مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم روز درختکاری

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم روز درختکاری

  • دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۷۳

 

- خبرنگار: آقای رئیس‌جمهور در روز درختکاری هستیم. بفرمایید که برنامه و سیاست دولت برای گسترش این فرهنگ مطلوب چیست؟ و در برنامه دوم جایگاه جنگلداری و توسعه آن در کجاست؟

رئیس‌جمهور: بسم الله الرحمن الرحیم همه می‌دانیم که این روزها، مسئله مهم دنیا، مسئله محیط‌زیست است. دنیا هر مقدار صنعتی‌تر بشود، مشکل محیط‌زیست حادتر می‌شود. یکی از راههای حفظ سلامت انسان و محیط‌زیست، همین توسعه درختکاری و حفظ جنگلهاست. ما از برنامه اول وارد این بحث شدیم و در بخش کویرزدایی، جنگل‌کاری و حفظ جنگلها سرمایه‌گذاری کردیم. جهاد ]سازندگی [ برای این کار خیلی جدی است. خوشبختانه امروز ما همراه با افتتاح سد 15 خرداد - که واقعآ یک اثر جاویدانی برای کشور و منطقه قم است در کنار دریاچه سد، شاهد پارک جنگلی بودیم که جهاد دارد احداث می‌کند و من ترجیح دادم که مراسم شرکت در جنگل‌کاری را اینجا داشته باشم و آمدم یک درختی را غرس کردم. ان شاءالله بقیه مردم هم سعی کنند هر یکی‌شان در این امر خیر شرکت کنند.

خبرنگار: به سد 15 خرداد اشاره فرمودید می‌توانید که یک صحبت خاصی بفرمایید؟ چون اهمیت طرحش برای ملت مسلمان ایران مشخص است و مردم دوست دارند که از زبان خود حضرتعالی در این خصوص بشوند.

رئیس‌جمهور: برای من این طرح از جهات مختلف بسیار عزیز بود. اولا از جهت خود منطقه و نیاز آن به آبی که در فصل زمستان و بهار می‌آمد و در باتلاق حوض سلطان هرز می‌رفت ]نامفهوم [

ثانیآ به خاطر مردم قم که سهم زیادی در انقلاب دارند و واقعآ برای احداث سد، سرمایه‌گذاری کردند. ثالثآ به خاطر امام راحلمان که فرمان اجرای این سد را دادند. این سد از دهها سال پیش جزء آرزوهای مردم قم بوده که کلا کارشناسان می‌گفتند که اقتصادی نیست، و کار مشکلی بوده و اینها هم نمی‌کردند. با دستوری که امام دادند، نظام تصمیم گرفت که این سد را اجرا بکند. در طول جنگ نمی‌شد، بعد از جنگ هم  ]نامفهوم [وزارت نیرو هم انصافآ خیلی خوب کمک کرد و به سرعت کار را اجرا کرد و بنیاد  15 خرداد هم که مخاطب امام بود، به این جریان کمک کرد و در مجموع ما امروز به یک سد بسیار خوبی رسیدیم. همان طور که دیدید با ظرفیت دویست میلیون متر آب که بعدآ ان شاءالله با آوردن آب از سرشاخه‌های دز، اینجا خیلی غنی‌تر می‌شود در آن مدت و یک دریاچه بسیار بسیار زیبایی که من انتظار دارم آنجا یکی از نقاط سیاحتی و تفرجگاه برای مردم منطقه و اطراف قم بشود. کشاورزی قم بعد از این مطمئن و آب آن شیرین و سالم است. تحقیقآ با این اقدام، آب زیرزمینی قم هم سفره غنی‌تر و چاههای آن، آب مطمئن‌تری خواهد داشت و یک گام مؤثری در عمران این منطقه است.