مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در روز ثبت‌نام نامزدی انتخابات مجلس

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در روز ثبت‌نام نامزدی انتخابات مجلس

  • فرمانداری تهران
  • چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۷۸

 

* حضرت‌عالی برای این ثبت نام و حضور در عرصه مجلس شورای اسلامی چه نظری دارید؟

** بسم الله الرحمن الرحیم، من حقیقتآ میل داشتم که صحنه انتخابات و همچنین مسایل عمده کشور بدون حضور من در صف، انجام بگیرد. بالاخره این مدت با بحثها و گاهی هم مجادله هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که حرف دوستان و کسانی که پیشنهاد داشتند که من بیایم را بپذیرم. استدلال عمده من این بود که خدمت مهم به انقلاب این می‌تواند باشد که فضا را برای نیروهای مستعدتر، جوانتر و با انرژی خالی بکنم. برای اینکه انقلاب نهادینه شود و به افراد وابستگی نداشته باشد. هنوز هم این عقیده را در این جهت دارم. آقایان اصرار می‌کردند، حرفشان این بود که، حضورت با تجربه هایی که داری، اولا برای وفاق ملی و نزدیک کردن گروههای که با هم معارضه دارند و ثانیآ برای کمک به دولت، می‌تواند در مجلس کارساز باشد. اخرین حرفی که زده شد و مرا قانع کرد این بود که، دشمنان انقلاب که فعلا صداهایشان از رادیوهایی خارجی شنیده می‌شود، به هر دلیل دلشان می‌خواهد که من در انتخابات نیایم. لابد برنامه‌ای برای مجلس دارند و فکر نادرستی دارند. دلیلی که اینها همه متحد شوند و اینگونه برخورد کنند، برای من قابل توجه است. البته ممکن است مسایل آنها شخصی و یا مربوط به انقلاب باشد و یا اهداف دیگری داشته باشند. این هم کمک کرد.

به هر حال من آخرین لحظه به این نتیجه رسیدم. در این دو سه روز گذشته واقعآ

حضور در انتخابات به

عنوان یک وظیفه

عمل براساس تکالیف الهی

مشورت با آقای رهامی

در مورد آقای نوری

بحثهای جدّی داشتیم. دیروز من صبح و ظهر و شب سه جلسه داشتم و بحث کردیم. به هر حال به این نتیجه رسیدیم که پیشنهاد آقایان را قبول بکنیم وفعلا برای ثبت آمدیم.

* حضرت‌عالی به صورت مستقل شرکت کردید یا از طرف گروههای خاصی شرکت کردید؟

** من به صورت مستقل شرکت می‌کنم.

* آیا موافق هستید که در لیست گروهها هم قرار بگیرید؟

** هر کس مایل باشد، من در لیست آنها قرار می‌گیرم.

* فکر می‌کنید چندمین رأی را در تهران می‌آورید؟

** من الان هیچ برداشتی از افکار عمومی نسبت به خودم ندارم. من به عنوان انجام وظیفه آمدم. تشخیص دادم که بر من تکلیف شده و با مشورت زیاد آمدم.

* آیا ریاست آینده مجلس را قبول می‌کنید؟

** من این حرفها و بحثها را که در مطبوعات هست و از حالا بحث ریاست مجلس را می‌کنند، بچه‌گانه می‌بینم. این بستگی دارد به اینکه افکار کاندیدایی که پیروز می‌شوند، چگونه باشد و با من چه رابطه‌ای داشته باشند. مرا قبول داشته باشند یا نه. الان نمی‌توان قضاوت کرد. بعلاوه من اصلا در این فکرها نیستم. همه زندگی من نشان می‌دهد. وقتی که تکلیفی احساس بکنم، به آن تکلیف عمل می‌کنم و بقیه دست خداست.

* آقای هاشمی، نظر شما نسبت به واکنشهایی که در چند روز گذشته در دانشگاهها و مجامع نسبت به کاندیداتوری شما بود، چیست؟

** نظر روشنی ندارم. گفتم آنچه که برای آخرین بار در تصمیم من موثر بود، شیطنتهایی بود که دیدم کسانی که دوست انقلاب نیستند، عمدتآ از خارج انجام می‌دهند. نمی‌توانم بگویم که همه با من موافق هستند، کسانی هم هستند که دوست ندارند.

* آقای رهامی با شما یک دیدار داشتند، می‌توانم بپرسم که در چه زمینه‌ای بود؟

** آقای رهامی آمدند و درباره پرونده آقای نوری و تجدیدنظر مشورت کردند و پیشنهادهایی داشتند. من هم نظرم را گفتم. بنا بود که ایشان امروز به ملاقات آقای

پشتیبانی فکر سازندگی

از طریق مجلس، هدف اول

منطقی کردن و تحکّم

توسعه سیاسی، هدف دوم

طرح فقر زدایی ،

هدف سوم

نوری بروند و نظرم را به ایشان بگویند. در همان جهتی بود که من پیش از دادگاه تلاش می‌کردم که مسأله به اینجا نرسد که متأسفانه رسیده است.

* آیا حضور شما در مجمع تشخیص مصلحت نظام پررنگ‌تر نبود؟ چون شما رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید و سابقه اجرایی زیادی دارید. حضور شما در سیاستگذاری کلان مملکت خیلی موثر است.

** فعلا با این بحثهای طولانی به این رسیدیم که ثبت نام کنم. آینده باید درباره آن فکر بکنم. من دو سه هدف عمده دارم که اگر ان شاءالله موفق بشوم آن اهداف را انجام بدهم، از آمدنم راضی هستم.

البته من دیگر قوه مجریه نیستم و سازندگی به عهده قوه مجریه است، من آرزو دارم که بتوانم از طریق مجلس فکر سازندگی کشور را پشتیبانی بکنم، خیال می‌کنم مهمترین نیاز جامعه ما در آینده سازندگی است. مخصوصآ برای جوانهاو ایجاد اشتغال که حقیقتآ برای همه ما وظیفه است.

مسأله دوم، منطقی کردن و تحکیم توسعه سیاسی است که آسیب‌ناپذیر باشد و حرکتهای ناموزون باعث نشود که این راهی که الان هست و شرایطی که وجود دارد، به شکل نامطلوبی باشد. باید از آفتها جلوگیری کنیم.

نقطه دیگری که مورد نظر من است و خیلی برای من مهم است. طرح فقرزدایی است که در اواخر دوره مسؤلیت اجرایی داشتیم. خیلی هم روی آن کار کردیم. از مجلس می‌توانم دولت را کمک کنم که آن طرح را ادامه بدهد. در اظهارات اخیر آقای خاتمی هم بود. آنها هم می‌خواهند برای نیازمندان فکر بکنند. من فکر کردم آن طرح باید احیا شود. اگر ما بتوانیم در مجلس وفاق ملی بوجود بیاوریم و جلوی این برخوردهای غیرمنطقی را بگیریم، فکر می‌کنم می‌تواند خدمت بزرگی برای تداوم انقلاب و رشد افکار مردم باشد.

* شما برای کاندیداتوری در مجلس با مقام معظم رهبری هم مشورت نمودید؟

** بله، با ایشان هم در جلسات متعددی صحبت کردیم. نظر من و ایشان از اول تا آخر شبیه به هم بود. در نتیجه‌گیری هم به یک نتیجه رسیدیم.