مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با شبکه خبر

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با شبکه خبر

  • سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶

 

زمان: 44 82

مکان : ساختمان قدس

مصاحبه کننده : خبرنگار شبکه خبر

ب حضور حضرت‌عالی سلام عرض می‌کنم و تشکّر می‌کنم از اینکه با شبکه‌ی خبر همراه هستید. دیداری با اعضای انجمن حمایت از مصدومان سلاح‌های شیمیایی داشتید. با توجّه به موضوعی که این روزها در خصوص فعالیّت‌های هسته‌ای ایران مطرح است، مسؤولین کشور و از جمله شما بر این نظر متّفق القول هستید که مصلحت نظام بر تداوم فعالیّت‌های هسته‌ای است. نظر خودتان را در این خصوص بفرمائید و اینکه فعالیّت‌های هسته‌ای ایران در چه راستایی و به چه نحوی است؟

ة آنچه را که همه یعنی مجمع، مجلس، دولت و رهبری قبول دارند این است که فعالیّت برای وسایل غیر نظامی و صلح‌آمیز جزو سیاست‌هاست و حتمآ باید دنبال شود.

ما باید از تکنولوژی هسته‌ای در امور فراوان بهداشتی، کشاورزی، صنعتی، نیرو و خیلی جاهای دیگر استفاده کنیم که این کار را می‌کنیم و تردیدی هم نداریم. آنهایی که نمی‌خواهند ایران در این علم پیشرفت کند، شبهه‌ای انداختند که ایران درصد تهیّه وسایل نظامی است که باید تلاش کنیم این شبهه را بر طرف و خیال آژانس بین‌المللی هسته‌ای را راحت کنیم. البته آمریکایی‌ها حرف خواهند زد. امّا ما باید راه خودمان را صاف کنیم و در این مسیر پیش برویم. سیاست همه ماست.

 

بهانه‌گیری‌های آمریکا،

مشکلاتی برای سرعت کارها

ایران، قربانی سلاح‌های

شیمیایی

اهداف دشمنان در انفجار

دفتر حزب جمهوری

È به نظر شما بهانه‌گیری‌های برخی از کشورها به‌ویژه آمریکا آیا می‌تواند بر روند این فعالیّت‌ها تأثیر داشته باشد؟

É تأثیر نهایی ندارد. ولی به‌هر حال محدودیت‌ها و مشکلاتی ایجاد می‌کنند. ما را از خیلی از تکنولوژی‌ها محروم می‌کنند. کارهایشان هم وقت‌گیر است. منتها عیب آن این است که اینها در قضاوت، انسان‌های بی‌انصافی هستند. شما اینجا بودید و دیدید که ما این همه مصدوم شیمیایی داریم و مقصد آن هم کشورهایی مثل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند که این چیزها را به صدام دادند و هزاران نفر را مصدوم و شهید کردند. در سردشت بمب شیمیایی ریختند. اینهایی که به عراق دادند، باید الان جوابگو باشند. آنها ما را متهم می‌کنند که مثلا شاید ما سلاح کشتار جمعی درست کنیم. معلوم است که واقعآ قصد درستی ندارند و دنبال تبلیغات و دشمنی‌هایشان هستند.

È با توجّه به اینکه در آستانه فاجعه هفتم تیر هستیم، می‌خواستیم با هدایت و رهنمودهای شما نگاهی عمیق به وقوع این حادثه و آثار و تبعاتی که برای جامعه و کشور داشت، داشته باشیم.

É این هم در سال‌های اوّل انقلاب بود. دشمنان فکر می‌کردند، افرادی هستند که انقلاب را پیش می‌برند و بازوان امام هستند. لذا آنها را نشان کرده بودند. جمعی در مجلس، دولت، قوه‌ی قضائیه و افراد حزب جمهوری اسلامی که آن روز کارگردان بود، جلسه‌ای در دفتر حزب داشتند. در آنجا منافقین نفوذ داشتند و آنجا را منفجر کردند و آن فاجعه عجیب را به‌وجود آوردند که هفتاد و چند نفر شهید شدند. هدف آنها این بود که یک‌دفعه نظام را با همه‌ی امکاناتی که در بُعد مدیریتی داشت، نابود کنند. فکر می‌کردند که

شکست دشمنان در رسیدن به

اهداف انفجار هفتم تیر

صراحت آمریکا در حمایت

از اغتشاشگران ایران

مجلس یا دولت از رسمیّت می‌افتد که البته نیفتاد. ضربه‌ی زیادی خوردیم امّا توانستیم کار را ادامه بدهیم و ترمیم کنیم.

È با توجّه به رویداد بعدی این ماه یعنی 18 تیر و مراسمی که در این روز معمولا برگزار می‌شود، ظاهرآ امسال این حوادث زودتر در حال شکل‌گیری است و از خردادماه با جریانات و تجمعاتی که بوده به استقبال 18 تیر می‌روند. نظر شما در مورد وقایع حال حاضر کشور چیست؟ آیا فکر می‌کنید دور جدیدی از اغتشاشات در راه است؟ چطور می‌شود 18 تیر را به طور شایسته گرامی داشت؟

É به نظرم یکی از قطعات بد تاریخ است. رئیس جمهور آمریکا به صورت رسمی و علنی وارد صحنه شد. سلطنت طلب‌ها در صحنه هستند. همه‌ی شاخه‌های منافقین و ضد انقلاب هستند. اوباش هستند. یک مجموعه از بدترین مخلوقات خدا دست به دست هم دادند برای اینکه این مردم را اذیّت کنند. واقعآ کسانی که دست آنها در این کار بود، باید در تاریخ شرمنده باشند و شرمنده هم خواهند شد. اگر برای بعضی‌ها 18 تیر فرصتی بود، اینها این فرصت را می‌سوزانند. یعنی با این کارهایی که می‌کنند، زمینه‌ای برای کارهای درست نیست.

È سپاسگذارم.

É موفّق باشید.