مقالات
  • صفحه اصلی
  • مقالات
  • نگاهی به کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی»

نگاهی به کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی»

خاطرات روزنوشت هاشمی سندی مهم در تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی است.

  • تهران
  • چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵
آخرین کتابی است که در زمان حیات اکبر هاشمی‌رفسنجانی، درمورد خاطرات سیاسی او منتشر شده است.

«این نویسنده با قلم و ادبیات مستقل خود اقدام به نوشتن این کتاب کرد و عکسها را خودشان انتخاب کردند که البته دفتر نشر معارف انقلاب منابع خود را در اختیارشان گذاشت.» این جملات آخرین جملات مرحوم آیتالله اکبر هاشمیرفسنجانی در نشست رونمایی از کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیتالله هاشمیرفسنجانی» بود؛ کتابی نوشته جعفر شیرعلینیا که اردیبهشت امسال در مجمع تشخیص مصلحت نظام رونمایی شد و آیتالله هاشمیرفسنجانی در آن با ذکر مطالبی پیرامون تاریخ انقلاب اسلامی اینچنین به انتشار این کتاب واکنش نشان داد. کتابی که در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با استقبال علاقهمندان روبرو شد.

هرچند با درگذشت آیتالله هاشمی اکنون خاطرات روزنوشت ایشان بهعنوان سندی مهم در تاریخنگاری انقلاب اسلامی به شمار میرود، اما از آن جایی که خاطرات روزنوشت آیتالله تا سال ۱۳۷۲ منتشر شده و ادامه انتشار سالهای بعدی و چگونگی انتشار آن چندان مشخص نیست، کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیتالله هاشمیرفسنجانی» که به بازه زمانی ۱۳۱۳ تا ۱۳۹۴ یعنی از روز تولد تا یک سال پیش از درگذشت ایشان میپردازد، در کتابشهرهای ایران با استقبال علاقهمندان کتاب روبهرو شده است.
اهمیت دیگر این مجموعه را از آن
رو میتوان ارزیابی کرد که آخرین کتابی است که در زمان حیات اکبر هاشمیرفسنجانی، درمورد خاطرات سیاسی او منتشر شده است.
این کتاب که بیش از
۱۰۰۰ صفحه دارد، علاوهبر آنکه به گفتوگوهای مؤلف با آیتالله هاشمی اختصاص دارد، بخش مهمی از حجم خود را با عکسهایی از دوران زندگی آیت‌الله هاشمی پر کرده است. عکسهایی که همانگونه که آیتالله هاشمی به آن اشاره کرده بود با کمک دفتر نشر معارف انقلاب به مجموعهای مهم در تاریخنگاری انقلاب اسلامی تبدیل خواهد شد.

این کتاب شامل ۱۷۰۰ تصویر به همراه ۵۰ هزار کلمه توضیحات در کنار عکسها است و حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار اطلاع تاریخی در متن خود دارد. جعفر شیرعلینیا، مؤلف این اثر پیش از کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیتالله هاشمیرفسنجانی»، دو کتاب «دائره‌المعارف مصور امام خمینی (ره)» و «زندگی و زمانه حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای از ۱۳۱۸ تاکنون» را منتشر کرده است. شیرعلینیا درباره این سه کتاب گفته است: «سهگانه مهم خود را به سرانجام رساندیم که اول زندگی و زمانه امام راحل، دوم زندگی و زمانه مقام معظم رهبری و سوم زندگی و زمانه آیتالله هاشمیرفسنجانی است.» اکنون شعب مختلف کتابشهر ایران همزمان با ایام رحلت آیتالله هاشمی با برپایی ویترینی کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیتالله هاشمیرفسنجانی» را به صورت ویژه عرضه میکنند و این عرضه ویژه با استقبال خوبی نیز روبهرو شده است. چاپ اول این کتاب با قیمت ۱۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

 

منبع: روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۵/۱۰/۲۹