مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران ورزشی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران ورزشی

درباره مسائل ورزشی

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۰

 

س) جناب آقای هاشمی، در دوره ریاست حضرت‌عالی برای تدوین طرح جامع ورزش چه اقداماتی انجام شد؟

ج) کارها را مسؤولان ورزش کردند و ما هم پشتیبانی می‌کردیم. مثلا ورزش خانمها قبلا مورد غفلت بود که مورد توجّه قرار گرفت. قبلا به ورزش عمومی بهایی داده نمی‌شد، بیشتر تقویت شد. ورزش قهرمانی که گاهی بعضی‌ها مخالفت می‌کردند، جا افتاد و این مهمّ است. حضورمان در میدان‌های جهانی پشتیبانی شد و بچه‌ها تشویق شدند که بیشتر بدرخشند.

 

س) آیا حضور افراد سیاسی در ورزش به سیاسی شدن ورزش منجر نخواهد شد؟ چگونه سیاستمداران ما می‌توانند با رایزنی‌های دیپلماسی با سران کشورهای جهان در کسب جایگاه‌های مختلف در تشکیلات مختلف ورزش جهان کوشا باشند؟

ج) اینکه شخصی که سیاسی است در ورزش بیاید، عیبی ندارد. ولی حساب ورزش را باید از سیاست جدا کرد. ورزش، ورزش است. مسابقات باید در رسانه‌های جهانی و داخلی منصفانه باشد و خطی نباشد. عمومی باشد و بخشی نباشد. یعنی سیاست بر ورزش حاکم نباشد. لذا باید از سیاست استفاده کنیم برای اینکه در دنیا حضور مؤثّرتری داشته باشیم.

این کاری است که همه‌ی دنیا می‌کنند و ما هم باید بکنیم.

س) چه رایزنی‌هایی انجام شد؟

ج)  همیشه مشکلاتی با قدرت‌های استکباری داریم و این سدّی برای ما است. ولی در عین حال چون می‌خواستیم حساب ورزش را از بقیه مسایل جدا کنیم، تا حدودی موفق بودیم.

س)  نظر به محبتی که حضرت‌عالی به ورزش و ورزشکاران قهرمان دارید، ورزشکاران نیز به شما ارادت خاصّ دارند. شما فکر می‌کنید که چه باید بکنیم که حاشیه امنیتی از نظر زندگی و امنیت آینده شغلی برای ورزشکاران قهرمان فراهم کنیم؟

ج) فکر می‌کنم این در ورزش خوابیده است. ما اگر ورزشمان را به جایگاه خودش برسانیم، زندگی بچه‌ها را تأمین می‌کند. ورزش از یک حالت تجملی افراد برای بعضی‌ها و یا جنبی و حاشیه‌ای بیرون بیاید و در متن زندگی وارد شود، اگر بخواهیم همیشه ورزشکاران، مربیان و معلمان آماده به‌کار داشته باشیم، استعدادها را از کودکی شناسایی کنیم که یکی از کارهای خیلی مهمّ است و شاید در ایران خیلی جدّی گرفته نشود. ما باید بچه‌ها را در مدرسه بشناسیم و از همان موقع روی آنها سرمایه‌گذاری و زندگی آنها را تأمین کنیم. مثل افراد دیگر که زندگیشان در کارهایشان تأمین می‌شود. الان زندگی خیلی از بچه‌ها در این شغل تأمین می‌شود. فکر می‌کنم عملی است. البته من متخصص این کارها نیستم. باید صاحب نظران ورزش این حرفها را بزنند.

س) جناب آقای هاشمی، در حال حاضر بعضی از فدراسیون‌های ورزش تمهیداتی جهت حضور خانواده‌ها و دیدن مسابقات ورزشی فراهم کردند، شما چه نظری را در این رابطه تأیید و تأکید می‌فرمایید که خانواده‌ها مخصوصآ در فوتبال بتوانند حضور داشته باشند؟ می‌خواهیم از نظر فرهنگی نظر حضرت‌عالی را جویا شویم.

ج) اگر بتوانیم به‌گونه‌ای این صحنه‌ها را اداره بکنیم که آسیبی به اخلاق بچه‌ها و خانواده‌ها نرسد و صحنه‌های خشن و نامناسب را مهار کنیم، خیال می‌کنم در اصل اشکالی ندارد و اگر اشکالی داشته باشد، مربوط به شیوه‌ها و وضع موجود می‌شود.

س) حضرت‌عالی خبردار شدید که احمدرضا عابدزاده دروازه‌بان تیم ملّی در حال حاضر محتاج دعای مردم است و عمل جراحی هم روی ایشان انجام شده است. اگر توصیه یا پیامی برای قهرمانان دارید، بفرمایید.

ج)  به محض اینکه خبر حادثه بد را برای ایشان شنیدیم، برای ایشان دعا کردم. ایشان سالها دروازه‌بان تیم ملّی ما بود. همیشه خیال ما وقتی ایشان در دروازه بود، جمع بود. ان‌شاءالله خوب شود و به ورزش برگردد.

س)  اگر صحبت خاصّی برای مخاطبین ورزش دارید، بفرمایید.

ج) من به ورزشکاران و ورزش دوستان سلام می‌گویم و باز هم تأکید می‌کنم که ورزش را جزیی از زندگیشان قرار بدهند.

س) صفاتی که برای بهترین ورزشکار سال اعلام می‌کنید، چه چیزهایی است؟

ج) از لحاظ جسمی و حرفه‌ای، کسی که آمادگی ورزش را داشته باشد. از لحاظ روحی بتواند اخلاق تعریف شده میدان ورزش را مراعات کند و در مقابل رقیب و رقبایش نشان بدهد و از لحاظ اجتماعی، رفتارش در مردانگی و گذشت به گونه‌ای باشد که ارزشهای جامعه و عقاید خود را مجسّم کند و به دیگران نشان بدهد و انضباط کافی هم داشته باشد و با انضباط وارد میدان شود.

س) چه پیشنهادی برای ورزشکاران ما دارید که بتوانند در میدان‌های خارج از کشور ظاهر شوند؟

ج) البته باید آمادگی علمی، تمرینی، جسمی و فنی داشته باشند. اگر روحیه توکّل و امید به خدا و استمداد از نیروهای غیبی هم اضافه شود، فکر می‌کنم برای بچه‌های مسلمانان کارساز است.

س) موفق باشید.