مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... ها شمی رفسنجانی درباره موضوعات مختلف مصاحبه کنندگان: خبرنگاران رسانه‌های مختلف

مصاحبه آیت ا... ها شمی رفسنجانی درباره موضوعات مختلف مصاحبه کنندگان: خبرنگاران رسانه‌های مختلف

  • ساختمان قدس
  • پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۷

 

○ همانطور که می‌دانید شرایط فعلی در غزه بسیار اسفبار است و متجاوزان صهیونیستی از زمین و هوا به مردم بی‌دفاع غزه فشار آورده‌اند و در عین حال مجامع بین‌المللی عربی و بالاخص کشورهای همسایه سکوت اختیار کرده‌اند. فکر می‌کنید دلایل سکوت مجامع بین‌المللی و عربی در برابر جنایاتی که امروز رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه انجام می‌دهد، چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم، حقیقتاً ما نمونه‌ای مثل غزه در تاریخ سراغ نداریم. شرایط غزه حتی نسبت به لبنان خیلی سخت‌تر است. یک کشور بسیار کوچک و محصور که به هیچ جا راهی ندارد. خیلی سخت با آن برخورد می‌کنند. نمونه‌ای نمی‌شناسم که به شما بگویم.

این که دنیا چگونه برخورد می‌کند و قضیه چگونه است؟ احتمالاً اینطوری است که یک عده هستند که دشمن نیروهای جهادی فلسطینی‌ها هستند. آنها بیشتر شناخته شده‌اند، بعضی از غربی‌ها و حامیان اسرائیل می‌باشند که دشمن اصلی فلسطینی‌ها هستند. کشورهای دیگری نیز هستند که با فلسطین مشکلی ندارند، ولی با نیروهایی مثل حماس مشکل دارند. چون رفتار این نیروهای انقلابی توقعات زیادی را در مردم این کشورها برمی‌انگیزد و ممکن است در نهایت برای خیلی‌ها مشکل ایجاد کند.

عده‌ای هستند که اگر بتوانند مسأله فلسطین را از راههای دیگر حل کنند، خوشحال‌ترند. آنها خط حماس، حزب الله و جهاد را نمی‌پسندند. شاید از این جهت مصلحت خودشان نمی‌بینند که حق را بگویند و همراهی کنند و دفاع کنند.

گروهی دیگری هم از کشورها و ملتها هستند که حقیقتاً حماس را قبول دارند و آنها را دوست دارند و حمایت می‌کنند. اینها سرمایه اصلی این جهاد هستند. همین‌ها هستند که عقبه جهاد فلسطین را تشکیل می‌دهند.

فکر می‌کنم اسرائیل روی این بخش محاسبه نکرده بود. اسرائیل دارد کم کم در بین مردم دچار مشکل واقعی می‌شود. مدتی با مظلوم نمایی داشت جای خودش را در اروپا باز می‌کرد، ولی الان برعکس است و در اروپا هم کسی نمی‌تواند از آنها دفاع کند. یعنی قابل دفاع نیست. لذا باید به عواقب کار خوش بین  باشیم. ممکن است صدمات جدی به مردم غزه وارد شود. ولی من فکر می‌کنم این مسأله در نهایت به نفع فلسطینی‌ها و ملتهایی که در این مسیر هستند، باشد.

○ سئوال بعدی من از خدمت حضرتعالی این است که، امروز سیزدهمین روز از مقاومت نیروی حماس و مردم غزه را در این باریکه شاهد هستیم. آینده مردم فلسطین، آینده جریان حماس و راه برون رفت فلسطین از این مشکل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اول اینکه راهش جز مقاومت نیست. یعنی فقط باید مقاومت کنند. شورای امنیت هم هرگاه مصلحت خودشان بوده، وارد می‌شوند. معلوم هم نیست که در نهایت چه می‌شود. بارها قطعنامه صادر شد، ولی اسرائیل اجرا نکرد. مقاومت کار اساسی است و آن چه که می‌بینیم، این است که اسرائیل هر روز دارد در این میدان ضعیف‌تر می‌شود. اسرائیل از اول براساس کارهای تروریستی شکل گرفته و با خفقان، ارعاب و ترس فلسطینی‌ها را آواره کرد و بعداً در برابر دولتها هم با حملات برق‌آسا موفق شد. یعنی در حملات یکی دو روزه طرف را شکست داد. ارتشهای ضعیف در برابرش بوده‌اند. این سطح از مقاومت که به درازا بیانجامد و مقاومت مورد حمایت ملتهایی مثل ایران، سوریه قرار بگیرد، برای اسرائیل تازگی دارد و تجربه‌اش را ندارد و با همین کار خودش هر روز یک قدم به شکست نزدیک می‌شود.

○ فکر می‌کنید کشورهای اسلامی چه اقداماتی را می‌تواند در عرصه دیپلماتیک برای کمک به مردم غزه انجام دهند؟

اگر کشورهای اسلامی در درجه اول و کشورهای عربی در درجه دوم جدی باشند، خیلی زود می‌توانند اسرائیل و حامیانش را سر جای خودشان بنشانند. ولی این جدیت وجود ندارد. آنها هم وابستگی‌هایی دارند.

○ متشکرم.

· موفق باشید.