مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • نمازخواندن هاشمی در محل سوزاندن حضرت ابراهیم(ع)

نمازخواندن هاشمی در محل سوزاندن حضرت ابراهیم(ع)

  • پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۰

 

خبرنگار : سلام علیکم : بعد از خوش آمد گویی شما به عنوان یک برادر عزیز به این کشور سفر شما به سوریه مورد توجه تمام رسانه های بین المللی قرار گرفته آیا جنابعالی میل دارید به ما ارزیابی از این سفر را بفرمایید با تشکر ؟

جواب : بسم الله الرحمن الرحیم : ضمن تشکر فراوان از محبتها و الطافی که از شخص ریاست محترم جمهور جناب آقای حافظ اسد و مسئولان بلند پایه سوریه و مردم و مخصوصآ مسئولان رسانه ها که ما از الطاف زیاد آنها بر خوردار بودیم این چند روز همان طور که ما انتظار داشتیم یک سفر موفق و پر نتیجه ای بود برای ما و برای منطقه انشاالله . جناب حافظ اسد فرصتهای خوبی در اختیار ما گذاشتند و ما همه مسایلی که می خواستیم مذاکره بکنیم این چند روز با هم مذاکره و بحث کردیم و تا هر جا که لازم بود پیش رفتیم در حل زمینه ها به حد کافی در جمع بندی مورد نظر دو طرف انجام شد من فکر می کنم حدود 15 ساعت ما با هم مذاکره داشتیم حالا یا در جلسات کوچکتر یا وسیعتر . مسائل مربوط به اوضاع خلیج فارس را و مسائل عراق را و بخصوص امنیت منطقه از هر جهت بحث کردیم و به نظر واحد رسیدیم در مورد مسئله فلسطین صحبتهای طولانی و پر سودی داشتیم که باز به اعتقاد و مرز مشترکی رسیدیم و در مسائل لبنان و سایر کشور هایی که به نحوی با منطقه ارتباط دارند بحثهای خوبی شد و ما راضی بودیم و در مجموع ما با خیال راحت و خوش از سوریه بر می گردیم اعضای هیئت همراه ما هم در مسائل دو جانبه مسائل سیاسی و فنی و تجاری بحثهایی داشتند که آنها هم هنوز ادامه دارد و انشالله به نتایج مطلوبی خواهیم رسید .

سؤال : نظرتان با این طور دیدن عراق چگونه است و نظرتان در رابطه با وحدت سرزمین عراق چگونه است ؟

جواب : وحدت سرزمین ما کاملا جدی هستیم که هر تلاشی که از ما و دیگران ساخته است بکنیم که تمامیت ارضی عراق مفقود نشود و تا حد برنامه های اجرایی هم پیشرفت کنیم در مورد وضع فعلی عراق مایه تأسف ما است و هر دو طرف برای مردم عراق خیلی دارد سخت می گذرد هم آنهایی که در عراق ماندند و از مشکلات جدی و فشار زیادی بر خوردارند و هم آنهایی که آواره شدند که نزدیکان آنها چه مصیبتهایی دارند . سؤال : آقای رییس جمهور باز گشت روابط بین ایران و عربستان سعودی خشنودی ورضایت بسیاری از سطح جهان عرب و جهان اسلام به وجود آورد آیا می بینید که در آینده نزدیک باز گشت رابطه بین ایران و مصر صورت خواهد گرفت ؟

جواب : بالاخره تا همیشه که نمی شود رابطه ما قطع باشد یک روزی آن هم بر قرار خواهد شد