مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه‌ آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره ورزش

مصاحبه‌ آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره ورزش

  • ساختمان قدس
  • دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۳

جناب ‌آقای هاشمی رفسنجانی، چقدر رخدادهای ورزشی را پیگیری می‌کنید و مطلع هستید؟ حضور دستگاهها و سازمانها چقدر در پیشبرد ورزش مؤثر است؟
● خودم به ورزش علاقه‌مند هستم و اگر وقت داشتم، بخش‌های ورزشی را دنبال می‌کنم. وقتی موفقیتی می‌بینم، خوشحال می‌شوم. مخصوصاً اگر در مصاف خارجی‌ها شکست بخوریم، متأسف می‌شوم، در مورد مصوّبه‌ای که بنا شد 1 درصد از اعتبارات دولتی داده شود، آقای مهرعلی‌زاده اظهار رضایت می‌کنند. چون سال اول بود، هنوز بودجه آنچنانی ندارد. طبعاً سال به سال قوی‌تر مِی‌شود و راهها را یاد می‌گیرند. کار خوبی بود. این مقدار هم که شده، رضایت‌بخش است. ان‌شاءالله که بیشتر و بهتر شود.
○ با توجه به اینکه مسابقات المپیک را داریم، مطمئناً توصیه‌های شما برای ورزشکاران موثر خواهد بود. چه صحبتی با این عزیزان دارید؟
● دلم می‌خواست بیشتر شرکت کنیم، ولی این مقدار هم تا حدودی ما را قانع می‌کند. از این به بعد باید تلاش کنیم حالا که به المپیک رفتیم، افتخارآفرینی کنیم. تصمیمی هم که آقایان گرفتند برای طلا 100 میلیون و برای نقره 70 میلیون و برای برنز 50 میلیون تومان بدهند، تصمیم خوبی است. یکی ازچیزهایی که در ایران کم بود، همین بود. در دنیا معمولاً ورزشکاران خود را تشویق مادی می‌کنند. ما تا به حال بیشتر به اخلاص و ایثار ورزشکاران واگذار کرده بودیم که فکر می‌کنم باید تشویق هم داشته باشیم. یعنی هر دو با هم باشد.
○ نظر شما در خصوص توجه به ورزشکاران بومی و محلی چیست؟
● ورزش‌های محلی ترسیم کننده چهره کشور ماست که تا بحال خیلی بد تبلیغ کرده‌اند. تقریباً همه چشمها به میادین ورزشی است. اگر از لحاظ اخلاقی، رفتاری، تحرّک بدنی، بکارگیری حرفه و فن درست و دانش و فن ورزشی، انسانهای خوبی به مسابقات بروند، مایه افتخار کشور می‌شوند و برای ما سرفرازی دارد.
○ در آستانه برگزاری مسابقات المپیک مسؤولان ورزشی آمریکا از کشتی‌گیران و وزنه‌برداران ایران برای مسابقاتی دعوت کردند و حتّی روادید را دادند و هزینه را پرداختند، امّا فدراسیونهای کشتی و وزنه‌برداری ایران به تأسی از سیاست‌های سازمان تربیت بدنی، این دعوت را نپذیرفتند و نرفتند. جناب‌عالی این حرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
● به کسانی که چنین تصمیمی گرفتند، تبریک می‌گویم. چون هوشیاری به خرج دادند. جنایاتی که آمریکایی‌ها در نجف، کربلا و کلّ عراق می‌کنند و جنایاتی که اسرائیلی‌ها با پشتیبانی آمریکا در فلسطین می‌کنند، حداقل چنین عکس‌العملی را می‌طلبید. ضمن اینکه آمریکایی‌ها احساس کردند با نرفتن ایران، سطح مسابقات کشتی آنها پایین آمد. چون ایرانی‌ها به هر جا که بروند، توجه تماشاچیان را جلب می‌کنند. همه قبول دارند که ما الان در وزنه‌برداری و کُشتی وزنه خوبی هستیم.
○ اخیراً روزنامه نسل جوان منتشر می‌شود، نظر شما درباره روزنامه چیست؟
● هنوز ندیدم که بگویم سطح و محتوایش چقدر است. اما فکر می‌کنم الان کارهای رسانه‌ای بر ورزش لازم است. باید مردم را بیشتر با ورزش آشنا کنیم. باید کارهای علمی و ورزش برای آشنایی عمومی بیشتر شود.
○ خبرگزاری تخصصی ورزش با نام ایپنا ایجاد شد که در طول یک سال
فعال بود.
● پایه خوبی است.
○ درباره قهرمانی تیم پاس چه می‌فرمایید؟
● نمی‌دانم. بهتر است در این مسایل نظر دهم.