سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۶

جلسه: 407
هدف قرارگرفتن ناو آمریکائی استارک توسط هواپیماهای عراقی

بسم اللّه‌الرحمن‌الرحیم،  معجزه طبس در خلیج فارس تکرار شد و ما بار دیگرشاهد امدادهای غیبی در حمایت از اسلام و انقلاب اسلامی ایران هستیم. قبلاًهم به ابرقدرتها تذکر داده بودیم که امواج آبهای خلیج فارس از طوفانهای طبس‌برای متجاوزین کمتر نیست و در ظرف ده روز گذشته این اخطار ما را خداوند به‌مرحله واقعیت برای دشمنان اسلام و مردم مجسم کرد. منتهی این بار گویاتر ازطبس و برای هر دو ابرقدرت باهم. حوادث آن چنان سریع، عجیب و باورنکردنی رخ داد  
که تا این ساعت ناظران بین‌المللی و مراقبان حوادث منطقه‌نتوانستند برای آن یک توجیه معقول و تفسیر روشنی ارائه بدهند اظهارات‌فراوانی وجود دارد.
وضع ریگان در ساعات بعد از حادثه رزمناو آمریکا شبیه وضع کارتر بود بعداز اعلام حادثه طبس و نطق ایشان تقریباً با همان مایه ها و همان ژست ها برای‌ملت آمریکا مطرح شد.
از همان ابتدا پیدا بود که دنبال ماستمالی کردن قضیه و سرپوش گذاشتن روی‌رسوایی که گریبانشان را گرفته است، هستند. در همان لحظه‌ای که ریگان با شورو طنطنه اعلام می‌کرد که ما با شدیدترین نحو به عراقیها اعتراض کرده‌ایم و منتظرنتایج هستیم پنتاگون اعلام میکرد که بنظر ما عراقیها سوءقصدی نداشتند وعمدی در کار نبوده است، پیدا بود که در درون تشکیلات حاکمیت آمریکا تزلزل و تذبذب است. بنظر ما ابهامات خیلی زیاد است و آنچه که تا حال گفته‌اندمسئله را روشن نمی‌کند و ما نظریه دیگری برخلاف آنچه که آنها تا به حال‌گفته‌اند، داریم. مسلماً لحظات قابل توجهی قبل از حمله آمریکا، هم عربستان‌سعودی و هم رزم ناو آسیب دیده در جریان این حمله بوده‌اند صریحاً گفته‌اند که‌هواپیماهای عراقی که از مرز بیرون آمدند و به طرف جنوب رفتند و تا مرزعربستان رسیدند و بعد راهشان را به طرف شرق منحرف کردند در دید رادارهای‌آواکس‌های عربستان بودند که با هدایت خلبان های آمریکائی هم هدایت می‌شدند. اینجا ثابت شد که آواکس ها به کاپیتان رزم ناو اعلام کردند که تو درمعرض خطری و صریحاً گفتند که کاپیتان اخطار کرد به هواپیماها که خودداری‌کنند و همه هم می گویند که اینها دارای وسایل ضد حمله هستند و می توانند ازخودشان دفاع کنند قضیه چرا این جور اتفاق افتاده است. شاید بعداً در تناقضاتی‌که در درون حاکمیت آمریکا هست این مسائل کشف شود.
ولی این روزها می‌خواهند که روی آن سرپوش بگذارند.
جمهوری خواهان گفته‌اند اصل قضیه مهم است و هیچ کس نباید درباره این‌مسأله حرف بزند تا حقایق روشن شود و معلوم است که از چیزی می ترسند.
دمکراتها اعلام می‌کنند که ما چرا در منطقه خطرناک وارد شدیم. همان تضادهمیشگی که دارند و هر کسی از این آب گل آلود برای خودش ماهی می‌گیرد.
آیا با این سادگی می‌شود قبول کرد که اشتباه و سردرگمی خلبان‌های عراقی‌است؟ آیا مسائلی که بین دو ابر قدرت از قدیم وجود داشته و مسابقه‌ای که اینهابرای حضور در خلیج فارس دارند و تعارض منافعی که اینها در اینجا دارند، اینهانمی‌توانند جزء عوامل باشد؟ این کاملاً تصادفی است که در ظرف چند ساعت‌کشتی شورویها که با تبلیغات فراوان و تحت اسکورت رزمناو شوروی واردآبهای منطقه می‌شود به مین می خورد و رزم ناو آمریکائی به موشک بسته‌می‌شود؟ با سادگی  
می‌شود باور کرد که اینها هر دو تصادفی است؟ و مین هائی‌که سالهای قبل گذاشته بودند و سردرگمی خلبان عامل اینهاست؟ این سئوال راباید پاسخ بدهند. ما احتمالاً چنین نقشی را می بینیم. البته برای ما قبل از همه‌چیز امداد غیبی و لطف خدا و دست الهی، همان دستی که ابرهه را در اطراف‌کعبه به خاک و خون کشید و آمریکا را در طبس به ذلت انداخت، اینجا هم هر دوابرقدرت را به ذلت و خواری و نکبت انداخت که در مقابل یک انقلاب الهی ومردم محرومی که از حقشان دفاع می‌کنند این گونه حمایت الهی بروز کرد. ولی‌عوامل مادی و چیزهایی که در جریان بوده باید در نظر گرفته شود. اگر دادگاه‌جدی بین‌المللی باشد ما می توانیم شواهدی اقامه بکنیم که اینجا ارتجاع به‌عاملیت عراق علیه ما می خواست توطئه کند که با هوشیاری نیروهای مدافع مااین توطئه برگشت به خود آنها. منتها چون ما امیدی به چنین دادگاهی و مرکزی‌که قضاوت عادلانه بکند نداریم به خودمان اجازه نمی دهیم که منابع‌اطلاعاتی‌مان را و ابزار ره گیری حوادث در خلیج فارس را به آسانی رو کنیم. اگرملت‌های آمریکا و روس بخواهند و نوید چنین دادگاهی در دنیا را بدهند وسازمان ملل چنین آمادگی را داشته باشد ما نشان میدهیم که تعمد فراوانی در کاربوده و دست آمریکا و دست عربستان و دست عراق به عنوان عامل در جریان‌بوده و ما متشکریم از مأموران هوشیارمان که توانستند به آسانی فاجعه‌ای را که‌آنها برای ما طراحی کرده بودند و برای روز قدس می خواستند یک مسأله‌ای‌مطرح کنند که حادثه عظیم راهپیمائی مسلمانان جهان را تحت‌الشعاع قرار دهندو اهداف خاص نظامی تعقیب می‌کردند به خود آنها برگشت. یکی از نتایج مهم‌این حادثه که ما آن را به اراده الهی منتسب می کنیم در پشت همه این مسائل‌اباهت ساختگی این رزم ناو ها و ناوگان های جنگی هم به زمین ریخت. یک‌موشک ناوگانی با آن عرض و طول را به حالتی در آورد که الان در همین لحظه‌بعد از دهها ساعت که دارد در آتش میسوزد و سرنشینانش در دریاها و در اعماق‌طعمه نهنگ های خلیج شده‌اند باد و رزم ناو دیگر به زحمت به طرف بحرین‌آهسته آهسته یدک می کشند. این غولها، ببرهای کاغذی که به رخ ملتها می کشندیک چنین چیزی دارد. با موشکی که از 20 کیلومتری شلیک شده وقتی که امروزموشک هایی که از صد کیلومتری میتواند بزند در اختیار مردم منطقه است دیگرچه ابهت و چه قدرت و تهدیدی برای دیگران وجود دارد؟ بهتر است که اینهادست از این ماجراجوئی ها بردارند و منطقه را به حال خودش بگذارند و اگرواقعاًصلح می خواهند بگذارند این ملتها خودشان مسائل خودشان را حل کنند ودستنشاندهی که به قول آنها اشتباهی این قدر فاجعه درست می‌کند، چقدر این‌استحقاق این حمایت های بی حساب را دارد و آن هم به حساب ملتها و به‌حساب مردمی که به این وادی کشانده می‌شود.
 
ما در آستانه روز شهادت بزرگمرد تاریخ مولا و مقتدای ما که ملت ما همگی‌در حال اخلاص و ارادت و دعا هستند چنین مائده‌ای را از خداوند انتظار داشتیم‌که خداوند به ما عنایت فرمود و ما این روز بزرگ را همیشه در تاریخ‌مان گرامی‌خواهیم داشت.