مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در فرودگاه مهرآباد در بازگشت از سفر ترکمنستان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در فرودگاه مهرآباد در بازگشت از سفر ترکمنستان

  • چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۵

 

مصاحبه در فرودگاه مهرآباد در بازگشت از سفر ترکمنستان

 آقای رئیس جمهور روز چهارشنبه 26 اردیبهشت، در بازگشت ا سفر ترکمنستان در گفتگویی کوتاه با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد، درباره اجلاس سران اکو اظهار داشتند:

در این اجلاس ، مذاکراتی در باره همکاریهای دو و چند جانبه صورت گرفت و اسناد زیادی تهیه شده است که بایدمبادله شوند.

همچنین برای اجلاس بعدی در آلماتا، قزاقستان ، تصمیم‌هایی اتخاذ شد. ایشان افزودند : سران اکو از جمهوری اسلامی ایران که با هزینه خود و به صورت داوطلبانه، طرح راه‌آهن مشهد- سرخس- تجن را به انجام رساند، قدردانی کردند. آقای رئیس جمهور گفتند: با توجه به جمعیت 300 میلیونی کشورهای عضو اکو وبرخورداری برخی از این کشورها از مخازن انرژی و نقاط سوق الجیشی ، انتظار داریم این سازمان هر چه زودتر جایگاه اصلی خود را در صحنه‌های بین المللی پیدا کند. ایشان به مذاکرات دو جانبه با ترکمنستان ، برای اجرای دو طرح مهم توسط ایران در این کشور، اشاره کردند و گفتند: برای نخستین بار در ترکمنستان بزرگراهی به طول 50 کیلومتر ساخته می‌شود که ایران به عنوان پیمانکار در این طرح مشارکت دارد.

آقای رئیس جمهور اعلام کردند: با بهره‌برداری از طرح فیبر نوری ترکمنستان که شرکت مخابرات ایران در مناقصه بین المللی آن برنده شده است، همه کشورها می‌توانند اطلاعات خود را از طریق این سیستم مبادله کنند. با اجرای این طرح که امید می‌رود در سال 1376 به نتیجه برسد، از چین تا آلمان ، 20 کشور از آن استفاده خواهند کرد.

آقای رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفتگو، احتمال هر گونه اقدام خصمانه آمریکا علیه ایران، برای جبران سرخوردگی و اشنگتن در قابل موفقیت کارشناسان ایرانی در راه اندازی راه آهن مشهد- سرخس - تجن را بعید دانستند و اظهار داشتد: حرکتهای قبلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکنون به شکست کامل انجامیده و جز مسخره شدن، هیچ نتیجه ای از تلاشهای خود در این باریه نگرفته است. آقای رئیس جمهور گفتند: سران و مقامهایی که برای شرکت در مراسم گشایش راه آهن مشهد- سرخس - تجن حضور پیدا کرده بودند، بارها عنوان می‌کردند که ایران با اجرای این طرح نشان داد که آسیب ناپذیر است. ایشان درعین حال تأکید کردند: باید همواره مراقب خودمان باشیم زیرا دشمنی‌ها و شیطنتهای استکبار جهانی به ویژه آمریکا علیه اسلام و ایران به پایان نرسیده است.