نامه ها
  • صفحه اصلی
  • نامه ها
  • نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره نحوه‌ اجرای‌ اصل‌ 175 قانون‌ اساسی‌ در بخش‌ نظارت

نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره نحوه‌ اجرای‌ اصل‌ 175 قانون‌ اساسی‌ در بخش‌ نظارت

مصوبات:موارد اختلافی نحوه‌ اجرای‌ اصل‌ 175 قانون‌ اساسی‌ در بخش‌ نظارت.(تاریخ تصویب1370/07/11 )

  • دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۷۰

شماره: 6780/670/ق

تاریخ: 15/7/1370

ریاست جمهوری اسلامی ایران

موضوع «نحوه اجرای اصل 175 قانون اساسی در بخش نظارت» که در تاریخ 1/7/69 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته و در جلسة روز پنجشنبه مورخ 11/7/70 به تصویب نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 15/7/1370 

 

شماره: 54867

تاریخ: 20/7/1370

 سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

  قانون «نحوه اجرای اصل 175 قانون اساسی در بخش نظارت» که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 1/7/69 مجلس شورای اسلامی تصویب و با توجه به ایراد شورای محترم نگهبان در جلسه مورخ 11/7/70 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاحاتی به تصویب رسیده و طی نامه شماره 6780/670/ق مورخ 15/7/70 مجمع، به ریاست جمهوری واصل شده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

 رئیس جمهور

 

شماره: 6780/670/ق

تاریخ: 15/7/1370

 مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص«نحوه اجرای اصل 175 قانون اساسی در بخش نظارت»

 ماده 1: در اجراء اصل 175 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ترکیب زیر تشکیل می گردد تا وظایف مقرر در این قانون را انجام دهد.

دو نفر به نمایندگی از طرف قوه مجریه به انتخاب و معرفی رییس جمهور.

دو نفر به نمایندگی از طرف قوه قضائیه به انتخاب و معرفی رییس قوه قضائیه.

دو نفر به نمایندگی از طرف قوه مقننه به انتخاب و معرفی مجلس شورای اسلامی.

تبصره- شورای نظارت از بین اعضاء یکنفر را بعنوان رییس و یکنفر را بعنوان نایب رییس شورا برای مدت یکسال انتخاب می نماید که مسؤولیت اداره جلسات شورا، انجام مکاتبات و ابلاغ نظرات و مصوبات شورا را بر عهده خواهند داشت و همچنین یکنفر بعنوان دبیر شورا که مسؤولیت اداره امور دبیرخانه را عهده دار خواهد بود.

ماده 2: اعضاء شورای نظارت در سازمان صدا و سیما برای مدت 2 سال از طرف قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران انتخاب می گردند.

تبصره 1- تجدید انتخاب اعضای شورای نظارت برای دوره های بعدی بلااشکال است.

تبصره 2- تعداد جلسات، ترتیب جلسات و حد نصاب لازم برای اتخاذ تصمیمات و سایر امور داخلی شورا در آئین نامه داخلی شورای نظارت که به تصویب دو سوم اعضاء شورای نظارت خواهد رسید، مشخص می گردد.

تبصره 3- شورای نظارت می تواند در صورت نیاز یک تا دو نفر را جهت تهیه گزارش در هر یک از واحدها و شبکه ها و مراکز تابعه انتخاب و اعزام نماید.

ماده 3: شورای نظارت که مسؤولیت نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد وظایف زیر را انجام خواهد داد.

نظارت بر حسن انجام کلیه امور سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و تذکرات لازم در مورد تخلفات و انحرافات جهت اصلاح امور مذکور.

نظارت بر سیاستهای اجرایی که در نظر است در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به مرحله اجراء در بیاید و اعلام نظر اصلاحی شورا به رییس سازمان.

نظارت بر حسن اجراء قوانین مربوطه در سازمان صدا و سیما.

نظارت بر ایجاد و یا انحلال هر بخش، واحد، شعبه و دفاتر و نمایندگی در سازمان.

نظارت بر انعقاد قراردادها و خریدهای داخلی و خارجی سازمان.

نظارت بر سایر اموری که سازمان طبق قانون بر عهده دارد و انجام می دهد.

گزارش منظم و مستمر از جریان امور در سازمان به مقام معظم رهبری و قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران.

تبصره- رییس سازمان صدا و سیما و معاونین وی و مدیران مراکز استانها و شهرستانها و دفاتر نمایندگی خارج از کشور موظف اند در اجرای دقیق وظایف شورای نظارت، اطلاعات و اسناد و مدارک مورد درخواست شورای نظارت را در اختیارشان قرار دهند.

ماده 4: کلیه قوانین و مقررات با این قانون لغو و بلااثر می گردد.

تبصره- این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجراء است.

موضوع «نحوه اجرای اصل 175 قانون اساسی در بخش نظارت» که در تاریخ 1/7/69 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان قرار گرفته، در اجرای اصل 112 قانون اساسی، در جلسة روز پنجشنبه مورخ 11/7/70، به شرح فوق، به تصویب نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.

 

 اکبر هاشمی رفسنجانی

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 15/7/1370