سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

نطق پیش از دستور ریاست مجلس شورای اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران-مجلس شورای اسلامی
  • دوشنبه ۱ تیر ۱۳۶۰

جلسه: 60/4/1 - 22 June 1981

اظهار تأسف عمیق از شهادت دکتر چمران و تعهد به انتقام خون او از صدام

بسم الله الرحمن الرحیم. مِنَ الُمؤِمنینَ رِجالُ صَدَقُوا ماعَاهَدوُاللَّهُ اِلَیهَ فَمِنْهُم‏مَنْ قَضی نَحَّبَه وَ مَنْهُم مَنْ یَنْتِظرَ و ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً.

شهادت همکار مجاهد و عزیزمان دکتر چمران36 که امروز شاخه‏های گل‏روی صندلی، جای خالی ایشان را در مجلس گرفته است، آن چنان اندوهبار وجانکاه است که نشاط موفقیت دیروز مجلس و نشاط پیروزی عظیم سپاه‏اسلام رادر باز کردن جاده ماهشهر و آبادان - که همیشه از آرزوهای چمران مجاهد بود- از دستمان گرفت و همه چیز را تحت الشعاع قرار داد. این مصیبت را به امام‏امت و خانواده محترم چمران ودوستان و همکاران ایشان در مجلس شورای‏اسلامی و به همه برادران و خواهران و مخصوصاً محرومان لبنان تسلیت عرض‏می‏کنم و در عین حال این موفقیت را (راهی که انتخاب کرده بود)به ایشان و به‏روح بزرگش تبریک می‏گویم.

کسی که ازنزدیک با روحیه چمران آشنا بود، نمی‏تواند امروز متأثر نباشد،شخصیت قابل توجهی داشت. در برخوردهای طولانی انسان را مجذوب می‏کرد.من در سال 53 در لبنان با ایشان از نزدیک آشنا شدم. آشنایی غیابی داشتم، اماآنجا ایشان را دیدم. در لحظات حساس بحران لبنان بود. نقشی که ایشان در ایجادحرکت محرومان لبنان به همکاری و زیر نظر دوست مفقود و عزیزمان‏حجت‏الاسلام و المسلمین آقای صدر - که چمرانبه او عشق می‏ورزید -داشت [اکنون] در تاریخ خاورمیانه دارد ظاهر می‏شود و یک روز آثار آن حرکت‏و اقدام [کاملاً] روشن خواهد شد.

از آن روزی که جهاد در ا یران شروع شد هیچ چیز به نظر او مقدم‏تر از جهاد درراه خدا و جهاد با دشمن نبود. و دیدید که همه چیز را گذاشت وتمام عمرش رادر جبهه گذراند. اهل عرفان بود و معنویاتی مخصوص به خود داشت. متعهد بود- که برادرمان آقای خامنه‏ای اشاره کردند - و صدیق و دارای پشتکار، روحیه‏مقاومت و از اهداف بزرگش پیروزی مسلمانها در فلسطین بود. خیلی تلاش‏داشت که جبهه‏ای با نیروی مردم ایران در کنار مبارزان علیه صهیونیسم درمرزهای لبنان درست کند و من مطمئنم امروز خوشحالی صهیونیستها و صدامیهابه اندازه اندوهی است که مإ؛××ظظ دچار آن هستیم. و اما همین جا عرض می‏کنم که‏انتقام خون چمران هم چیزی کمتر از مرگ صدام برای ما نیست و امیدواریم که‏یک روز موفق بشویم این انتقام را بگیریم. ما ان‏شاءالله این مصیبت و این اندوه‏و این از دست دادن نیرویی را که امیدی بود. برای آینده ما و آینده جنوب لبنان،با تلاشمان و با کار بیشتر جبران خواهیم کرد گویا امروز جنازه شریف ایشان ودو همرزمشان (شهید مقدم و شهید حداد) در اهواز تشییع می‏شود و ما فردا درمسجد استاد مطهری، بعد از ظهر، ساعت 4 تا 6 برای این شهید و شهدای دیگر،جلسه فاتحه‏ای از طرف مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت که با شرکت‏یکپارچه مراتب اندوهمان را اظهار خواهیم کرد.