مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار واحد مرکزی خبر پیرامون جنگ، سفر به کرمانشاه و مسأله مسکن

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار واحد مرکزی خبر پیرامون جنگ، سفر به کرمانشاه و مسأله مسکن

  • سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۵۹

 

س - در هفتهای که گذشت و مجلس تعطیل بود، شما سفری به شهرهای غربی کشور داشتید. میخواستم ببینم چه مطالبی در این زمینه دارید؟

ج - برای اینکه با مردم و خواستههای مردم و عینیت جامعه آشنا شوم، به سفر رفتم و در مجموع از مسافرت کرمانشاه راضی برگشتم. خیلی خوب بود و هر جا که رفتم، بیش از توقع، خوب یافتم. اولین برخورد من در پایگاه نوژه بود. اولین حرفی که پرسنل این پایگاه به من زدند، این بود که فوقالعاده جنگی که به ما میدهند ـ چون دولت بودجه اضطراری به مجلس برده بود ـ خوب است که به ما ندهند و خرج ضروری کنند. اولین جلسهای که در کرمانشاه برای سخنرانی رفتم، در آنجا ارگانهای مختلف نیز حضور داشتند، یکپارچگی و شوری که در کرمانشاه دیدم، برایم خیلی جالب بود. در اولین جلسه نشست با مسؤولان از هماهنگی کار آنها بسیار راضی شدم. کارهایی که ارائه میدادند، کاملا موفقیتآمیز بود. در پادگان اباذر اوج روحیه شهادتطلبی را در میان همه دیدم. در اجتماع خلبانان هوانیروز شرکت کردم. علاقه خاصی به هوانیروز داشتم. در جنگ خیلی رشادت به خرج دادهاند. از هر جهت کارشان رضایتبخش بوده است.

به پادگان اسلام آباد رفتم و در جلسهای که برای یکی از سربازان شهید در جبهه تشکیل شده بود، شرکت کردم. در کرمانشاه در جلسه مشترک شهربانی و ژاندارمری شرکت کردم که نظم و انضباط و دلبستگی آنها نسبت به اسلام مشهود بود. در مرکزی که داوطلبان در آنجا جمع شده بودند و اسم آن را محل انتظار شهادت گذاشته بودند که متعلق به سپاه پاسداران بود، شرکت کردم.

ساعت 9 شب به سفر رفتم و مردم آن چنان انبوه بودند که بسیار روحیه دهنده بود. در اسلامآباد جلسهای بود که برای شهدا برگزار شده بود. در آن شرکت کردم. آن چنان مردم در آنجا فعال بودند که انگار جنگ نیست، از این سفر خیلی خوشحال برگشتم. فکر نمیکردم در غرب روحیهها این قدر بالا باشد.

س ـ سؤالی در رابطه با جنگ و سفر اخیری که آقای شاهی بهایران داشت، دارم. بعد از کنفرانس طائف یکی از مسائلی که مطرح بود، ورود برخی از سران کشورهایی اسلامی به ایران برای حل و فصل جنگ عراق و ایران بود. نظر شما به عنوان عضو شورای عالی دفاع و رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد این هیأت چیست؟

ج ـ همان طور که قبلا اعلام کردیم، مایلیم سران کشورهای دوست از ایران دیدن کنند. همان طور که قبلا هم گفتیم، ملت ما تا وقتی که سربازهای عراقی در خاکمان هستند، حاضر نیستند در مورد سرنوشت جنگ حرفی بزنند. غیر از دفاع کاری نداریم. تا روزی که عراقیها را از خاک ایران بیرون نکردیم، حرفی نداریم، روزی که عراقیها از خاک ایران رفتند، تصمیم خود را در مورد نهایت جنگ اعلام میکنیم.

س - آینده جنگ ایران و عراق را چگونه میبینید؟

ج ـ با این روحیهای که من در مردم میبینم، چه چیزی جز پیروزی میتواند مردم را راضی کند؟ مخصوصآ آثار پیروزی در غرب مشاهده میشود. من از غرب راضیتر از جنوب باز میگردم. طبق خبرهایی که در آنجا به ما میرسید، روحیه سربازان عراقی سخت خراب است. با کوچکترین حملهای که مواجه میشوند، فرار میکنند.

س - با توجه به اینکه دیروز در مجلس شورای اسلامی لایحهای در مورد مسکن آمد و با توجه به اینکه مسأله مسکن در این شرایط یک مقدار برای مردم مشکلات ایجاد کرده است، میخواستیم نظر شما را درباره تفسیر شورای نگهبان در مورد مسأله مسکن بدانیم. ثانیآ راهحلی برای از بین بردن مشکلات مسکن بفرمایید.

ج - هم اکنون سه یا چهار لایحه در مورد مسکن به مجلس دادیم. یکی همین لایحه است که دست وزارتخانه را برای وام بیشتر برای خرید و یا ساختن خانه باز گذاشتیم. البته هنوز تصویب نشده، بحث آن فردا ادامه دارد. یک لایحه در مورد محدودیتهایی است که دفتر معاملات فراهم کرده بود. این هم مطرح میشود. یک لایحه در مورد زمین داریم که تکلیف زمین را بهطور نهایی روشن خواهد کرد. در مورد بیانیه شورای نگهبان باید بگویم که قبلا شورای انقلاب قانونی را تصویب کرد که لغو مالکیت اراضی موات بود، اینها را شورای نگهبان هم قبول دارد و بحثی نبود.

دولت آییننامهای نوشته بود که آییننامه اجرایی آن به تصویب شورای انقلاب نرسیده بود. یعنی قانون نبود. یک آییننامه بود و شورای نگهبان آن را رد کرد. بنابراین لغو مالکیت اراضی موات همچنان به قوّت خود باقی است. البته تصمیم آن را مجلس و شورای نگهبان در آینده خواهند گرفت.

در مورد بند (ج) ما خودمان در شورای انقلاب بهآن رأی دادیم و آنموقع از نظر مسائل مذهبی رسیدگی کردیم. اما در اجرا این قانون به طور دقیق عمل نشد. گویا در اجرا افراط و تفریطهایی بود که باعث اعتراضهای زیادی شد و موانعی در اجرای قانون بوجود آورد. فکر میکنم باید به مجلس بیاید و با تصمیمگیری صحیح، شکل نهایی مالکیت و کار روی اراضی کشاورزی را در آینده مشخص کنیم.