مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ریاست جمهوری مصاحبه کنندگان : خبرنگاران رادیو - تلویزیون

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ریاست جمهوری مصاحبه کنندگان : خبرنگاران رادیو - تلویزیون

  • حسینیه جماران
  • جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۸۰

 

همدلی و همکاری از

عوامل توفیق

لزوم حضور مردم و

برگزاری انتخابات پرشور

Èجناب آقای هاشمی، شما امروز در هشتمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمودید. چه انتظاری از ریاست جمهوری دارید؟

Éامیدوارم هر کسی که رئیس جمهور شد، بتواند وظایف خودش را به خوبی انجام بدهد. تنها با همکاری و همدلی می‌توانیم توفیق داشته باشیم. نباید اظهارات دوران تبلیغات بر روی دوران کاری ریاست جمهوری سایه بیاندازد.

Èجناب‌عالی ویژگیهای یک رئیس جمهوری خوب را چگونه بیان می‌کنید؟

Éبهتر این است که این را بعدآ بگوییم. چون اگر بخواهیم الان صحبت کنیم، ممکن است یک تبلیغ تلقی بشود. ان‌شاءالله مردم با حسن درایتی که دارند، انتخاب خوبی خواهند کرد.

Èاز شبکه اوّل سیمای جمهوری اسلامی ایران مزاحم شما می‌شوم. از مردم عزیز در طول تبلیغات و قبل از آن، سؤالی داشتیم مبنی بر اینکه چرا در انتخابات شرکت می‌کنید؟ اجازه بدهید این سؤال را از حضرت‌عالی هم داشته باشم و اهمیّت مشارکت مردم را در این برهه از زمان بفرمایید.

حضور مردم در انتخابات یعنی

شرکت در سرنوشت خویش

حضور مردم در انتخابات

نشان از استحکام کشور و

و نشان‌دهنده آگاهی و

رشد مردم

حفظ سلامت انتخابات از

وظایف مهم مجریان انتخابات

توجه امام به حضور

مردم در صحنه

Éطبیعی است یکی از مواردی که مردم می‌توانند در سرنوشت کشورشان تأثیر بگذارند، انتخابات است. البته خیلی موارد است. یکی اینجا است. اگر می‌خواهند تأثیر بگذارند، قاعدتآ باید حضور پیدا کنند. به علاوه از لحاظ حیثیت جهانی و اعتبار کشور، حضور مردم نشان از استحکام کشور و از نظر سطح افکار مردم، نشان آگاهی و رشد آنان است. به نظر می‌رسد تردیدی نیست که حضور در انتخابات، به عنوان یک وظیفه‌ی ملّی و شرعی باید مورد توجّه همه‌ی ما باشد.

Èاگر اجازه بفرمایید از حضرت‌عالی به عنوان ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام پیامی هم به مناسبت این روز عزیز داشته باشیم.

Éپیام من به مجریان انتخابات و ناظران این است که به سلامت انتخابات بیاندیشند و پیام من به مردم این است که در این برهه‌ی حساس از وظیفه‌ی خودکوتاهی نکنند و از حق خود دست برندارند.

Èاگر ممکن است اشاره‌ای به دیدگاه حضرت امام داشته باشید. چون در حسینیه جماران هستیم. اهمیتی که ایشان به انتخابات قایل بودند.

Éاظهارات ایشان این روزها زیاد تکرار شده است. ایشان مبنای نظام را حضور مردم و رأی مردم تلقّی می‌کردند، طبعآ بر همان اساس همیشه تأکید می‌کردند که ما با حضور مردم می‌توانیم کارهایمان را خوب انجام بدهیم.

Èسپاسگزارم.

Éموفق باشید.