سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۶۰

جلسه: 60/6/11 - 2 September 1981

شهادت حجت الاسلام قدوسی و آیت الله مدنی و جمعی از پاسداران - آغاز سال تحصیلی - گزارش سفر به کره شمالی ومالزی

در طول دو هفته تعطیلی مجلس شورای اسلامی مسائل زیادی گذشتکه‏فهرست‏وار آنها را مرور می‏کنیم.

شهادت دادستان انقلاب اسلامی حضرت حجت الاسلام قدوسی، شهادت‏آیت الله بزگوار حضرت آقای مدنی امام جمعه تبریز و نماینده امام و معلم‏اخلاق حوزه نجف و حوزه‏های دیگر، شهادت جمعی از پاسداران و مردم درخیابانها به دست ستون پنجم صدام و امپریالیزم، پیروزی چشمگیری رزمندگان‏ما در جبهه‏های جنگ، برگزاری هفته جنگ(که امروز قلب هفته جنگ است)سالگرد بروز جنگ تحمیلی صدام علیه ایران و تلاش بیشتر و روحیه‏ای که امروزسربازان ما در میدانهای جنگ نشان می‏دهند.

امیدواریم این روزها با تلاش بیشتر و پس از یک سال تحمل جنگ نیرو وقدرت رزمندگانمان در معرض نمایش جهان قرار گیرد.

سال تحصیلی جدید فردا شروع می‏شود به امیداینکه نورچشمان و فرزندان ماامسال در محیطی آرامتر و کم‏تشنج‏تر با آرامش خاطر به تحصیل و آمادگی برای‏اداره کشورشان در آینده و بهره‏گیری از انقلاب نسلهای گذشته و ایجاد نسل‏انقلابی نوین بپردازند! و مخصوصاً امیدواریم جوانان و نوباوگان ما با پیام‏حضرت آیت الله منتظری در برگزاری باشکوه راهپیمایی فردا حضور خودشان را در صحنه انقلاب به نمایش بگذارند اینها مسائل امروز و فردا و هفته‏های‏گذشته بود.

بخش دیگر، سفر نمایندگان مجلس شورای اسلامی است به شهرهای داخل‏کشور و کشورهای خارج که هم پیامبر انقلاب بودند و هم توضیح دهنده انقلاب‏به عنوان یک وظیفه گزارش بسیار مختصری از سفر هیأتی که بنده با آنها بودم‏خدمت مجلس محترم و مردم عزیز نقل می‏کنم که امیدوارم مقید باشد. ما به دوکشور - که درصورت ظاهر به دو بلوک مختلف بستگی دارند - مسافرت کردیم؛به کره شمالی و مالزی. کره شمالی ظاهراً در سلک کشورهای شرقی(بلوک‏شرق) و اردوگاه مارکسیسم است و مالزی عضو آ - سه - آن در بلوک کشورهای‏اسلامی است. سفر برای ما بسیار آموزنده و امیدوار کننده بود. گزارش مبسوطش‏را ممکن است در اظهارات بعدی ما و در گزارش مفصل دوستانی که همراه من‏بودند (تهیه خواهند کرد و به دوستان مجلس خواهند داد-)ببینید. اما دو سه نکته‏مخصوص را می‏خواهم عرض بکنم. چیزی که برای ما در کشور کره شمالی‏جالب بود این است که (علیرغم برداشتی که [آنجا] به عنوان یک کشور حادمارکسیستی داشتم) در کره یک نوع ارتداد از مارکسیسم به چشم می‏خورد.چیزی به نام ایدئولوژی جوچه از طرف رهبرشان بر آنجا حاکم است که دو گام‏اساسی به طرف مکتب اسلام برداشته شده است. من در جلسات رسمی آنهاروی این دو نکته اساسی به عنوان حرکت مثبت تکیه کردم تز محوریت اقتصادرا فراموش کرده‏اندو قبول ندارند، بلکه انسان را محورحرکت تاریخ می‏شناسند ونه اقتصاد را و اینکه اراده انسان محکوم اقتصاد باشد، محکوم می‏کنند و دوم‏اینکه جهان وطنی مارکسیسم را به هم زده‏اند و روی استقلال و کفایت وخودکفایی کشور تکیه می‏کنند که باز در منطق مارکسیسم یک نوع ارتداد است وبه همین جهت به اعتقاد خودشان مورد خشم محور چین و شوروی قرار گرفته‏اند.

جالب این است که در تمام مناطقی که ما حاضر شدیم هیچ منظره‏ای ازمارکس و لنین دیده نمی‏شد، بلکه عکس امام و رهبر ما در بسیاری از جاها،جای آن عکسها را می‏گرفت، البته به مناسبت حضور ما، نه برای اصالت‏خودشان. و از تصریحات آنها بود که می‏گفتند انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که‏شعار»دین افیون ملتها« چقدر مضر بوده53؛ انقلاب شما عملاً ثابت کرده است که دین محرک انسانها است و صریحاً اظهار می‏کردند که این انقلاب افکار آزاد،جهان را یک بار دیگر نسبت به دریافتهای کسانی که خواسته‏اند افکار بشریت رامنحرف کنند، به تجدید نظر وادار کرده است و این سخن در حرکت یک کشورناب کمونیستی به سوی فلسفه صحیح‏تر و انحراف از مسیری که از پیش برایآنهاتعیین کرده بودند به سوی راهیی صحیح‏تر کاملاً آموزنده، جالب و امیدوار کننده‏بود.

در آنجا اعتمادی به ما شد و به جاهایی بردند ما را که به قول خودشان تا به‏امروز پای یک نفر خارجی، حتی از کشورهای دوستشان نرسیده بود اعتمادشان‏به انقلاب ایران به عنوان یک حرکت صحیح مردمی (چون روی مردم و انسان‏تکیه می‏کنند)[از این جهت بود که]راه روشن و صد در صد منطبق با واقعیات‏تاریخ امروز را برای شکستن طلسم ابرقدرتها و مخصوصاً امپریالیزم آمریکا در جلو پای مردم دنیا گذاشته است.

تلقی آنها از انقلاب این بود و ما را بعنوان سفرای راه حق ملتها، نگاه می‏کردند.این پیروزی عظیم را برای انقلاب، برای اسلام، برای رهبرمان و برای مردممان‏و مخصوصاً برای شهدامان که آنها جانشان را در این راه داده‏اند، به عنوان یک‏خبر از خاور دور سوغات آورده‏ایم.

مالزی کشوری بود که آنجا را بعنوان دومین نقطه[برای سفر]انتخاب کردیم وعلت آن این بود که کشور مالزی علیرغم اینکه بیش از 40 درصد از مردمش(به‏اظهار خودشان 47 درصد از مردمش)غیرمسلمان هستند(هندوئیزم ومسیحیت وبودیسم و متفرقه اقلیت آنجا را تشکیل می‏دهند) و به دلیل اینکه محرومان وتوده اصلی و بومی‏اش مسلمان هستند، سیاست کشور دست مسلمانها است. 70درصد مجلس آنها و صد درصد کابینه و پستهای اساسی[در اختیارمسلمانهاست].(تقریباً) همه آنها تلاش می‏کنند که کشور را مسلمان نگهدارند.

دین رسمی آنها در قانون اساسی اسلام است و جالب این که یک اصل دارندکه می‏گوید هیچ گروهی حق ندارد تبلیغاتی بکند که به ضرر اسلام باشد یعنی درکشوری که درصد از مردمش غیرمسلمان هستند این اصل را در قانوناساسی‏دارند که آنها حق تبلیغ علیه اسلام را ندارند وجه تمایل آنها به ما این است که درتاریخ امروز و در حساس‏ترین نقطه جهان، انقلابی بوجود آمده است که موردپذیرش خلقها است و این انقلاب راهی را می‏رود که آنها هم دارند، برای آن‏تلاش می‏کنند؛ اینکه کشورشان را صددرصد اسلامی بکنند.(همچنین در حل‏مشکلاتشان) در دانشگاه تربیت اسلامی آنها که شرکت کردیم، معلمها، مدیرها،دانشجوها و کارمندها می‏گفتند، اینجا یکی از پایگاههای انقلاب اسلامی است.و این چقدر زیبا است! در دانشگاه بزرگ ملی آنها که شرکت کردیم، اساتیددانشگاه در بزرگترین دانشگاه آنجا، عاشقانه منتظر اخبار خوش از ایران بودند ومی‏گفتند خبر یک ترور که به ما می‏رسد، قلب ما می‏تپد و فرو می‏ریزد، چون‏سرنوشت شما را با سرنوشت خودمان یکی می‏دانیم.

هم در مالزی و هم در کره شمالی مسؤولان از مدارای ما نسبت به اشرارتعجب می‏کردند. تعبیرشان اشرار بود. می‏گفتند در کشوری که دهها هزار شهیدمقدس (که مرگ را انتخاب کرده‏اند) پشتوانه انقلاب هستند چه معنی می‏دهد که‏چند هزار نفر بچه بتوانند خون این همه شهید و فداکاری این همه مردم را درمعرض خطر قرار دهند. آنها از حصوله ما، حوصله‏شان سر رفته بود. تعجب [وسؤال] می‏کردند که کدام انقلاب را تا به امروز در تاریخ دنیا سراغ دارید که اجازه‏داده باشد، اشرار در کشورش این طور حرکت بکنند و این طور با افتخارات یک‏انقلاب بازی بکنند.

ما خیال می‏کردیم که در آنجا یکی از سؤالها این است که این گونه بازداشتها واعدامها یعنی چه؟ چگونه توضیح بدهیم؟ بعد دیدیم که از ما توضیح می‏خواهندکه چرا این قدر حوصله دارید و مدارا می‏کنید و چرا در مقابل این جنایتها ساکت‏هستید؟ این حرف خیلی مهمی است. آنچه ما را امیدوارکرد این است که علیرغم‏این همه بلندگوی تبلیغات شوم که امروز در دنیا دارد علیه ما می‏تازد وبه نفع‏دشمن انقلاب کار می‏کند، کوچکترین اثری در روح مردم نکرده است و اسلام به‏عنوان یک مکتب مترقی برای مردم کره شمالی که غیرمسلمانند و برای مردم‏مالزی که در بلوک آ. سه . آن هستند واقعاً مطرح است.

امام به عنوان یک رهبر مترقی محبوب و کم‏نظیر مطرح است و مردم مسلمان‏ایران به عنوان یک مردم زنده و امید دهنده مورد توجه دنیا هستند. بهترین هدیه‏برای آنها کتابها و نشریاتی بود که برده بودیم. چیزی شیرین‏تر از عکس امام‏نداشتیم که بدهیم و آنها را خوشحال بکند.

وقتی که می‏گوییم انقلاب ما صادر بشود یعنی همین را می‏خواهیم به آنها هم‏گفتیم ما هیچ مایل نیستیم که در کشورهای دیگر دخالت بکنیم ما مایلیم حرکتی‏کنیم که مردم خالص دنیا متوجه بشوند که راه این حرکت باز است از تعبیراتی که‏من در آنجا شنیدم و خیلی برای من شیرین بود، اینکه رهبران کره شمالی‏می‏گفتند ما اینجا داریم به دست و پای آمریکا ضرر می‏زنیم ولی شما در منطقه خاورمیانه دارید به قلب آمریکا تیر می‏زنید. تشخیص اینکه آن تیر اساسی را برپیکر امپریالیزم چه کسی می‏زند[مهم است]کشوری که 30 سال در جنگ و گریزبا آمریکا بوده است، این گونه اظهار می‏کند که شما دارید به قلب آمریکا می‏زنیدو شما هستید که آمریکا را این طور دست پاچه کرده‏اید که کوچکترین حرکت‏شما را، بزرگترین حادثه کشورهای جهان معرفی می‏کنند؛ این حساسیت رإ؛پ‏پ‏ظظ روی‏شما دارند. همه این مسائل برای آنها روشن بود و تجزیه و تحلیل می‏کردند.

من از مجموعه سفرم - البته غیر از موفقیتهایی که درباره ایجاد روابط صحیح ومسائل علمی [وجود داشت]که ان‏شاءالله در آینده آثارش را خواهیم دید - روح‏امیدواری [حس می‏کنم]که همیشه در کالبد ما بوده و این بار امیدوارتر شده‏است.