مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه کیهان پیرامون مسائل داخلی کشور تحرکات ضدانقلاب

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه کیهان پیرامون مسائل داخلی کشور تحرکات ضدانقلاب

  • چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۵۹

 

س ـ نظر شما در مورد فرمان امام مبنی بر پاکسازی ادارات چیست؟

ج ـ بدون شک ما طرفدار این مطلب هستیم و در اینباره باید قاطعیت نشان داد.

س ـ آیا رئیس جمهور و شورای انقلاب در انجام وظایف انقلابی خویش مسامحه کردهاند؟

ج ـ اگر معیار را همت والای امام بگیریم، معمولا هیچیک از مسؤولان پا به پای آن همت و مقتضای آن همت قادر بهحرکت نیستند. ولی اگر با توجه به امکانات و شرایط خاصی که بر کشور حاکم بوده و مشکلاتی که ضدانقلاب در داخل و خارج ایجاد میکرد و بسیاری از اوقات گرانبهای ما صرف کارهای روزمره و پیشآمدهای فوری میشد، فکر میکنم شورای انقلاب نهایت سعی خود را برای اجرای خواستههای امام و مردم و تحقق بخشیدن به آمال و آرزوهای انقلاب کرده است و لایحههای قانونی لازم را برای ایجاد نظام اسلامی در حد مقدور تهیه و تصویب کرده که ابلاغ شده است. البته به هرحال وضع موجود ادارات و مشکلات دیگر باعث شده است که همه خواستههای شورای انقلاب نتواند پیاده شود. در مورد آقای رئیس جمهور هم چون ایشان مسؤولیت ریاست جمهوریشان بعد از مجلس و بعد از رسمی شدن مجلس و تشکیل کابینه و هیأت دولت شروع میشود و در گذشته نیز اختیاراتی که از طرف امام و شورای انقلاب به ایشان داده شد و مسؤولیت شورای انقلاب را نیز داشتند و تا آنجا که من با وضع کاری ایشان آشنا هستم، تلاش و زحمت زیادی کشیدهاند. ولی همان مشکلات و عواملی که نمیگذارد خواستههای شورای انقلاب انجام شود، در مورد ایشان هم صدق میکند. در عین حال وقتی به این اظهارات امام فکر میکنم، میبینم حق دارند که این گونه گلهمند باشند.

س ـ کارشکنی توسط چه اشخاصی صورت میگیرد؟

ج ـ عوامل ضد انقلاب هر جا که دستشان برسد ـ چه در کارهای اداری، چه در کارهای تولیدی، چه در خدمات، چه در توزیع نیازهای مردم و چه در تبلیغات ـ کارشکنی خودشان را میکنند. فکر نمیکنم اینها با این هشدارها دست از فعالیت خودشان بردارند. همان عوامل باعث شدند و کارشکنیها قاعدتاً از طرف دوستان و طرفداران انقلاب نیست. ممکن است اینها متهم شدند که ضعیف حرکت کردند، اما نمیتوان اینها را بهکارشکنی متهم کرد.

س ـ چگونه باید آرامش در جامعه برقرار شود؟

ج ـ هر کس در هر مسؤولیتی که قرار دارد، باید سعی کند کار خودش را انجام دهد. از پریدن به این و آن و ایجاد جوّ تشنّج خودداری کند. مخصوصآ هیچ بهانهای بدست ضد انقلاب ندهند که آنها خواهان تشنّج هستند و سلب آرامش به نفع آنهاست. آنها ولو با تحمل مشکلات برای خودشان، حاضرند که این جوّ آرام را برهم بزنند. ما در درجه اول باید سعی کنیم که چنین وضع متشنّجی بوجود نیاید و اگر خارج از اراده ما هم بوجود آمد، باید تلاش کنیم از توسعه و عمیق شدن آن جلوگیری کنیم.

س ـ آیا در ارگانهای مملکتی و هیأت حاکمه زمینههای خاصی برای درگیری و بجان هم افتادن وجود دارد؟

ج ـ من فکر میکنم نظر امام همان سروصداهایی بود که در هفته گذشته در رابطه با انتشار نوار بوجود آمد. ما هم تصمیم گرفتیم تا آنجا که در اختیار ماست، از ادامه و توسعه آن جلوگیری شود و تا به حال هم موفق بودیم.

 

س ـ چگونه میتوان از تعدد مراکز قدرت در کشور جلوگیری کرد؟

ج ـ نهادهای انقلابی که ضرورت وجودشان و حتی توسعهشان قابل تردید نیست، یک مقدار انضباط بیشتری داشته باشند و باید سعی کنند حتی از افراد سطح پایینشان هم اقدامی برخلاف سیاست عمومی کشور و راهنماییهای رهبری کشور سر نزند، البته نباید تعدد مراکز قدرت برای آقای رئیس جمهور هم مسأله باشد. البته نظر من این است تا خودشان چه بگویند.