مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران درباره حاج سید احمد خمینی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران درباره حاج سید احمد خمینی

  • تهران
  • سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۷۴

 

س: تماس‌های مکرر حضرتعالی و ارتباط نزدیک‌تان با حجة‌الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی مزاحم حضرتعالی شدیم که درباره نقش در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار حضرت امام و بعد از پیروزی و موضوع توجه ایشان به ولایت فقیه و همچنین اگر خاطرات شیرین از این دوران دارید برای مردم حزب‌الله بفرمایید خواهش می‌کنم.

ج: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. از دوران جوانی، خب ما با ایشان صمیمی بودیم به خصوص درمورد مسایل مبارزه و نهضت اسلامی بعد از شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی برادر بزرگ ایشان، ایشان بیشتر مسایل مربوط به امام را مواظبت می‌کردند و قبل از انقلاب، رابط بسیار مطمئنی بودند برای ماها که اینجا در داخل مبارزه می‌کردیم، با حضرت امام در نجف اشرف و دوستان‌مان که در خارج مبارزه می‌کردند. در آن دوره ایشان نقش بسیار خوبی را ایفاء کردند، به خصوص به خاطر رازداری و هوش ایشان در آن موقعیت خیلی مؤثر بودند برای تقویت نهضت، خب از آن دوره، ما مطالب فراوانی داریم و به خصوص روزهای آخر که امام به فرانسه رفتند و نقشی که ایشان ایفاء کردند در اداره تبلیغات در فرانسه که آنجا بسیار کارساز بود. در ایران هم در دورانی که حضرت امام، حیات داشتند خب ما کسی را نزدیکتر از ایشان به امام نداشتیم که شبانه روز با امام باشد. هم برای حفظ خود امام خیلی زحمت کشید ایشان، هم برای اداره بیت امام که کار بسیار دشواری بود در آن شرایط. ایشان خیلی خوب کار کرد. انصافآ بیتی سالم و مؤثر و انقلابی تا آخر ایشان نگه داشت و هم برای ارتباط نیروهای انقلاب و مسئولان کشور با امام خیلی کارساز بود. در هرلحظه‌ای شب، روز هروقت لازم بود ایشان مشکل را حل می‌کردند. بعد از امام، نقش مهم ایشان در تعیین جانشین امام، رهبری فعلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود که خیلی کارساز شد با اسنادی که ایشان از امام دراختیار ما و خبرگان گذاشتند و مطالبی که از امام داشتند برای این مسئله، خیلی کمک کرد به روانی کار و از لحاظ مسئولیت هم ایشان مسئولیت جدّی را پذیرفت که از ایشان بیشتر از همه، این امکان وجود داشت در ایشان که بتوانند این کار را بکنند و آن حفظ آثار و تنظیم آثار امام بود. خب ایشان دیگر بهتر از همه می‌فهمید که معنای این کلمات اما، این حرف مبهمی که در اظهارات امام گاهی بود خب کسانی که دور بودند، شاید متوجه نمی‌شدند امام چه می‌گویند در بعضی موارد. اشاراتی داشتند امام اینها را ایشان خب خوب می‌فهمید و انصافآ در این دوره هم خیلی کارکرد الان آثار امام شکل بسیار خوبی را پیدا کرده البته کار ناتمام است متأسفانه و ما یکی از ضررهای عمده‌ای که کردیم در رحلت ایشان همین است که این کار هم ناتمام ماند ولی من می‌دانم که کار عمده شده دیگر ما گیری نداریم البته اگر ایشان بودند خیلی بهتر تکمیل می‌شد. حالا دیگر باید دوستان دیگر و پسر ایشان این زحمت را بکشند و سایر اعضای بیت، تکمیل کنند کار را و به طور کلی من فکر می‌کنم ما صدمه زیادی دیدیم. از رفتن ایشان یک نیروی بسیار بسیار باارزشی را از دست دادیم اما لطف خداوند همیشه به این انقلاب کمک کرده و ما امیدوارم که جای خالی ایشان را الطاف الهی به گونه‌ای پر بکند که انقلاب آسیب نبیند از این رهگذر.

س: اشاره فرمودید به سابقه دیرینه ارتباط حضرت‌عالی اگر خاطرلات شیرینی به یاد دارید؟

ج: متأسفانه من وقت ندارم این درست الان از وقت جلسه گرفتم آمدم اینجا. ما ساعت ده و پنج دقیقه به پنج من منتظر بودم که شما آمدید.

متشکرم