مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در دیدار با رئیس جمهور بوسنی

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در دیدار با رئیس جمهور بوسنی

  • دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۷۲

 

رئیس جمهور بوسنی: با آقای هاشمی رفسنجانی درمورد مذاکراتی که با رؤسای جمهوری و دیگر مقامات ترکیه و آمریکا و عربستان سعودی انجام دادند گفتگو خواهم کرد و ایشان را در جریان خواهم گذاشت. درمورد روابط متقابل گفتگو خواهیم کرد و از آقای رفسنجانی درخواست خواهم کرد که ما را همچنان در مبارزات بر حق مسلمانان بوسنی همچنان حمایت و پشتیبانی نمایند و امیدوارم که بزودی صلح بتوانیم برقرار کنیم در بوسنی و هرزه‌گوین و از آقای رفسنجانی درخواست خواهم کرد که حداکثر کمک را برای احیای سرزمینی که از بین بردند آن را اعمال دارند. در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین کشور دوست ما می‌باشد. یک بار دیگر از ریاست محترم جمهوری آقای رفسنجانی تشکر می‌کنم و امیدوارم که این گفتگوها و مذاکرات را همین امروز بتوانیم انجام بدهیم چرا که برنامه‌ام به اینگونه است که یک روز بیشتر اینجا نمی‌توانم اقامت کنم تشکر می‌کنم.

سئوال از رئیس جمهور بوسنی: باتوجه به مذاکرات ژنو و همچنین حضور جنابعالی در شورای امنیت و همچنین ملاقاتتان با مقامهای ........... در کشورها، دورنمای بوسنی و هرزه‌گوین را چگونه می‌بینید؟

رئیس جمهور بوسنی: دورنمای کلی از بوسنی هرزه‌گوین غیرمشخص و نامعین هست. در حال حاضر بعد از شکست مذاکرات ژنو. ما یک جنگ بسیار مشکلی را در بوسنی هرزه‌گوین داشتیم برای حفظ بقائمان، حفظ آزادیمان، ولی این مبارزه یک مبارزه یکسانی نبود ما از طرف یک جناح یک طرف کاملا تا دندان مسلح مورد تجاور واقع شدیم و ما از طرف یک ارتشی که درواقع بعنوان ارتش چهارم در اروپا شهرت داشت مورد تجاوز واقع شدیم و با همه اینها ما موفق شدیم که در مقابل این ارتش تا دندان مسلح 17 ماه مقاومت کنیم اما با این وضع هفتاد درصد از سرزمینهای ما به اشغال آنها درآمدند ولی با این کیفیت باز موفق شدیم که خیلی از شهرها را از گزند آنها حفظ کنیم و حتی شهر سارایوو حدود شانزده ماه در محاصره قرار داشت و ما با توجه به مشکلاتی که با کرواسی داشتیم یعنی در واقع از طرف آنها مورد حمله واقع شدیم درحال حاضر در محاصره کامل قرار گرفتیم در واقع این مربوط می‌شود به یک توافق پنهانی بین صربها و کرواتها و برای تقسیم بوسنی و هرزه‌گوین. برای اینکه بتوانیم این طرح را خنثی بکنیم بنابراین با شرکت در مذاکرات موافقت کردیم ولی آنها قصد آن را ندارند که سرزمینهایی را که اشغال کردند به ما پس بدهند ما در این مذاکرات اخیر حداقل خواستهایمان را مطرح کردیم که کمتر از آن را به هیچ عنوان نمی‌توانیم بپذیریم در شرایط کنونی اینجور بنظر می‌آید که آنها هیچگونه آمادگی برای موافقت با این پیشنهاد ما ندارند و در این شرایط ادامه مذاکرات نامعیّن و غیرمشخص است. در حال حاضر در ژنو یک کمیته‌کاری از کنفرانس لندن هم مشغول هست که ببینند به چه طریق می‌تواند این ادامه مذاکرات را میسّر سازد و این به اصطلاح نشست این کمیته کاری سه‌شنبه خواهد بود و من می‌خواهم به ژنو بروم تا با یک عده از افراد در آنجا گفتگو داشته باشم. باید این را تأکید بکنم که ما از این درخواستهای حداقل خودمان هرگز نمی‌توانیم گذشت کنیم این درواقع همان سرزمینهایی است که آنها اشغال کردند و همین سرزمینها، قلمروهایی است که جنایتهای خودشان را انجام دادند و ما خواهان بازگشت به آن مناطق هستیم و بدون اینها صلحی برقرار نخواهد بود و جنگ ادامه خواهد داشت.