مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با شبکه تلویزیونی « ان. اچ. ک» ژاپن پیرامون تغییر موضع ایران در قبول قطعنامه و سفر به شوروی

مصاحبه آقای هاشمی با شبکه تلویزیونی « ان. اچ. ک» ژاپن پیرامون تغییر موضع ایران در قبول قطعنامه و سفر به شوروی

  • یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۶۶

س- اولین سؤال را، راجع به چشم انداز جنگ و صلح مطرح می کنم، رژیم عراق اصرار داشته است که هرگز تغییری را در قطعنامه 598 نمی پذیرد، ایران نیز ابراز داشته است که موضع خود را تغییر نخواهد داد، آیا می توانیم انتظار داشته باشیم که یک راه حل سیاسی برای پایان جنگ، در آینده نزدیک به دست آید؟
ج- از طرف عراق که نمی توانم صحبت بکنم، از طرف خودمان ما آنچه را که حق تشخیص داده ایم مطرح کرده ایم. گفته ایم که باید متجاوز کیفر ببیند و عدالت اجرا بشود. ما فکر می کنیم اگر شورای امنیت و کسانی دیگر که می خواهند در اینجا مؤثر باشند و برای اجرای عدالت آماده باشند، راه برای ختم جنگ وجود دارد و مشخصآ گفته ایم آن بندی که مربوط به معرفی متجاوز هست، قبل از همه اجرا بشود و بندهای دیگر بعد اجرا بشود.

س-آیا قصد ندارید که در موضع خود تغییری بدهید یا انعطاف بیشتری برای پذیرش قطعنامه 598 از خود نشان دهید؟
ج- ما فکر می کنیم که برای اقدام صحیح راه خوب را باز کرده ایم دیگر به کمتر از این نمی توانیم قناعت بکنیم.
س- در ارتباط با نقش ژاپن می خواهم بپرسم که ژاپن برای آتش بس یا ختم جنگ چه نقشی می تواند ایفاء بکند؟
ج- هر کشوری که بخواهد می تواند به عدالت و حق خدمت بکند. همین کاری که چند روز پیش انگلیسی ها کردند که وزارت خارجه انگلیس رسمآ به پارلمان انگلیس گزارش داد که عراق هم جنگ را آغاز کرده و هم حمله به کشتی های تجارتی را و هم حمله به شهرهای غیرنظامی را و هم استفاده از سلاحهای شیمیائی را و اگر ژاپن چنین اعترافی در سازمان ملل و شورای امنیت بکند به ختم جنگ کمک کرده است.

س- اگر سازمان ملل قطعنامه دیگری تصویب بکند و در آن ایران را محکوم کند از جمله تحریم تسلیحاتی علیه ایران اعمال نماید ایران چه خواهد کرد؟
ج- تأثیر چندانی بر موضع ما ندارد. فقط ما آن سوءظنی که به سازمان ملل و شورای امنیت داریم یک مقدار بیشتر می شود و ناحقی آنها را بهتر ثابت می کند و نشان می دهند که طرفدار متجاوز هستند به جای اینکه از حق دفاع بکنند. در حالی که پارلمان و وزارت خارجه انگلستان اعتراف می کنند که عنصر شرور در جنگ عراق است، چگونه می خواهند علیه عنصر مظلوم به تحریم تسلیحاتی متوسل شوند؟

س- سربازان و داوطلبان بسیجی بسیاری را در کشور بسیج کرده اند. آیا می خواهید در آینده نزدیک به یک حمله بزرگ دیگر مانند « کربلای - 5 » دست بزنید و آیا فکر می کنید که حمله ای به طرف شهر بصره انجام می گیرد؟
ج- ما نقطه حمله را که نمی توانیم معرفی بکنیم ولی این بار به اندازه ای نیرو بسیج کرده ایم که بتوانیم به هرجائی که بخواهیم حمله بکنیم. اگر نیاز به چنین حمله ای باشد، البته خواهیم کرد. ولی ترجیح می دهیم که شورای امنیت به وظیفه خودش عمل بکند و متجاوز را معرفی بکند که نیازی به حمله وسیع نباشد.

س- آیا شورای همکاری خلیج فارس پیشنهادی برای ختم جنگ ایران و عراق و امنیت منطقه داده است؟ در این ارتباط نقش سوریه چه بوده است؟
ج- هنوز پیشنهاد مشخصی نرسیده است. بناست ما در سطح معاونان وزراء جلسه ای در آینده داشته باشیم. نقش سوریه هم خوب بوده است، نقش مؤثری هم سوریه و هم امارات و هم عمان در این جریان داشته است.

س- جنابعالی دعوت برای بازدید از اتحاد شوروی را پذیرفته اید. این دیدار در چه موقعی انجام خواهد شد آیا مایل هستید در مورد یک پیمان دفاعی با شوروی در دیدار آینده گفتگو انجام بدهید؟
ج- البته زمان مسافرت من هنوز تعیین نشده است. اگر این اتفاق بیافتد که نیروهای شوروی از افغانستان بیرون بروند ما تقریبآ با شوروی دیگر هیچ مسئله نخواهیم داشت و در آن صورت همه چیز می تواند بین ما و شوروی اتفاق بیافتد. درباره پیمان دفاعی ما هیچ وقت صحبت نکرده ایم.

س- یعنی اگر مسئله افغانستان حل شود جنابعالی می توانید از شوروی دیدار کنید؟
ج- البته آن شرط سفر من نیست، گفتم اگر حل بشود مسئله ای دیگر بین ما و شوروی نیست.

س- در ملاقات خود با سفیر شوروی در تهران جنابعالی به سفیر شوروی گفتید که اگر شوروی واقعآ مایل است از افغانستان خارج شود ایران آماده است که به شوروی کمک کند این چه معنی دارد؟ آیا برنامه یا طرح خاصی برای کمک به شوروی دارید؟
ج- ما در حال حاضر در کنفرانس ژنو شرکت نمی کنیم به دلیل اینکه مجاهدین حضور ندارند. صاحبان اصلی افغانستان آنجا مجاهدین افغانستان هستند که حضور ندارند.
رژیم کابل را هم رژیم مشروع نمی دانیم، اگر روس ها بخواهند بیرون بروند ما می توانیم کمک بکنیم که رفتن آنها را تسهیل بکنیم. نگرانی روسها این است که بعد از رفتن آنها آمریکایی ها با دیگران آنجا نفوذ بکنند ما به آنها گفته ایم اگر روسها بیرون بروند ما به استقلال افغانستان کمک می کنیم و مانع نفوذ آمریکا می شویم.

س- برای آنکه روابط بین ایران و آمریکا عادی شود مایلید که چه جناحی یا گروهی در انتخابات رئیس جمهوری آمریکا در سال آینده پیروز شود؟
ج- این برنامه برای ما فرقی نمی کند، ما می گوییم که هر کسی را که ملت آمریکا بخواهد آنجا پیروز خواهد شد.

س- سئوال دیگر راجع به رهبری در ایران است آیا اخیرآ فرصت دیدار با امام را داشته اید؟
ج- هروقت کار داشته باشیم خدمت ایشان می رویم، مشکلی برای این چیزها نیست.

س- شایعاتی شنیده می شود که وضع مزاجی امام خوب نیست آیا وضع مزاجی ایشان در حال حاضر خوب است؟
ج- همیشه دیده اید که این شایعات دروغ درمی آید، دیگر خیلی احتیاج به توضیح ندارد. بحمدالله وضع ایشان کاملا رضایت بخش است.

س- در اوایل ژانویه سال جاری امام در نامه خود به رئیس جمهوری از ایشان انتقاد کردند. آیا عدم توافق یا عدم هماهنگی یا مبارزه ای برای قدرت در داخل دولت اسلامی وجود دارد؟
ج- این مسئله یک بحث علمی و دینی بود که روشن شد درباره آن صحبت شده است والا امام سخت به آقای خامنه ای علاقمند هستند و ایشان را از چهره های مؤثر انقلاب می دانند و هیچ ربطی هم این مسائل با مسابقه قدرت نداشته است. یک بحث علمی و اجتماعی بود که برای ماها چنین چیزهایی همیشه در بحث هایمان معمول است.

س-اما خارجیانی که این مطلب را مشاهده کردند احساس می کنند که طبق حکم امام، دولت از اختیارات نهایی برای کنترل همه جنبه های اجتماعی و سیاسی و غیره در ایران برخوردار است. آیا وضعیت چنین است؟
ج- من در نماز جمعه هم گفتم ناظرین خارجی نمی فهمند که اینجا چه می گذرد. مسئله این نیست. مسئله این بود که چون نظام ما اسلامی است و در چارچوب احکام اسلام باید قوانینمان باشد گاهی صلاح روز ایجاب می کند که یک حکمی از احکام اسلام را موقتآ تعطیل بکنیم. بحث بر سر این بود که حکومت اسلامی چنین حقی را دارد یا نه؟
امام فرمودند: دارد و حاکم می تواند به خاطر مصالح جامعه بعضی از احکام فرعی را تغییر بدهد. و این چیزی است که در گذشته هم اتفاق افتاده. این به معنی آن نیست که اختیارات کامل به دولت و یا جای دیگری داده بشود. مثلا مالکیت خصوصی در اسلام پذیرفته شده است. فرض کنید معدنی در ملک شخصی واقع شده و حکومت می خواهد برای استفاده از معدن برخلاف رضایت صاحب ملک از آن ملک استفاده کند. این با یکی از احکام اسلامی در تعارض است که حق مالکیت این فرد را نقض می کند. امام فرمودند: حکومت حق دارد اینجا اگر صاحب ملک هم راضی نباشد آن معدن را استخراج کند.

س-آیا جنابعالی برنامه ای دارید برای آنکه نامزد ریاست جمهوری بشوید؟
ج- از حالا نمی شود پیش بینی کرد. آن زمان که شد باید تصمیم بگیریم.

س- در مورد قیام اخیر مردم فلسطین می خواهم بپرسم که آیا قصد دارید که از مردم فلسطین حمایت کنید، حمایت مالی و حمایت استراتژیک، یعنی آیا می خواهید حمایت نظامی از آنها بکنید؟
ج- البته ما می خواهیم هرگونه حمایتی که از ما برای فلسطینیان ساخته باشد انجام بدهیم، فعلا حمایت نظامی مطرح نیست. در حال حاضر قیام در آن سطح نیست. اگر روزی نیاز پیدا بشود حتمآ کمک خواهیم کرد.

س- در ارتباط جنگ عراق و ایران می خواستم بپرسم آیا انتظار دارید که در فعالیتهای شورای امنیت و سازمان ملل متحد در آینده تحولی انجام گیرد؟
ج- من اطلاع خاصی ندارم، اگر به نظرات دبیرکل توجه بشود من فکر می کنم که دبیرکل می تواند گام مؤثری برای حل این مشکل بردارد.

س- اگر سازمان ملل عراق را متجاوز و شروع کننده جنگ اعلام بکند در آن صورت حمله بزرگ علیه عراق انجام نخواهد شد؟
ج- فکر می کنم دیگر ضرورتی نخواهد داشت. چون براساس این اظهار نظر طبعآ باید یک داوری برای متجاوز بشود و حقوق ما در آن صورت پرداخت خواهد شد و متجاوز هم به کیفر خود خواهد رسید و ما نیز حمله نخواهیم داشت.

س- من موضع ایران را در قبال ایالات متحده می دانم ولی سئوال من این است که آیا قصد دارید دست به اقدامی بزنید برای اینکه روابط ایران با ایالات متحده عادی شود؟
ج- ما بارها گفته ایم که این از طرف آمریکا باید شروع شود. آنها هستند که خصومت می کنند، هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب. آنها باید ثابت کنند که خصومت خاصی با ما ندارند و ما به عنوان نشان حسن نیت گفته ایم اولین قدمی که آنها باید بردارند اموال ما را که آنجا ظالمانه مسدود کردند آزاد بکنند. ما این را نشان حسن نیت می بینیم بعد از آن می شود گامهای دیگری برداشت.

س- سئوال آخری که می خواستم بپرسم این است که بسیاری از مقامات در ایران حتمآ تلویزیون را تماشا می کنند و فیلم اوشین را که به وسیله کانال تلویزیونی « ان. اچ. کا » ساخته شده دیده اند آیا جنابعالی هم فرصت داشته اید که این برنامه را در تلویزیون ببینید؟
ج- من خیلی کم فرصت پیدا می کنم که برنامه های متفرق تلویزیونی را ببینم به صورتی که دقت بکنم و صاحبنظر شوم. خیر گاهی قطعاتی از آن را دیده ام که نتوانسته ام به نظری برسم، در ایران فیلم های ژاپنی خیلی زیاد است.