مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار واحد مرکزی خبر

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار واحد مرکزی خبر

پیرامون: •مشکلات بیماران خاص در زندگی حل مشکل پیوند اعضا با فتوای امام (ره) هدیه دولت به اهداکنندگان کلیه

  • تهران - مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • شنبه ۲۴ آبان ۱۳۷۶

 

س- جناب آقای هاشمی رفسنجانی حضرت‌عالی امروز با هیأت امنای بنیاد بیماری‌های خاص ملاقاتی داشتید، خواهش می‌کنم بفرمایید که دیدگاه حضرت‌عالی در مورد این بنیاد چیست و چه توصیه‌هایی داشتید؟

ج- بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، این موردی است که از مدت‌ها پیش بنده به این بخش از فعالیت‌هایی که هیأت امنا داشتند، علاقمند شدم. از کارهای خیلی خوب و به نظر من انسانی است. خدمات در همه زمینه‌ها خوب است.، ولی، این یک مورد خاص است. چون بیماران خاص واقعاً در زندگیشان مشکل دارند، بالاخره کسی که بیمار کلیوی یا تالاسمی یا هموفیلی و سرطانی در خانه داشته باشد، می‌داند که چه وضعی در خانه است! کسانی که کاری از آنها ساخته است، وظیفه و حقشان است که برای رفع مشکلات اینها کمک کنند. بعضی از کارهای علمی و فنی است که نظام انجام می‌دهد و یکسری کارهای امدادی است که مردم و افراد خیر باید انجام بدهند. آقایان و خانم‌ها تصمیم گرفتند این کار را هدایت کنند که یک کار باارزش است من هم از اول مساعدت می‌کردم و در جریان کارهایشان بودم. مایل بودم که به خصوص در مورد پیوند کلیه و پیشگیری تالاسمی که پارسال و امسال کارهای جهشی داشتیم، بدانم وضع چگونه است. در این جلسه بررسی شد و کار رضایت‌بخش است. می‌خواستیم ببینیم که چه کمکی از ما ساخته است تا خدای نخواسته کار ضعیف متوقف نشود.

س- در ماه‌های گذشته که ریاست دولت به عهده حضرت‌عالی بود، در مورد پیوند اعضاء به ویژه کلیه، تأکیداتی و توصیه‌هایی داشتید. این کار در آینده به چه صورت دنبال خواهد شد و الان چه توصیه‌ای دارید؟

ج- دو مسئله خاص بود که ما پیگیری می‌کردیم و آقایان هم همت می‌کردند.

یکی پیوند اعضا بود که از لحاظ کلی حل شده است. در فتوای امام اجازه دادند و ما انتظار داریم با همان فتوا اعضای زنده افراد زنده را بتوانند پیوند بدهند و اعضا را بگیریم. البته یک بار در مجلس مطرح شد و رأی نیاورد. به نظرم اشکالی ندارد باید پیگیری کنیم برای استفاده به نحوی از اعضای غیر زنده که آن مسئله را باید در مجلس حل بکنیم. راه‌کلی را امام باز کردند باید یک ماده قانونی داشته باشیم. در مورد پیوند کلیه دولت قبل که ما بودیم مطرح شد که مردمی هستند که کلیه خود را می‌دهند حال یا به خاطر فقر است یا به خاطر ارضای انسانی. اگر به خاطر فقر باشد این مبلغی که دریافت می‌کنند خیلی کم است. دویست الی سیصد هزار تومان بابت هر کلیه می‌دادند، ما گفتیم دولت کلیه را گران نکند، ولی دولت پیشقدم بشود و هر کسی که این کار را می‌کند یک هدیه‌ای از طرف دولت داده بشود که ما بودجه‌ای قرار دادیم مبلغ یک میلیون تومان به هر کسی که کلیه‌اش را می‌دهد بدهند. حالا اگر از فقر باشد از پول استفاده می‌کند اگر هم انگیزه‌های انسانی دارد یا پول را نمی‌گیرد یا هدیه می‌کند به دیگران. این مؤثر بوده و امسال رشد خوبی هدیه کلیه و پیوند کلیه داشته است. در مورد پیشگیری‌ها هم به خصوص در مورد تالاسمی گام‌های خوبی برداشته شده است. آزمایش‌هایی که مایل بودیم شروع و در حال انجام شدن است. تبلیغات صداوسیما هم خوب بود چند مورد که دیدیم آنها هم دارند کمک می‌کنند. باید کاری انجام بدهیم که اصل را بر پیشگیری قرار بدهیم من حالا از این فرصت استفاده می‌کنم و به مردم عرض می‌کنم که وظیفه انسانی و اسلامی به ما حکم می‌کند که توجه به‌این بیماری‌های خاص که به هر دلیل مبتلا شده‌اند بکنیم و این عاطفه‌ای که بین ما ردوبدل می‌شود باعث خواهد شد که خداوند هم به ما رحمتش را نازل کند و خیلی اهمیت دارد این عاطفه برای جلب رحمت و لطف خداوند.

س- خیلی متشکریم. خسته نباشید.