه ضرری می بیند. مگر فرانسه به آنجا می آید و به نفع اعراب حرف بزند؛ یقینا چنین اتفاقی نمی افتد.

*نمی‌توان به اروپا دلخوش کرد

رئیس دولت سازندگی با خطاب قرار دادن اروپا، گفت: ما این موضوع را مثبت تلقی می کنیم که اروپا هم نقش خود را ایفاء کند و یکه تازی قدرتی که امتحان داده بی طرف و عدالت خواه نیست محدود شود و کمی برای مردم و ملت های ضعیف میدان باز شود تا بدین وسیله حرف هایشان بهتر زده شود.

هاشمی رفسنجانی با تاکید براینکه خیلی هم به میانجیگری اروپا نمی شود دلخوش کرد، اظهارداشت: به این دلیل که سیاست مجموعه آنها این است که چیزی به نام اسرائیل در منطقه و در کنار مدیترانه بگمارند تا حافظ منافع استکبار باشد.

 

خبرگزاری مهر: یادی از هاشمی رفسنجانی در سیزدهمین اجلاس شورای عالی استان ها

مرتضی الویری در سیزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود با گرامیداشت یاد امیرکبیر گفت: فقدان امیرکبیر زمان، آیت الله هاشمی رفسنجانی را که دومین سالگردش سپری شد تسلیت می‌گوییم و کشور در مراحل سختی که دارد نیاز به بزرگ مردانی همچون هاشمی دارد.

 

ایسنا : عملکرد مجلس شورای اسلامی در سه دوره ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی

* این تیتر هم از ایسنا نیست که مطلبش به عملکرد ده دوره مجلس می پرداخت. اما سه دوره ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی جدا شد:

دوره اول مجلس

 ۷ خرداد ۵۹ تا ۶ خرداد ۶۳

رییس مجلس: اکبر هاشمی رفسنجانی

اکثریت: حزب جمهوری اسلامی

از مجموع ۸۰۴ طرح و لایحه مطرح شده، ۳۸۳ قانون تصویب شد

عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر

تصویب آزادی گروگان‌های سفارت آمریکا

حذف اختیارات شاه معدوم و وابستگان و خاندان سلطنتی رژیم منفور گذشته در قوانین و مقررات مصوب تا ۲۲ بهمن ۵۷

قانون تأسیس وزارت‌خانه‌ها و اساسنامه برخی نهادها

قانون مجازات اسلامی

قانون راجع به فروش و تحویل نفت مجانی به دولت سوریه و اجازه تقسیط دیون آن دولت به جمهوری اسلامی ایران

قانون معافیت از هزینه دادرسی در دعاوی علیه وراث و بستگان شاه معدوم

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

قانون تصدی وزارتخانه های بی وزیر

قانون الزام دولت به تدوین لایحه ای در مورد آیین عبادی سیاسی حج

 

دوره دوم مجلس

رییس مجلس: اکبر هاشمی رفسنجانی

اکثریت: جناح راست

۷ خرداد ۱۳۶۳ تا ۶ خرداد ۱۳۶۷

در ۵۴۰ جلسه علنی از مجموع ۵۶۶ طرح و لایحه ارائه شده، ۳۱۶ قانون تصویب شد.

قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران

قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی

قانون دریافت عوارض خارج از کشور

قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران

قانون خدمت وظیفه عمومی

قانون مطبوعات

قانون الزام تزریق واکسن ضد کزاز برای بانوان قبل از ازدواج

قانون نحوه رسیدگی به دعاوی مربوط به غنائم جنگی

قانون تشکیل دادگاههای سیار

قانون تحویل یک میلیون تن نفت مجانی به دولت سوریه

 

دوره سوم مجلس

۷ خرداد ۱۳۶۷ تا ۶ خرداد ۱۳۷۱

رییس مجلس: اکبر هاشمی رفسنجانی تا ۱۳۶۸ 

اکثریت: مجمع روحانیون مبارز

از حدود ۵۹۳ طرح و لایحه ارائه شده به مجلس، ۲۵۶ عنوان قانون تصویب شد.

قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور

قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین

قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا

قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی

قانون همه پرسی در جمهوری اسلامی ایران

قانون قطع روابط کامل سیاسی با دولت انگلستان (به دلیل انتشار کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی و حمایت انگلستان از نویسنده­ی کتاب و موضع‌گیری خصمانه­ی دولت انگلستان بر ضد جمهوری اسلامی ایران)

قانون اعلان روز ۱۳ آبان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی

قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه

قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی

 

ایسنا : عده‌ای صحبت‌های رئیس جمهور در سالگرد آیت الله هاشمی را نقد کردند.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه عده‌ای صحبت‌های رئیس جمهور در سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی در حوزه نقش آن مرحوم در زمینه ساخت موشک نقد کردند و آن را توهین به خانواده شهید مقدم دانستند، گفت:

در مراسم سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی،‌ دکتر روحانی اشاره‌ای به نقش آیت الله در خصوص ساخت موشک داشتند که البته برخی این صحبت‌ها را توهین به خانواده شهید مقدم، برداشت کردند، اما باید گفت این صحبت‌ها به هیچ عنوان توهین نیست و هر کسی در این زمینه نقش خود را ایفا کرده است. در واقع از ابتدای جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان، صدام به موشک‌های روسی مجهز بود و تا ۳۰۰ کیلومتری داخل ایران را هدف قرار می‌داد که بعدها در اواخر جنگ با کمک موشک‌های خارجی که بردشان به ۸۰۰ کیلومتر نیز می‌رسید شهرهای تهران، قم، اصفهان و ... را هدف قرار داد که البته در این مدت ۴۳۰ تا ۴۵۰ موشک به شهرهای مختلف کشور پرتاب شد و تعداد ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر بر اثر آن به شهادت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس از سال ۶۳ ایران کارهای تحقیقاتی ساخت موشک را آغاز کرد و من در آن سال‌ها که از خارج برگشتم مستقیما در زمینه ساخت موشک همکاری کردم و این فعالیت‌های تحقیقاتی در عرصه موشک سازی تا امروز ادامه دارد. بطوریکه کشور ما در حال حاضر امکان ساخت موشک‌هایی با برد بالا را در اختیار دارد.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آقای روحانی رئیس جمهور در سال‌های جنگ به عنوان معاونت قرارگاه خاتم الانبیاء فعالیت می‌کرد و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز فرمانده جنگ بودند و به همین دلیل صحبت‌هایی در خصوص نقش موثر آن مرحوم در ساخت موشک مطرح شد.