مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی درباره مسایل مختلف

  • چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۲

 

Èجناب آقای هاشمی! در آستانه انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی هستیم. بفرمایید اهمیت حضور مردم در این شرایط چقدر است؟

Éمعلوم است که توانستیم همه کارهایمان را از اول تا الان با حضور، حمایت و رأی مردم به جایی برسانیم و انتخابات مهمترین صحنه واقعی حضور مردم است. هم برای خودشان مهم است که رأی آنها وکیل درست می‌کند که باید از طرف آنها تصمیمات اساسی در مجلس بگیرد. هم برای نظام مهم است تا چشمهایی که به ایران خیره شد و منتظرند بین انقلاب و مردم فاصله ببینند، کور می‌شود.

Èپیش بینی شما از حضور مردم چگونه است؟ فکر می‌کنید حضور گسترده مردم چه تأثیری در عرصه بین المللی دارد؟

Éدر مورد پیش بینی، شما بهتر از ما می‌دانید. چون سر و کار شما مستقیم با مردم است، می‌دانید چه بخشهایی آمادگی دارند که بیایند و چه بخشهایی نمی‌آیند. ولی تا به حال دیدم مردم ما از خود شعور، معرفت و آگاهی نشان دادند. اگر گله‌ای باشد، وقتی صحبت از حیثیت نظام باشد، موقتآ گلایه‌ها را فراموش می‌کنند. امّا تاثیرش در دنیا خیلی زیاد است و قطعآ اعداد را حساب می‌کنند. اگر ببینند حضور مردم در صندوقهای رأی کم است، فکر می‌کنند پایگاه نظام ضعیف است و می‌توانند تحمیل‌هایی بر ما داشته باشند. باید طمع دشمنان را با حضور خود کم کنیم.

Èطی روزهای گذشته شاهد دخالت آمریکا در امور داخلی ایران بودیم، بخصوص درباره انتخابات صحبت کردند. شما به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مورد چه نظری دارید؟

Éتحرّکات آنها را از نقطه ضعف می‌بینم. این حرکات از نقطه قوت نیست. اولا اینها در داخل خود مشکلاتی دارند و برای فرافکنی مشکلاتشان، مسایل خارجی را بزرگ می‌کنند. می‌دانند این حرکاتشان در کشور ما معمولا نتیجه معکوس دارد، ولی از هر موقعیتی استفاده می‌کنند تا مردم ما را سرزنش کنند و زخم زبان بزنند.

Èچه پیام و توصیه‌ای به ما خبرنگاران و مجموعه احزاب و گروههای سیاسی دارید که بتوانیم در دو روز باقیمانده زمینه حضور مردم را فراهم کنیم؟

Éفکر می‌کنم الان مهمترین مسئله این است که مردم با همه انتقاداتی که دارند، وظیفه ملی، انقلابی و خودشان را با آمدن به پای صندوقهای رأی انجام دهند. مطمئن باشند هر رأی آنها باعث تقویت روحیه مسؤولان کشور و باعث تضعیف روحیه دشمنان خواهد بود.

Èنظر شما درباره این که «از پیش‌آمدهای عراق نسبت به ایران استفاده می‌کنیم» چیست؟

Éاگر بخواهند از آن تجربه استفاده کنند، نباید به فکر ایران باشند. چون در عراق شکست بزرگی خوردند. الان آمریکا در عراق در باتلاق است. شاید می‌خواست بگوید دیگر این اشتباه را تکرار نمی‌کنیم.

Èخیلی ممنون

Éموفق باشید.