مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران در فرودگاه پیرامون نتایج سفر 9 روزه به چین و ژاپن

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران در فرودگاه پیرامون نتایج سفر 9 روزه به چین و ژاپن

  • جمعه ۱۴ تیر ۱۳۶۴

س - درباره نتایج سفر به چین و ژاپن توضیح بفرمائید؟
ج ـ در سایه رهبری‌های امام امت و حمایت‌های بی دریغ مردم این گونه سفرها می‌تواند بسیار مفید باشد و در این مقطع نیز خیلی لازم بود. خوشبختانه خود چینی‌ها و ژاپنی‌ها مقدمات این سفر را فراهم کردند و ما را دعوت کردند و ما به خاطر مسائلی که در این مقطع فکر می‌کنیم باید با مردم دنیا در میان بگذاریم و توسعه روابط با کشورهای مورد نظرمان دعوت را قبول کردیم. جمعی از دوستان از مجلس شورای اسلامی و دولت همراه ما بودند ارزیابی دوستان ما و جمع‌بندی که در این سفر کردند، سفر را بسیار مفید و مؤثر نشان می‌دهد. بنده خود نیز قانعم که سفر خوبی بود، منتها نباید به‌هیچ وجه این به‌حساب من گذاشته شود زیرا من به عنوان فردی از این مردم و نماینده مردم و سخنگوی انقلاب مطرح هستم.

س - در سفر چین و ژاپن چه توفیقاتی حاصل شده است؟
ج - ما در این سفر فهمیدیم که جمهوری اسلامی ایران در منطقه به‌صورت یک واقعیت قابل احترام و دارای نقش برای قدرتهای اساسی دنیا مطرح است ما نمی‌توانیم نقش چین را با نزدیک یک چهارم جمعیت دنیا و سوابق انقلابی این کشور و نقش ژاپن را به عنوان قدرتی که از لحاظ امکانات فنی با قدرتهای درجه اول دنیا رقابت می‌کند ندیده بگیریم. وقتی که این دو کشور با آن احترام و واقع‌بینی با انقلاب ما برخورد می‌کنند می‌فهمیم که کشورهایی که قصد تجاوز و تعرض و سلطه‌گری ندارند و با دید واقع بینانه‌تر به مسائل نگاه می‌کنند ارزیابی خوبی از جمهوری اسلامی ایران دارند. ما در این سفر هر مسأله‌ای که مطرح کردیم بدون استثناء همان گونه که می‌خواستیم پیش رفت. یعنی هیچ موردی نداریم که ما مطرح کرده باشیم و برخلاف جهت مطلوب ما پیش آمده باشد. الان آنها خواهان همکاری با ما در همه زمینه‌هایی که ما تمایل داشته باشیم هستند. ما در ابعاد فنی، اقتصادی، علمی و بازرگانی موفقیت‌های خوبی را داشتیم، البته آنها هم موفقیت‌های خوبی دارند چون آنها از این سفر انتظاراتی داشتند که انتظارات آنها هم قاعدتآ به دست آمده است. چون مایلند با میدان عظیمی مثل ایران همکاری داشته باشند و اینجا حضور داشته باشند و با انقلابی که امروز فکر و ذکر مردم خوب دنیاست می‌خواهند رابطه حسنه داشته باشند.
دیگر مسائلی که به نظر من خیلی مثبت بود موفقیت ما در مطرح کردن مسائل عمده جهانی و خودمان بود که مستقیمآ مردم چین و ژاپن و غیر مستقیم شاید مردم دنیا به خاطر حضور رسانه‌های جمعی وسیع‌تر از ما شنیدند. ما موفق شدیم مسأله جنگ را خوب تشریح کنیم که به تعبیر بعضی از چهره‌های سیاسی ژاپن که به ما می‌گفتند در مصاحبه کوتاهی که انجام دادیم و از تلویزیون ژاپن پخش شد حداقل نصف مردم ژاپن که مصاحبه را از تلویزیون مشاهده کرده‌اند با این حرف قانع شدند.

س - در خصوص مصاحبه‌های مطبوعاتی جنابعالی در چین و ژاپن چه مطالبی مطرح شد؟
ج - خبرنگاران زیادی آمدند با ما حرف زدند. ما اصلا میدان بحث را باز گذاشتیم هر کس مایل بود در هر موضوعی که می‌خواست سئوال کند ما جواب می‌دادیم آنها را محدود نمی‌کردیم چون در خودمان این امکانات را می‌دیدیم که منطق مان را اثبات کنیم.
مسأله جنگ را خوب تشریح کردیم. تبلیغاتی که در ابعاد مختلف علیه ما شده آنها را توضیح دادیم از نکات جالب دیگر این سفر معاشرت با رهبران چین و ژاپن و شخصیتهای مؤثر این دو کشور بود. شناختی که در جلسات خیلی طولانی و زیاد به خاطر وسعت هیئت که هرکس با کسی صحبت می‌کرد از نزدیک با مسئولین جمهوری اسلامی ایران پیدا کردند برای ما لازم بود.
دستاورد این سفر بسیار زیاد است و ان‌شاءاللّه در آینده در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود و همراهان توضیحات بیشتری برای ملت مان خواهیم داد.