سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۶۰

جلسه: 60/5/29 - 20 August 1981

ربوده شدن ناوچه‏های ایرانی و پذیرفتن دزدان دریایی از طرف فرانسه به عنوان پناهندگان سیاسی

آقایان اطلاع دارند(در مسائل جاری بین‏المللی)که دیروز هواپیمای اف -16 آمریکا دو هواپیمای کشور مسلمان لیبی را سرنگون و ساقط کرد. قبل از آن‏حادثه ربوده شدن ناوچه‏های خریداری شده ما در آبهای اسپانیا و پذیرش‏بندرهای فرانسه از دزدان دریایی بود. فرانسه هنوز در مقابل خواست حق مابرای تحویل دزدها مقاومت میکند. پیداست که امپریالیسم غرب توطئه وسیعی‏را برای درهم شکستن بنیان اسلامی در منطقه شروع کرده است. در مورد سقوطهواپیماهای لیبی هیچ عذری برای استعمار آمریکا وجود ندارد و هیچ جوابی‏هم برای این تجاوز نخواهد داشت. ما این تجاوز را شدیداً محکوم می‏کنیم.

فرانسه در مورد پذیرفتن دزدان دریایی، باید جوابی تهیه کند که در آینده هم‏بتواند با آن جواب، امنیت خودش را تأمین کند. اینکه فرانسه بگوید ما با قوانین‏خودمان چنین می‏کنیم، آیا می‏تواند در دنیا مقبول باشد؟[آیا می‏توان]دزدهای‏مشخص را پناه داد و گفت: پناهنده سیاسی یا چیزی از این قبیل هستند؟ اگرربودن یک ناوچه و معطل کردن گروهی از مسؤولان کشور دزدی نیست پس چه اسمی می‏شود روی آن گذاشت؟ کسانی که خودشان دزد بوده‏اند و با پرونده‏دزدی در ایران تحت تعقیب‏اند(اختلاسها و جنایتهایشان در پرونده‏هایشان‏است) آنجا هم مرتکب دزدی می‏شوند و فرانسه می‏خواهد، اسمی [قانونی]روی‏آن بگذارد. از این به بعد، هر دولت و کشوری می‏تواند چنین قانونی برای‏خودش داشته باشد که دزدان کشورهای دیگر را پناه بدهد.

از این به‏بعد اگر هواپیماهای شما، کشتی‏های شما در آبهای خلیج فارس مورددستبرد واقع شد و ما خواستیم از این دزدها و دستبرد زنندگان حمایت کنیم،شما چگونه می‏توانید به ما اعتراض کنید؟ شما فقط در دنیا نیستید، دیگران هم‏اینگونه کارها را بلدند.

به هر حال من، مخصوصاً به دولت فرانسه اخطار می‏کنم که به عواقب این گونه‏نیرنگهای سیاسی توجه داشته باشد! همانطور که دیدید، دولت ایران کشتی‏دانمارکی را که حامل اسلحه برای عراق بود، در آبهای خودش، توقیف کرد و بازاسلحه‏اش را پیاده کرد و کشتی را تحویل آبهای بین‏المللی داد؛ امنیتش را تأمین‏کرد. خیلی طبیعی بود که ما جلوی رفتن اسلحه به کشوری که با ما در جنگ است‏بگیریم. این حقی است برای یک کشور در حال جنگ[ببینید]چه غوغایی برای‏این کار حق و روشن در دنیا به راه انداختند. اخیراً دولت کویت هم رسماًاعتراضش را پس گرفته است که این حقی است برای دولت ایران که باراسلحه‏ای را که به کشور در حال جنگ با ما می‏رود، آن هم در آبهای خودمان،خالی کنیم. آن عملیات تجاوزکارانه با این عملیات قابل مقایسه نیست.امیدواریم که دنیا با وجدان بیدار ملتها حقانیت ما و ناحقی دشمنان ما را به خوبی‏درک کند.