مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا.. هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران مصاحبه کنندگاه : شبکه خبر

مصاحبه آیت ا.. هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران مصاحبه کنندگاه : شبکه خبر

  • دوشنبه ۸ دی ۱۳۸۲

 

È جناب آقای هاشمی با توجه به اینکه شما متعلق به استان کرمان هستید، چه صحبتی با هم استانی‌های آسیب دیده خود دارید؟

É بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، طبیعی است که حادثه زلزله بم خیلی فراتر از استان کرمان است. حقیقتآ یک فاجعه ملّی است و از جهتی جهانی شده است. می‌بینید که کشورهای متخاصم هم ابراز همدردی می‌کنند. بنده هم به جهت فاجعه ملّی و عواطفی که انسان در استان خود با همشهریهایش دارد، تأثر فوق‌العاده‌ای دارم و در این چند روز نتوانستیم خود را با شرایط بسیار رنج‌آوری که برای مردم بم و روستاهای اطراف و شهر براوات پیش آمد، تطبیق دهم. برای من کوبنده است.

È جناب آقای هاشمی بفرمایید تا به حال در مجمع تشخیص مصلحت نظام چه اقداماتی در جهت کمک به زلزله‌زدگان شهر بم انجام شد؟

É همان صبح شنبه اجلاس مجمع را داشتیم که بحث نسبتآ مفصّلی برای اصل زلزله و مسایلی که در بم بود و کارهایی که باید نظام و مسؤولان کنند، داشتیم. یک مقدار فراتر رفتیم و فکر کردیم در سیاستهای پیشگیری که مجمع قبلا تصویب کرده، باید نظارت خود را قوی کنیم. به علاوه به خاطر خطرهایی که ممکن است از این راه کشور ما را تهدید کند، بنا شد. کمیسیون زیربنایی رسیدگی مجدد کند و با توجه به فاجعه‌ای که اتفاق افتاد، اگر لازم است آن سیاستها را تقویت و راه تسریع آن را مشخص کند. ما هم فورآ شروع کردیم و الان عدّه‌ای دارند روی این مسئله کار می‌کنند. از طرفی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آقای دکتر رضایی به بم رفتند و با توجه به الفتی که با نیروهای مسلّح دارند، در جاهایی که برای هماهنگی نیاز بود، کارهای زیادی کردند.

آقای انصاری عضو دیگر مجمع رفتند و من هم از دوستانم در کرمان خواستم که همه توان خود را بکار گیرند. آقای مرعشی رفت و به همین منظور در آنجا ماند تا از چیزهایی که آنجاست، بیشتر مراقبت کنند. به علاوه در این سه چهار روز همه امکانات مجمع بسیج شد برای اینکه در پشتیبانی و هماهنگ کردن کمک‌های ملّی فعال باشند. من با عشقی که داشتم که زودتر به بم بروم، به خاطر گرفتاری‌هایی که در سطح ملّی در مرکز داشتیم، سفرم را به تأخیر انداختم تا کارهای فوری‌تر را در مرکز انجام دهیم. البته افراد مجمع هم تلاشهای جداگانه‌ای داشتند.

È جناب آقای هاشمی، آقای رضایی گفتند با توجه به زلزله خیز بودن کشور ما، مجمع تشخیص تصمیم گرفته که موضوع استحکام بناها و مکان‌یابی برای احداث شهر و روستاها را به عنوان یک سیاست ملّی تصویب و به طور جدّی تعقیب کند که شما هم اشاره کردید. به هر حال کشور ما زلزله‌خیز است و در کمربند زلزله قرار دارد و ممکن است این حادثه هر لحظه در هر جای کشور اتفاق بیفتد. برای کاهش تلفات جانی و مالی چنین حوادثی مجمع تشخیص چه کمک‌هایی خواهد کرد؟

É فکر می‌کنم بعد از بررسی کمیسیون زیربنایی می‌توانیم جواب محکمی به این سؤال بدهیم. ولی سیاست‌هایی که قبلا تصویب کرده بودیم، بندی داشت که شهرها در جاهایی ساخته شوند که چنین آسیب‌هایی نبینند. ساختمانها باید مقاوم‌تر باشند. چیزهای خاصی که دانشمندان ما می‌دانند باید چکار کنند. منتهی اینها باید در برنامه‌ها بیاید. ما سیاست‌های چند سطری می‌نویسیم. عمده اینها باید در برنامه‌ها بیایند. قوانین اینها را تأکید کنند و ما به عنوان ناظر عمل کنیم که رهبری وظیفه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلّی را که در بند دوم اصل 17 هست، به مجمع تشخیص واگذار کردند که باید فعّال و به روز باشیم. فکر می‌کنم تا حدود زیادی می‌توان پیشگیری کرد که چنین حوادثی این همه از ما تلفات نگیرد. کاری که خیلی از کشورهای زلزله‌خیز کردند و نتایج آن را می‌بینیم.

È جناب عالی روند امدادرسانی نهادهای مختلف به زلزله‌زدگان و اطلاع‌رسانی شبکه خبر را در مورد زلزله بم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

É اولا باید از شبکه خبر صمیمانه تشکر کنم که خیلی خوب کار کرد. معمولا در دفترم این شبکه را می‌بینیم که مردم را به روز و به ساعت در جریان اخبار می‌گذارید. این هیجان عظیمی که در مردم به وجود آمده، مقدار زیادش به خاطر تلاشهای شما در شبکه خبر است که به کارمندان و کارکنان و همه کسانی که با شبکه کار می‌کنند، به خاطر تلاشی که کردند، تبریک می‌گویم. شما هم از طریق من به آنها سلام برسانید و تشکر کنید.

در مورد انجام وظایف، فکر می‌کنم الان هیچ انسانی به خود اجازه نمی‌دهد که کوتاهی کند. هر کس هر کاری را که در دست دارد، به خوبی انجام می‌دهد. منتها در صحنه یک نقطه ضعف واقعی وجود داشت که وقتی زلزله شد، تقریبآ همه چیز در بم منهدم شد و در لحظات اوّل نمی‌توانستند از امکانات شهر استفاده کنند. باید منتظر می‌شدند که خبر به خارج از بم برسد و از شهرهای دیگر کمک بیاید که چند ساعتی وقت بسیار ارزشمند لحظات اوّل تلف شد. بعد که آمدند تا سازماندهی کنند، در روز اوّل که خیلی سرنوشت ساز بود، مشکلات جدّی داشتیم. به تدریج مدیران و مسؤولان مسلّط شدند و الان نیروهای مسلّح خیلی فعال هستند. مدیران استانها هم هستند. دولت هم همه امکانات خود را آورده است. به خصوص سفر مقام معظم رهبری و پیامهای قبلی ایشان به مسؤولان جان داد.

حوزه‌های علمیه، مردم، اقشار مختلف مثل هنرمندان و ورزشکاران وارد عمل شدند. همه اینها باعث شد که بگوییم ملّت ایران خیلی خوب به وظایف عمل کرد.

البته این کمک‌ها نمی‌تواند همه جراحاتی را که بر مردم بم وارد شده، جبران کند. مردم بم لازم دارند که از همه جهت به آنها رسیدگی شود. فکر می‌کنم باید خیلی زود به منطقه بروم تا بتوانم برنامه‌های بعدی را بررسی و با مردم بحث و صحبت کنم. حقیقتآ باید از موج جهانی که با ما همکاری می‌کنند، استقبال کنیم. نشان زنده بودن روحیه انسانی در بین مردم جهان است.

È خیلی متشکرم که در این گفت و گو شرکت کردید.

É موفق‌تر باشید