مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه با خبرنگاران بین المللی پیرامون جنگ ایران و عراق روابط ایران با چین و ژاپن پاسخ به شایعات خرید اسلحه

مصاحبه با خبرنگاران بین المللی پیرامون جنگ ایران و عراق روابط ایران با چین و ژاپن پاسخ به شایعات خرید اسلحه

  • یکشنبه ۹ تیر ۱۳۶۴


س - آیا مسأله جنگ بین ایران و عراق در مذاکرات با مقامات چینی مورد بحث قرار گرفته است؟
ج - ما نظر خود را به رهبران چینی گفته‌ایم، ما در این جنگ مورد تجاوز قرار گرفته‌ایم و مظلوم هستیم و آتش‌بس سطحی مشکل منطقه را حل نمی‌کند. ما نتیجه را در این می‌دانیم که جنگ به صورت ریشه‌ای خاتمه یابد.
این سیاست قدرت‌های بزرگ است که جهان سوم را متشنج و در حال جنگ نگهدارند و سیاست ما این است که منطقه را به‌طور ریشه‌ای آرام نگهداریم.

س - سیاست ابرقدرتها چیست؟
ج - سیاست ابرقدرتها این است که جنگ منطقه‌ای ایجاد نموده و کانون بحران را نگهدارند و چینی‌ها هم در این مورد با ما موافق هستند. اما در خصوص مسائل عراق صحبتی نکرده‌اند.

س - آیا قرار است چین به‌ایران اسلحه بفروشد؟
ج - در مورد فروختن سلاح از طرف چین، ما چنین توقعی از چینی‌ها نمی‌کنیم. ما روی پای خود ایستاده‌ایم و برای دفاع طولانی به‌خود متکی هستیم و نمی‌خواهیم وابسته شویم.
ما از پیش چین را خوب می‌شناسیم و بعد از انقلاب هم چین را مورد مطالعه قرار داده‌ایم چین را واقعآ مستقل می‌بینیم که اهداف سلطه‌طلبانه‌ای ندارد، مثل ما سیاست حمایت از مستضعفان را دارد و با سلطه‌گری ابرقدرتها مخالف است.
آزادیهای اخیر چین از خشونت و خشکی محیط مارکسیستی کاسته است. ما در چین یک همراه و همکاری خوبی هم پیدا کرده‌ایم و در زمینه‌های فنی و علمی برای ما قابل استفاده‌اند.

س - آیا با این سفر نظر شما درباره شوروی تغییر خواهد کرد؟
ج - چنین تغییری در سیاست با کشورها داده نمی‌شود.
البته اختلافاتی هم داریم ما راضی نمی‌شویم که شورویها در افغانستان بمانند و در مورد فروش اسلحه به عراق هم اختلاف داریم.
سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کشورهای دیگر روی اصول فکری و انتخابی است و با تحولات جزیی ما اصول خود را به هم نمی‌زنیم.

س - نقش چینی‌ها در پایان دادن به جنگ چیست؟
ج - ما آتش‌بس را نمی‌پذیریم و شرایط چانه زدن نداریم.

س - نظرتان در مورد گروگان‌گیری آمریکائیها در لبنان و موضع ایران در این زمینه چیست؟
ج - بارها اعلام کرده‌ایم که با کارهای تروریستی مخالفیم. جاسوسان آمریکائی در تهران شرایط دیگری داشتند و ما با دزدیدن هواپیما و ناراحت کردن مردم در خطوط هوائی و ناامن کردن آن خطوط مخالفیم. ما به ریشه مسأله برمی‌گردیم و می‌پرسیم چرا لبنانی‌ها در اسرائیل زندانی باشند؟ چرا اسرائیل به لبنان تجاوز کرد؟ چرا آمریکایی‌ها و نیروهای خارجی به لبنان رفتند و چرا آمریکائی‌ها از اسرائیل حمایت می‌کنند؟ اینها ریشه این ماجرا هستند. اگر هر دو را با هم محکوم کنیم، کار ریشه‌ای کرده‌ایم.
آمریکایی‌ها و سایر قدرت‌ها اشتباه می‌کنند که فشار تبلیغاتی را روی مظلومان تاریخ می‌گذارند. اکثر ترورهای کوچک و فردی در دنیا معلول ظلم‌ها است و مظلوم‌ها پناهی در دنیا ندارند. دادگاهی وجود ندارد که آنها به‌آنجا مراجعه کنند. بنابراین بهتر است که کارهای تجاوزگرها را توجیه نکنیم و فشار را برآنها بیاوریم تا تروریسم ریشه‌کن شود.

س- خبرنگار « نیویورک تایمز»: با توجه به‌این که فرصت‌های کمی برای ملاقات با رهبران ایرانی داشته‌ایم، نظر حضرتعالی برای از بین بردن خشونت بین ایران با آمریکا چیست؟ و آیا آمریکا تا ابد شیطان بزرگ باقی می‌ماند؟
ج- این مربوط به آمریکایی‌ها است. ما که با آمریکایی‌ها بد رفتار نکرده بودیم، آمریکایی‌ها در زمان شاه خیلی با ما بدرفتاری کردند و خیلی به‌مردم ما صدمه زدند. بعد از انقلاب دشمنی آمریکایی‌ها بیشتر شده، آنها مسئول شرارتهای شاه بودند، سفارت آمریکا مرکز توطئه علیه کشور ما شده بود. این همه اموال را که در آمریکا و در انحصار خانواده‌های سلطنتی است، پس نداده‌اند. به قراردادها عمل نکردند و عراق را وادار کردند که علیه ما وارد جنگ شد.
ما نمی‌دانیم تا ابد رابطه ما با آمریکا بد باشد، ولی آمریکا باید پیشقدم شود و زمینه به وجود آورد، که البته یک کار طولانی خواهد بود.

س - خبرنگار تلویزیون استرالیا: مسأله گروگان‌های آمریکایی در لبنان چگونه باید حل شود؟
ج - ما طرف گروگانگیری را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم چه کسانی هستند و تا چه مقدار حاضرند که با طرف دیگر کنار بیایند و فکر می‌کنم برای حل این کار باید افراد عاقلی پیدا شوند. طرف مشخصی نیست، در لبنان مسئول مشخصی نیست. در سوریه هر چه پرسیدم دیدم رهبران سوری هم نتوانسته‌اند راه حل کار را پیدا کنند. البته این مربوط به دو سه روز پیش است. کاری باید کرد که در آینده این حوادث کم شوند ( موضوع را من ریشه‌ای مطرح کردم )

س - خبرنگار بی بی سی: نظرتان درباره وضع مسلمانان در چین چیست؟
ج- در چین وضع مسلمانها از سایر اقلیت‌ها خیلی بهتر شده و رو به بهبود است. در دوران انقلاب فرهنگی فشار زیادی روی مسلمانها و اقلیت‌ها بود. ولی الان فضا قدری باز است و مسلمان‌ها هم قدری راضی بودند.

س - خبرنگار « بی بی سی»: نظرتان در مورد شایعه خرید اسلحه از چین چیست؟
ج ـ اینها یک نوع فشار سیاسی و تبلیغاتی است و شانتاژهای امپریالیسم خبری است که چین را بترساند. ما به لحاظ سیستم دفاعمان نمی‌توانیم خود را به اسلحه چین وابسته کنیم و همان طور که گفتیم نیازهای تسلیحاتی خود را از جاهای دیگر تأمین می‌کنیم.

س - خبرنگار صدای آمریکا: شایعه بیماری شما در چین چیست؟
ج -این جزء شیطنت‌های شیطان کوچک بود. بعضی از دشمنان می‌خواهند چند ساعتی هم که شده دوستان ما را ناراحت کنند، حتی اگر به اعتبار خبری خود لطمه بزنند.
من جزء سالم‌ترین سیاستمداران جهان هستم.

س - مجله « کیودو » ژاپن: نظرتان در مورد ژاپن چیست؟
ج - در مورد مسائلی که در ژاپن مورد بحث قرار خواهد گرفت، ژاپن به عنوان یک کشور صنعتی پیشرفته می‌تواند خلاءهای موجود صنعتی ناشی از قطع رابطه ما با آمریکا و اروپا را پر کند. به علاوه چون یک کشور شرقی می‌باشد و سوابق تجاوز و استعمار هم ندارد، در میان کشور ما اعتبار خوبی دارد.