مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در خصوص انتخابات شوراهای شهر

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در خصوص انتخابات شوراهای شهر

  • مرکز ثبت املاک - تهران
  • دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۱

 

جایگاه شوراها در

قانون اساسی

انتخابات شوراها، بهترین

زمینه مشارکت مردمی

آشنایی مردم با نامزدهای

انتخابات شوراها

اهمیت فوق‌العاده

انتخابات شوراها

Èبا توجه به اینکه در آستانه برگزاری دومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هستیم، از نظر جناب عالی نقش شوراها و همچنین مشارکت مردم در امور خودشان چه تأثیری در استحکام هر چه بیشتر پایه‌های نظام مردم سالار دینی در کشور دارد؟

Éبسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. شوراها در قانون اساسی جایگاه بزرگی دارند و خیلی جدّی است. کار هم شروع شده و یک دوره را پشت سر گذاشتیم. البته شورای روستاها بیش از بیست سال هست. از لحاظ منطقی و محاسبه هم کار مهم و درستی است. چون بهترین زمینه مشارکت مردم در سرنوشت خودشان، به‌خصوص در مسایل محلی است. مجلس و انتخابات عمومی هم همین‌طور است. ولی این مربوط به زندگی محلی در روستا و شهر می‌شود.

از طرفی مردم برای شناخت نمایندگانشان در شوراها مشکلی ندارند و آنها را می‌شناسند و محلی هستند. حالا هم که عدّه‌ای یک دوره کار کردند، مردم هم تجربه دارند و می‌توانند قضاوت کند. واقعآ حق مردم است که در این مسایل حضور داشته باشند.

انتظارم این است که مردم دریغ نکنند و به سرنوشت خودشان اهمیت بدهند. روشن است که شوراها مهم هستند.

 

نقش حضور مردم در

انتخابات شوراها

وظیفه مسؤولین در قبال

حضور مردم در انتخابات

تنوّع نامزدها، فرصتی

برای حضور بیشتر مردم

تأثیر حضور مردم در انتخابات

بر مسایل منطقه‌ای

مردم شرکت کنند یا نکنند، بالاخره کسانی در شورا می‌روند. اگر از حق خودشان استفاده کنند، ممکن است فرد مورد نظر خودشان برود. از طرفی هم مردم مسایل زندگی خودشان را در شهرها و روستاها در نظر می‌گیرند و بیشتر باید به فکر باشند که کسانی که می‌روند، همت آنها خدمت کردن باشد و به فکر مردم باشند. اینکه اینها چه کسانی هستند، مردم بهتر تشخیص می‌دهند و با اینهایی که مطرح می‌شوند، سر و کار دارند.

یک طرف دیگر مسؤولان هستند. فکر می‌کنم یکی از کارهای مهم برای اینکه مردم علاقمند باشند، اوّلا خود منتخبین باید حقیقتآ کار کنند که مردم را دلگرم کنند و ثانیآ مسؤولان انتخابات باید امانت‌دار باشند و راضی نباشند که یک رأی مردم جابجا و یا مخدوش شود. حقیقتآ بگذارند که مردم انتخاب کنند.

فرصتی است که بفهمیم مردم چه می‌خواهند. الان تنوع نامزدها در صحنه خوب است. اگر مردم کسی را انتخاب کنند، معلوم می‌شود که آن‌گونه انسان را می‌پسندند و این‌گونه تفکری دارند و این برای مسؤولان هم راهنمای خوبی است. ان‌شاءالله شاهد شرکت وسیع مردم و شاهد امانت‌داری مسؤولان و استفاده از تجربه چهار سال گذشته شوراهای شهر و بیست سال گذشته شوراهای روستاها خواهیم بود.

Èبا توجه به اوضاع حساس فعلی منطقه و جهان به عقیده جناب‌عالی حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات چه تأثیری در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی خواهد داشت؟

Éحضور گسترده مردم از دو جهت قابل توجه است: یکی همین مسایل بحرانی منطقه است و نشان می‌دهد که مردم بی‌تفاوت نیستند و نسبت به سرنوشت خودشان جدّی هستند. البته بُعد اصلی شوراها مصرف داخلی

شوراها، مسؤول آرای مردمی

در 4 سال آینده

فراز و نشیب عملکرد شوراها

در دوره اوّل

لزوم برطرف کردن نواقص

قوانین مربوط به شوراها

است که مردم می‌خواهند برای سرنوشت خودشان در چهار سال آینده رأی بدهند و از هر دو جهت قابل اهمیت است.

Èهمان‌طور که در صحبتها اشاره فرمودید، بیست سال است که شوراهای روستایی را در کشور تجربه می‌کنیم. اما شورای شهر برای اوّلین بار است که دوره چهارساله خودرا پشت سر می‌گذارد. ارزیابی شخصی جناب‌عالی از شوراهای شهر چه بوده است؟ به نظرتان به عنوان بازوان اجرایی دولت می‌توانند در کاهش بار تصدّی‌گری دولت نقش داشته باشند؟

Éمختلف است. بعضی جاها خیلی خوب عمل کردند و بعضی جاها متوسط عمل کردند و بعضی جاها هم بد است. در روستاها در مجموع کار بهتر از شهرهاست.

به هر حال دوره گذرایی است و کم‌کم باید ثبات پیدا کند و کار محکمتر شود. دولت و شوراها به طور طبیعی اختلاف نظرهایی خواهند داشت. چون آنها یک مقدار از قلمرو کارهای دولت را که در گذشته بوده، به عهده می‌گیرند. اینجا چالشهایی پیش می‌آید که باید قانون شوراها حل کند. اگر قانون ناقص است، باید اصلاح کرد. در این دوره خیلی چالش داشتیم و خیلی هم برای مشکلات به ما مراجعه می‌شد.

Èبا توجه به نگاه بین‌المللی به فرایندهای سیاسی و اجتماعی داخل کشور، جناحهای سیاسی عملکردهای متفاوتی در خصوص انتخابات شوراها داشتند، در این مورد به نظر می‌رسد که یک جناح سیاسی عملا حضور کمرنگی در این انتخابات دارد. با توجه به آن نگاه بین‌المللی شما تأثیر این عدم حضور را چه ارزیابی می‌کنید و چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟

وظیفه گروهها در

قبال انتخابات

لزوم شرکت همه گروهها

در انتخابات

Éبه هر حال این در اختیار خودشان است و افراد و گروهها باید تصمیم بگیرند. فکر می‌کنم این یک حرکت ملّی است و به سرنوشت همه ما مربوط است و همه باید حاضر باشند و آنهایی که کمرنگ هستند، خودشان باید جواب بدهند.

Èهیأت مؤتلفه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به همسویی هیأت نظارت و افرادی که پای صندوقها هستند، انتخابات را عملا تحریم می‌کند، فکر می‌کنید این کار باعث نمی‌شود که تمام انتخابات گذشته ما زیر سؤال برود؟

Éدر اظهاراتی که دیدم، تحریم نبود. همین انتقادی که شما می‌گویید، بود. به هر حال بهتر این است که همه شرکت کنیم.

Èخیلی متشکریم.

Éموفق باشید و خداحافظ شما.