مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه‌ آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف

مصاحبه‌ آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف

  • مجتمع امام خمینی (ره)
  • چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۳

○ جناب آقای هاشمی؛ نظر شما برای حضور حضرت‌عالی در انتخابات آتی ریاست جمهوری چیست؟
● دیروز جواب دادم، همچنان فکر می‌کنم نیازی به آمدن من نیست. انسانهایی هستند که آماده‌اند و صلاحیت هم دارند و ان‌شاءالله می‌آیند و کشور را اداره می‌کنند.
○ فکر می‌کنید اولویت‌های کاری مجلس هفتم در عرصه اقتصادی و اجتماعی چه چیزهایی خواهد بود؟
● باید خودشان جواب دهند. فکر می‌کنم مهمترین کارشان این است که کمک کنند چشم‌‌اندازی که به تصویب رهبری رسیده و می‌تواند فضای کشور را به پیش ببرد، آماده شود. باید قوانین تازه‌ای بگذرانند و برنامه را تقویت و نظارت کنند که اینها اجرا شود. ما هم نظارت می‌کنیم.
○ آیا ایران برای رفع مشکل عراق کمک می‌کند؟
● اگر آمریکا تصمیم بگیرد که سرنوشت عراق را به دست مردم عراق بدهد، ایران می‌تواند کمک کند.
○ در چه زمینه‌هایی می‌توانید کمک کنید؟
● در همه زمینه‌ها توانایی داریم. امکانات و دوستانی در عراق داریم. روابط خوبی با مردم عراق داریم. اگر آمریکایی‌ها بخواهند واقعاً دست از عراق بردارند و بروند، از کمک ایران و شاید خیلی از همسایگان عراق استفاده می‌کنند.
○ فکر می‌کنید سیاست برگشت بعثی‌ها بر سرکار در عراق موفق است؟
● مردم، بعثی‌ها را قبول ندارند. البته نمی‌گویم با آنها رفتار خشن و بدی شود. ولی کسانی که جنایات رژیم صدام را بر دوش خود دارند، باید جوابگو باشند و طلبکار نباشند.
○ نظر شما درباره حمله آمریکا به نجف و کربلا چیست؟
● فکر نمی‌کنم چنین جرأتی داشته باشد. آن دو شهر مهلکه بزرگی است. اگر آمریکا بی‌عقلی کند، باید هزینه زیادی بپردازد.
○ با توجه به اینکه امسال در هفدهمین سال افتتاح کنفرانس وحدت اسلامی سخنرانی ایراد کردید، چه گامهای اساسی و علمی در این 16 سال برداشته شد؟ در این مدت کشورهای اسلامی برای حرفهای که شما فرمودید، چکار کردند؟
● معتقدم که گامهای علمی کمی برداشته شد، ولی در نزدیک کردن مسلمانان به هم بی‌تأثیر نبود. بالاخره زمینه‌ساز بیداری مردم شد و باید قوی‌تر کنیم. راهکارها را در سخنرانی گفتم.
○ نظر شما درباره حضور آمریکا در منطقه چیست؟
● بارها گفتیم که مخالف حضور آمریکا در منطقه، بخصوص در عراق هستیم. آمریکا باید هرچه زودتر امور عراق را به مردم واگذار کند و با کمک همسایگان عراق، این کشور را آزاد کند. اگر چنین تصمیمی گرفته شود، ما هم کمک می‌کنیم. سازمان ملل هم باید کمک کند.
○ نظر شما درباره مسایل داخلی عراق چیست؟
● بنای دخالت نداریم و مخالف ایجاد اختلاف هستیم. باید همه مردم عراق در سرنوشت خود سهیم باشند. مردم عراق حقانیت این کار را دارند.
○ چه کاری برای حلّ مسئله افغانستان کردید؟
● همیشه در حاشیه کنفرانسها کمک کردیم مسئله افغانستان به نفع مردم افغانستان حل شود. البته تفکر کلّی‌ام را در مورد مردم افغانستان در سخنرانی کنفرانس گفتم.
○ خیلی ممنون
● موفق باشید.