مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا.. هاشمی رفسنجانی درباره پروژه‌های شهرداری مصاحبه کنندگان : خبرنگاران

مصاحبه آیت ا.. هاشمی رفسنجانی درباره پروژه‌های شهرداری مصاحبه کنندگان : خبرنگاران

  • چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۲

 

Èجناب آقای هاشمی رفسنجانی! امروز از طرحهای مختلف عمرانی شهرداری تهران بازدید کردید، بفرمایید برنامه‌های شهرداری تهران را برای حل معظلات و مشکلات این شهر، به خصوص در مورد حمل و نقل شهری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

Éبسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم، طرحی را افتتاح کردند که بوستان پلیس بود. این کار به محیط زیست و کارهای رفاهی مربوط می‌شود که شهرداری برای مردم می‌کند که در شمال شرق تهران بسیار با ارزش است. فکر می‌کنم یکی از پارکهای دیدنی ایران خواهد بود. منظره، شیبی که دارد و شکلی که ساختند، قابل تحسین است.

دو طرح دیگر را هم دیدم. یکی چند پل غیر هم‌سطح بود که تقاطع بزرگراهها و اتوبانها را در شرق تهران به هم وصل می‌کند. این کار شروع شد که فکر می‌کنم تأثیر زیادی روی ترافیک و حمل و نقل خواهد داشت.

سومی تونل رسالت است که خیلی به این طرح علاقه‌مندم. از روزی که در سال 75 تصمیم گرفتیم این کار را به صورت تونل اجرا کنیم، امید داشتم زودتر انجام شود. ولی کار خیلی پیچیده و پر خرج است. بحمد الله با توضیحاتی که شنیدیم، الان به نقطه خیلی خوبی رسیده است. این هم یک گره ترافیکی شرق و غرب و با پلی که اینجا خواهند ساخت، شمال و جنوب تهران را حل می‌کند و ضمنآ سازه آن قابل طرح در سطح بین المللی است که بسیار پیچیده است. تونل رسالت را بعدآ می‌توانیم به عنوان یک نمونه خوب از کارهای ساختمانی و عمرانی به دنیا عرضه کنیم. در مجموع فکر می‌کنم برنامه هایی که الان برای حلّ مشکل ترافیک و محیط زیست در شهرداری است، مهم هستند و باید هماهنگی‌ها و پشتیبانی‌های زیادی باشد تا مشکلات تهران را به موقع حل کنند.

Èلزوم تسریع افتتاح و بهره برداری این دو پروژه را در توسعه و افزایش پروژه‌های این دست چقدر مهم می‌دانید؟

Éاز لحاظ آسایش مردم که معلوم است بسیار اهمیت دارد. مردم با چنین کارهایی خیلی راحت می‌شوند. در رفت و آمد و صرفه جویی در وقت هم مهم هستند. معطل شدن این گونه طرحها هزینه را خیلی بالا می‌برد. همین طرح در محاسباتی که کردند، تنها از لحاظ سوخت، روزانه 250 میلیون تومان صرفه جویی دارد. یعنی این تونل رفت و آمدها را نزدیک می‌کند. فکر می‌کنم هرچه طرحها معطل شوند، کشور خسارت می‌بیند. باید از منابع موجود استفاده کرد و طرحها زودتر به بهره برداری برسند.

Èدر خصوص مدیریت واحد شهری و همکاری و همیاری سایر ادارات با شهرداری تهران برای حلّ مشکلات کلان شهر تهران چه نظری دارید؟

Éیک ضرورت می‌دانم. سابقآ به همین دلیل شرکت شهردار را در جلسات دولت مجاز کردیم که خیلی موثر بود. کمک می‌کرد که هم مشکلات تهران و هم مشکلات شهرداری حل می‌شد.

Èخیلی ممنون

Éموفق باشید