مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی و رئیس جمهورآذربایجان در مراسم استقبال از حیدر علی اف در فرودگاه مهرآباد

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی و رئیس جمهورآذربایجان در مراسم استقبال از حیدر علی اف در فرودگاه مهرآباد

  • تهران
  • شنبه ۱۱ تیر ۱۳۷۳

 

سؤال : جناب آقای رییس جمهور بفرمایید در گفتگو با آقای علی اف چه مسائلی را می خواهید مطرح بفرمایید و سطح روابط دو کشور در حال حاضر چگونه است و در آینده چگونه می بینید ؟

جواب: بسم الله الرحمن الرحیم : با آذر بایجان ما خیلی نزدیک هستیم از هر جهت مردم ما در دوکشور احساس یگانگی می کنند . همین حالا هم سطح روابطمان خیلی خوب است در سفر ی که من به باکو رفتم آنجا واقعآ هم در بین مسئولان و شخص آقای علی اف با مردم ، وضع مان شبیه مردم خودمان بود . خوشبختانه همین حالا بسیاری از تصمیماتی که در آن سفر گرفتیم دارد اجرا می شود . البته بعضی از تصمیمات مهم است که احتیاج به زمان داشته تفاهم نامه هایی داریم در این سفر آنها را پی گیری می کنیم برای ما مسئله در گیری های نظامی در قفقاز بسیار پر اهمیت است لذا یکی از بحث هامان زمینه های مذاکراتمان همین مسائل مربوط به قره باغ و مسائل کل قفقاز خواهد بود همکاری در دریای خزر جزو مسائل مهم ما است . بهره برداری از رودخانه مشترک ارس بیش از آنچه که فعلا هست جزو کار های اساسی ما است . مسائل ترانزیت و تجارت و رفت و آمدهای مردمی مان در دستور مذاکرات است . تقریبآ همه مواردی که به نحوی دو کشور نیاز مند و علاقه مند به آن باشند در این سفر بحث خواهد شد . امیدواریم که مثل سفری که من داشتم به باکو سفر آقای رییس جمهور آذربایجان به تهران هم گام بلندی باشد در توسعه همکاری ها . خلی متشکرم .

سوال : از مطبوعات آذر بایجان هستم از جناب عالی یک سؤالی داریم از جناب رییس جمهور قبل از سفر آقای علی اف به تهران آقای کازمیرو نماینده روسیه آمدند به تهران و با مسئولین جمهوری اسلامی ایران ملاقات کردند و نقش ایران را در این مسئله قفقاز اهمیت شان را نشان داده اند ما می خواستیم ببینیم که رلی که ایران می خواهد جمهوری اسلامی ایران می خواهد در مسئله قفقاز بازی کند چه چیز است ؟

جوال : ما مثل گذشته تلاش اولی مان این است که نگذاریم این جنگ ادامه پیدا کند و صلاح نمی دانیم ادامه جنگ را و در درجه دوم با آقای علی اف باید صحبت بکنیم برای کم کردن مشکلات شما از جنگ ببینیم چگونه می توانیم کمک بکنیم که با مشکلاتی که مردم شما الان به دوش دارند کمتر بشود .