مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با رئیس جمهور بوسنی و هرزه گوین در هنگام بدرقه از ایشان

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با رئیس جمهور بوسنی و هرزه گوین در هنگام بدرقه از ایشان

  • دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۷۲

 

سئوال از رئیس جمهور بوسنی: عالیجناب در پایان سفرتان به جمهوری اسلامی ایران بفرمایید که بطور کلی نتایج این سفر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یک دیدار خیلی کوتاهی بود ولی دارای یک محتوی بالا و غنی بود ما دررابطه با همکاریهایمان با جمهوری اسلامی ایران چه در جنگ و چه در زمان صلح گفتگو و مذاکره کردیم. ایران از حمایت و پشتیبانی به عمل می‌آورد و می‌دانیم که در آینده نیر از ما پشتیبانی و حمایت خواهد کرد. کشور ایران برای ما یک کشور دوست مسلمان و برادر است. من در مذاکرات خودم به آیت الله خامنه‌ای، جنای آقای رفسنجانی و جناب آقای دکتر ولاتی اوضاع و شرح حالی از اوضاع منطقه را به عرض رساندم فکر می‌کنم که به یک تفاهم کاملی رسیدیم و از این بابت بسیار متشکرم.

سئوال از رئیس جمهور ایران: در گفتگوهایتان با آقای بگوویچ چه مسائلی مطرح شد و نتایج این سفر به جمهوری اسلامی ایران چه تأثیری می‌تواند در روابط دو کشور و نقش جمهوری اسلامی ایران در بندر بالکان داشته باشد؟ آقای هاشمی: بسم الله الرحمن الرحیم، از دیروز عضر که ایشان وارد شدند تا امروز مذاکرات خیلی مفصل و سریعی داشتیم از اوضاع آنجا، فشرده بود خیلی اما پرمحتوی اولا ما بیشتر مایل بودیم بفهمیم که واقعیتهای صحنه چه هست هم در بوسنی و هم در ژنو و هم در سازمان ملل و شورای امنیت و هم درارتباط با قدرتهای جهانی که مدعی هستند و می‌خواهند کمک بکنند. در مجموع وضع بدی است آنچه که از شرایط بالکان بدست می‌آید یک آزمایشگاهی شده برای این قطعه تاریخ ما و متأسفانه مایه شرمندگی بشریت امروز است بنظرم خاطر همه انسانهایی که کمی انصاف و عدل دارند الآن آزرده است از این صحنه‌هایی که در بوسنی می‌بینند هم شرایط صربها، تاحدی هم کرد آنها و هم بی‌تفاوتی قدرتها و هم حالت نفاق و دوگانگی هست که شعار حمایت می‌دهند ولی درعمل مخالفت می‌کنند چون دست مسلمانها را بستند از هر جهت و محاصره کردند هیچ چیز به آنها نمی‌رسد ولی دشمنان اینها دستشان باز است و دولتهای نیرومندی پشت سرشان هستند مثل یوگسلاوی سابق و بعضی کشورهای منطقه دیگر. واقعآ از مجموع مذاکراتی که ما با ایشان داشتیم به نظر می‌رسد که باید تاریخ امروز ما شرمنده باشد، در آینده جواب نخواهد داشت مثلا یکی از نقاط بسیار تأسف‌بار این است که کشورهای اسلامی اظهار آمادگی کردند که نیرو به همراه سازمان ملل بفرستند زیر پرچم سازمان ملل برای صلح در آنجا باشند جدی باشند برای صلح، هزینه‌اش را هم می‌پردازند. خود سازمان ملل به بهانه اینکه هزینه ندارد نمی‌پذیرد با تأخیر مرتکب می‌شوند هیچ توجیهی ندارد این ظلمها خب ما با ایشان صحبت کردیم و راههای ممکن احتمالی خروج از این بن‌بست را بررسی کردیم تصمیماتی هم گرفتیم ولی فکر می‌کنم آنجا واقعآ یک حرکت جهانی وسیعتری لازم دارد تا این معمّا حل بشود امیدوارم که این سفرشان مؤثر باشد در سرنوشت مردم بوسنی.

          والسلام علیکم و رحمة‌الله