مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با رئیس‌جمهور آذربایجان در مراسم بدرقه حیدر علی اف در فرودگاه مهرآباد

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با رئیس‌جمهور آذربایجان در مراسم بدرقه حیدر علی اف در فرودگاه مهرآباد

  • شنبه ۱۱ تیر ۱۳۷۳

 

سؤال : من از تلویزیون آذربایجان می خواهم صحبت بکنم خواستم خواهش بکنم اگر امکان داشته باشد نتایج سفر را بفرمایید و اگر امکان داشته باشد بعضی از مفاد اسناد امضاء شده را نیز اعلام بفرمایید ؟

جواب : حرفهای خوب را آقای علی اف زدند آن بقیه اش را من می گویم . این سفر با دعوت ما بود که ایشان محبت کردند و قبول کردند و تشریف آوردند فرصت خوبی شد برای تکمیل مذاکرات ما در باکو . با این که خیلی هم مذاکره کردیم معلوم شد هنوز هم حرف برای مباحثه و مشاوره بیشتر داریم . دلیلش جلسه امروز عصر ما بود که سه چهار ساعت طول کشید .ما هر دوی مان به این نتیجه رسیده ایم که بیشتر از این و نزدیکتر از لحاظ زمانی باید وقت بگذاریم و مسائل خودمان را و منطقه را و جهانی را با هم صحبت بکنیم . اسنادی که امضاء کردیم عمدتآ در تکمیل اسناد قبلی بوده است درباره رساندن گاز به نخجوان و ساخت شد خدا آفرین است همکاری های اقتصادی و تجاری بخصوص ، حمل ونقل ، مسائل سیاسی و فرهنگی در پهنه وسیع و مسائل جنگ ، وقت زیادی از ما گرفت با توجه به این که آذربایجان مظلوم است در این جنگ و شیوه های محک مابه ختم جنگ و احقاق حق آذربایجان است . و بیشتر ما هردو مان تکیه داریم روی صلح ونیاز منطقه به صلح مخصوصآ کشور هایی که جدیدآ مستقل شدند و صلح برایشان یک ضرورت است . که خودشان را از نو بسازند .خبرنگار : متشکرم

سؤال : جناب آقای رییس جمهور بفرمایید که دیدگاههای دو کشور در خصوص مسائل منطقه ای وبین المللی تا چه حد است ؟

جواب : اختلافی با هم نداریم در اکو ما در یک جمعی با هم همکاری داریم و در جمع ساحل نشینان دریای خزر باز با هم همکاری داریم مسائل جهانی خیلی فرصتی برای بحث مفصلش نبود ولی موضوع اختلافی بین ما مطرح نشد .