مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون دریافت اعتبار مالی، روابط ایران با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس و آزادی‌های سیاسی و فعالیت احزاب در ایران

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون دریافت اعتبار مالی، روابط ایران با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس و آزادی‌های سیاسی و فعالیت احزاب در ایران

  • سه شنبه ۸ آذر ۱۳۶۷

 

س ـ خبرگزاری جمهوری اسلامی: آیا در مورد گرفتن وام از بانک‌های خارجی تصمیمی اخذ کرده‌اید؟

ج ـ در مورد گرفتن وام از بانک‌های خارجی هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم، اما به طور یقین آمادگی داریم به صورت‌های مختلف از منابع ارزی خارجی، از جمله گرفتن اعتبارات درازمدت، تبدیل مواد اولیه و اشکال دیگر استفاده کنیم.

این اعتبارات برای توسعه کشور، ایجاد صنایع زیربنایی و اتمام طرح‌های مهم و مادر و فعال کردن برنامه‌های موجود مصرف خواهد شد.

س ـ تأثیر روابط سیاسی ایران با دیگر کشورها برای اجرای قطعنامه 598 شورای امنیت چیست؟

ج ـ این روابط تأثیر مثبتی دارند. حضور وزیر خارجه آلمان را باید فتح بابی در توسعه جدی روابط با کشورهای دوست تلقی کرد.

س ـ خبرگزاری «رویتر»: نظرتان  پیرامون آزادی «تری ویت» چیست؟

ج ـ آمریکا و انگلیس اگر جداً به آزادی گروگان‌های ما در لبنان کمک کنند، ما هم حاضر خواهیم بود از نفوذ خود برای آزادی گروگان‌های غربی استفاده کنیم.

س ـ نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد تشکیل دولت فلسطین چیست؟

ج ـ جمهوری اسلامی ایران با تشکیل دولت فلسطینی مخالفتی ندارد اما با ایجاد یک دولت غیر فلسطینی در خاک فلسطین مخالف است، زیرا اعتقاد داریم که فلسطین باید کشوری آزاد باشد و همه مردم ساکن آن اعم از عرب و غیر عرب، مسیحی و مسلمان و یهودی در تشکیل دولت آن سرزمین شریک باشند. در عین حال آوارگان فلسطینی نیز به سرزمین خود بازگردند.

س ـ خبرنگار روزنامه آلمانی «زدویچه تاتیوگ»: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس چگونه است؟

ج ـ مشکلات ما با کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر در ارتباط با جنگ تحمیلی و کمک آنان به دشمن ما بود. جمهوری اسلامی ایران خواهان حسن همجواری با همه همسایگان است. اکنون که جنگ خاتمه یافته است، مانعی برای توسعه روابط مابین کشورها وجود ندارد.

عوامل دولت عربستان در جریان حج با گروهی از زائران ایرانی بدرفتاری کرده و عده‌ای از آنان را شهید کردند. باید این حادثه را محکوم کنند.

س ـ نظر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آزادی‌های سیاسی و فعالیت احزاب در اثر بروز جنگ تحمیلی چیست؟

ج ـ قانون اساسی و مجلس ما فعالیت احزاب سیاسی را آزاد اعلام کرده و مردم می‌توانند حزب داشته باشند. در دوران جنگ هم اگر منصفانه برخورد شود می‌بینید که تنها کشور که در حال جنگ انتخابات کاملاً آزاد پارلمانیش را انجام داد ایران بود و آزادی انتخابات در ایران کاملا" روشن است و هر کس به هرکسی که می‌خواهد رأی می‌دهد.

س ـ برنامه‌های ایران در زمینه بازسازی کشور چیست؟

ج ـ در بازسازی ما کارهای زیادی باید انجام دهیم. بازسازی در بخش کشاورزی، صنعت، پتروشیمی، نفت، گاز، فولاد، انرژی هسته‌ای از اولویت‌های ماست و شرکت مردم هم در امور اقتصادی تشویق می‌شود و در تجارت و تولید و خرید سهام در پروژه‌ها بنا داریم میدان‌های وسیع‌تری برای مردم باز کنیم.

س ـ اگر فعالیت احزاب در جمهوری اسلامی آزاد شود آیا این آزادی شامل حزب کمونیست هم خواهد شد؟

ج ـ فکر می‌کنم اگر حزب کمونیست بخواهد با آرمان ضدخدایی فعالیت کند، اجازه فعالیت ندارد. اما اگر آنها بخواهند به صورت فلسفه اقتصادی و تشکیلاتی فعال باشند اشکالی ندارد. ما طبق قانون اساسی خود اجازه تبلیغات ضدخدایی را به هیچ حزبی نمی‌توانیم بدهیم.

س ـ نظرتان در مورد تحولات اوپک چیست؟

ج ـ جمهوری اسلامی ایران از تصمیم اوپک راضی است. ایران سهمیه خود را حفظ کرد، عراق نیز سهمیه‌اش بیشتر از پیش و از سهمیه دیگر اعراب تأمین شد. سقوط قیمت نفت برای همه و از جمله اعضای اوپک و مصرف کنندگان صنعتی مضر بود.

س ـ خبرنگار روزنامه لاسه سه از کانادا: آیا نامه کارتر به امام خمینی فتح‌یابی در گشایش روابط با آمریکاست؟

ج ـ «نخیر» این نامه بدون سابقه بوده و همان متنی بوده که شما هم آن را شنیده‌اید. چون پشتوانه‌ای برای این نامه از پیش آماده نشده است.

س ـ خبرنگار آلمانی از هفته نامه اشپیگل: ویلیام برانت رئیس جمهوری آلمان فدرال مراتب نگرانی خود را در مورد سرنوشت دکتر احمد دانش که یک طبیب هستند، ابراز داشته، دانش در ایران محکوم به مرگ شده و نشانه‌هایی در دست است که ایشان اعدام شده‌اند، آیا این واقعیت دارد؟

ج ـ من اطلاعی از چنین کسی ندارم و چگونگی این پرونده را از دستگاه قضایی باید پرسید.

خوب است که آقایان از این همه ظلمی که الان دارد به مردم فلسطین و لبنان می‌شود و جرمشان هم این است که از وطنشان حمایت می‌کنند، یک مقداری هم نگران حال آنها بودند. اینجا (جمهوری اسلامی) اگر کسی جرمی کرده باشد که استحقاق مجازاتی باشد، این مجازات بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای اجرا می‌شود. و اگر جرمش چنین چیزی نباشد که مجازات اعدام نداشته باشد، طبعاً با عدالت رفتار می‌شود.