مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات شوراها مصاحبه کنندگان : خبرنگاران واحد مرکزی خبر، شبکه خبر، ایرنا، ایسنا

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات شوراها مصاحبه کنندگان : خبرنگاران واحد مرکزی خبر، شبکه خبر، ایرنا، ایسنا

  • حسینیه جماران
  • جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۱

 

کارسازی حضور مردم

در انتخابات

شوراها، مظهر حضور

مردم

جایگاه شوراها در

قانون اساسی

È امروز روز رأی‌گیری برای انتخابات دوّمین دوره شوراهای اسلامی است و شما هم اوّل صبح شرکت کردید. بفرمایید حضور مردم در انتخابات و مشارکت آنها را در تصمیم‌گیری‌های شوراها چقدر مؤثر می‌دانید؟

É بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، حضور مردم در همه‌ی انتخابات کارساز است. هر وقت حضور مردم کم شود، نشان از بی‌تفاوتی آنها و اختلاف نظر با مسؤولان است. بنابراین حضور مردم بسیار مؤثّر است.

È آقای هاشمی رفسنجانی! نقش شوراها و جایگاه آن در قانون اساسی آمده است. مشارکت مردم در انتخابات شوراها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

É جایگاه شوراها در قانون که بسیار مهم است. کار درستی است. شوراها مظهر حضور مردم هستند، به خصوص در مسایل شهری، محلی و روستایی که دست مردم با واسطه نمایندگانشان در کار است و بیشتر کار می‌کنند. می‌فهمند چگونه برخورد کنند. اگر کمی باشد، می‌دانند با رأی آنها پیش آمده است. اگر خوبی باشد، می‌فهمند رأی آنهاست. به نظر آنان می‌رسد که کار آنان مهم است.

È نظر شما درباره عملکرد شوراها چیست؟ ملاک و معیار شما برای انتخاب فرد اصلح چیست؟

وجوه مثبت و منفی عملکرد

شوراها در دوره اوّل

تأثیر حضور مردم در

انتخابات

لزوم همراهی کشور توسط

مردم با حضور در انتخابات

هرکسی، مسؤول مستقیم

رأی خویش

ویژگی‌های شوراهای کارآمد

Éدر مورد عملکرد فکر می‌کنم باید به عنوان یک برنامه در حال گذر به آن نگاه کنیم. به‌طور کلّی در دوره اوّل در اکثر جاها موفق نبودند. در بعضی جاها موفق بودند و در بعضی جاها به رأی مردم ضربه زدند. ولی مردم می‌فهمند که دوره اوّل بود و این مسایل طبیعی است. ملاک من هم شناخت شخصی است. بالاخره در طول این چند سال اکثر اینها را شناختم. می‌توانم زود انتخاب کنم. ذهنم آماده است.

Èحضور مردم در این دوره چه آثاری در داخل و خارج دارد؟

Éکاملا مؤثر است. البته اگر حضور مردم ضعیف باشد، در داخل و خارج ضرر می‌کنیم.

Èبا توجه به اینکه قرار است این خبر در ساعات اوّلیه پخش شود، چه پیامی برای مردم جهت شرکت در انتخابات دارید؟

Éدر طول این هفته بارها نظرم را اعلام کردم و باز هم تأکید می‌کنم که اگر مردم دلخوری دارند، دلخوری خود را بر سر انتخابات خالی نکنند. رأی خودشان را بدهند. ممکن است کسانی را قبول نداشته باشند یا کمتر قبول داشته باشند. به کسی که قبول دارند، رأی بدهند. معتقدم کسی نیست که نخواهد مسؤولیت رأی خود را بپذیرد. اگر کسی را قبول ندارد، تشریفاتی رأی ندهد. واقعآ باید قبول داشته باشد که شخص مورد نظر صلاحیت دارد. باید جوابگوی رأی خود باشد.

Èشورای کارآمد چه ویژگی‌هایی دارد؟

Éاوّلا شوراها ملی و در سطح عمومی کشور نیست. ثانیآ شورایی کارآمد است که نیازهای منطقه انتخابی خود را تشخیص دهد و راهکارهای برطرف کردن آنها را فراهم کند. امکانات شهر را بشناسد. مردم را در جریان بگذارد تا بی‌تفاوت نباشند. کارهای زیادی است و نمی‌توان در این وقت

مسؤولیت شوراها در

قانون اساسی

لزوم توجه احزاب و گروهها

به منافع ملّی در انتخابات

وظیفه منتخبین در

قبال آرای مردمی

کوتاه به همه‌ی آن موارد اشاره کرد. البته مسؤولیت شوراها در قانون مشخص شده است.

Èبا توجّه به سابقه کار اجرایی شما در دولت، چه راهکارهای عملی را پیشنهاد می‌کنید که مشکلات دوره قبل پیش نیاید و شورا بیشتر مقبولیت داشته باشد؟

Éتصور می‌کنم کسانی که انتخاب می‌شوند، باید تعصب‌های باندی و گروهی خود را کنار بگذارند و مسایل سیاسی کلّی کشور را در شهر خود دخالت ندهند و مسایل مردم را در اولویت قرار دهند. راهکارها روشن است. وقتی کسی مسؤول شهری می‌شود، نیازها روشن است. بالاخره کسانی که در شهر خود انتخاب می‌شوند، در شهر بودند و صاحب‌نظر هستند. راهکار سخت نیست. شرایط روحی و فطری انسانها مهم است. اگر ضرر کردیم در این رابطه بود.

Èخیلی ممنون.

Éموفق باشید.